Skulder i släkten?
Jag undrar bara en sak, om ex jag har en förälder eller släkting som har en massa lån och skulder och sedan dör. Måste jag betala allt då? Eller någon annan i min släkt? Eller tar "dem" bara allt personen ägd, ex hus osv och sen blir det inget arv? Hur fungerar det?
Skulder ärvs aldrig. Men finns det skulder när någon dör så går kvarlåtenskapen (arvet) först och främst till att betala skulderna. Samma om det finns huslån.
Sara
Aha okej:)

Nu en fuling, om personen/erna har lösöre som du är intresserad av.
Så kan det vara läge att fixa så man får det innan dom går bort, för att sen har man en möjlighet att avsäga sig allt vad arv heter.
Något som man kan göra om det är en massa bråte som man riskerar att ärva för det är ju trots allt så att som släkting får man ta vara på allt som blir kvar. Det här är inget som jag rekomenderar men det finns den möjligheten.
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Aha okej :o Nä jag vill inte ha något spec, bara inte skulder xD
# 3 Om någon ger bort saker som en gåva och det inte går så lång tid innan personen dör så kan gåvan krävas tillbaka av dödsboet om det finns skulder. Alltså om det är något som är värdefullt.
Sara
#5 Okej o.o Så då ska man hålla sånt hemligt? Om det ex är ett hus som man får av människan, kan man inte förfalska ett köp? Och vad händer då om man blir upptäckt? xD

#6 Om det är hus så måste det finnas ett köpekontrakt och således ett penningflöde och då är det spårbart, finns inga pengar så kommer köpet att hävas och tillfaller dödsboet
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
#7 Okej, men om jag "köper" huset för en krona då? Eller måste det vara en rimlig kostnad? (Om man struntar i att personen har lån för halva huset)
# 8 Har man lån på huset så äger banken huset och man får inte sälja för mindre om inte de godkänner.
Finns inga lån och man gör så och personen dör så kan man ändå krävas på resterande pengar för vad huset är värt om det finns skulder i dödsboet eller andra arvtagare. För inom en viss tid (några år har jag för mig) kan det räknas som förskott på arv.
Sara
#9 okej! Låter ju jobbigt om man fått massa saker från någon
# 10 Fast saker som inte har nått egentligt ekonomiskt värde rörs inte.
De här reglerna har säkert kommit till pga att folk skänkt bort gåvor för att dödsboet ska slippa betala sina skulder och att vissa arvstagare inte ska få sitt arv. Många har säkert gjort så för att lura sina syskon på arv osv. Så reglerna är egentligen rätt så bra.
Sara
Min morfar skrev ett testamente 2 dagar innan han dog, jag fick bilen och min kusin fick hans hus ![]()
Skulden som var på huset fortsatte hon att betala av. Bilen var betald.