Våld på skola i Fagersta
Samtal inkom om ett ärende som bedömdes som pågående dödligt våld på en skola i Fagersta. Polisen har ryckt ut till platsen och en person har frihetsberövats.
Läs mer här:
https://polisen.se/aktuellt/handelser/2026/augusti/21/21-augusti-14.06-ovrigt-fagersta/
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2026-08-21 16:11 av Pyttelite
En person beväpnad med svärd har gått till attack på Brinellskolan i Fagersta, skriver kommunen i ett pressmeddelande.
Flera uppges vara skadade.
Enligt Expressens uppgifter har gärningspersonen skjutits av polis.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/polisinsats-vid-skola-i-fagersta/
En person har dött efter skoldådet i Fagersta. Tre personer är skadade. – Det är en mycket allvarlig händelse, säger Åsa-Märta Sjöström, kommunstyrelsens ordförande på en pressträff på fredagskvällen.
Läs mer här:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/aJqEwE/en-dod-efter-skolattacken
En person har dött och två har skadats allvarligt efter att en man beväpnad med svärd tagit sig in på Brinellskolan i Fagersta under fredagen. En misstänkt gärningsman har frihetsberövats av polisen. Följ SVT:s liverapport nedan. Här kan du se hela pressträffen som polisen och kommunen höll på fredagskvällen.
Lyssna här:
- Redigerat 2026-08-21 22:18 av Pyttelite
En har dött och tre personer har skadats efter att en gärningsman med svärd tagit sig in på Brinellskolan i Fagersta. Skolattacker är sällsynta, men mönstret bakom dem är återkommande, menar experten Jonas Trolle.
Läs mer här:
Uppgifter om GM finns på:
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
SAMNYTT brukar alltid ha rejält "kött på benen" innan de lägger ut något på nätet.
Lördag 22 augusti 2026 klockan 15:52
Here is the Sword Attacker in Fagersta – Murdered Girl and Injured Three
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
Det här är så tragiskt och känns så overkligt när jag tänker på min egen skoltid slutade 82 det fanns inte på kartan att något sådant här fruktansvärt skulle ske.
Det här måste kommas tillrätta med få tryggheten tillbaka i skolmiljön här har våra politiker mycket att jobba med.
Googlade och ser redan 1840 den 12 november sköt en student ihjäl en professor efter ett gräl i USA.
20 juni 1913 den första masskjutningen i Bremen där en gärningsman sköt vilt omkring sig och dödade flera barn.
4 mars 1961 skottdramat i Kungälv under en skoldans som räknas som Sveriges första skolskjutning.
Dom här händelserna är inget jag kan minnas togs upp i skolan det hände även förr men inte i den omfattning som sker idag kanske var det därför det inte var något som lärare tog upp med oss.
Därför känns det så främmande och frånvarande från min egen tid och ändå hade vi en stökig skola där några elever stack ut. En gång hade en högstadieelev med sig en kniv jag har för mig jag gick i mellanstadiet då i sexan men han hotade ingen däremot fråntogs han kniven av lärare.
Den killens pappa hade ett snickeri så han skulle väl göra sig tuff och visa upp den där och hur många var det inte på den tiden som hade fällknivar som var så poppis med olika saker som bestick och små verktyg på nyckelringar sånt skulle aldrig gå i dag men då levde vi inte med dom hot som finns i dagens läge.
Jag brukar tänka tanken sätt upp höga larmade stängsel kring skolgårdar med fysiska vakter men hjälper det blir frågan då kan gärningsmän agera utanför före och efter skoltid så det här kan verkligen vara svårt hur lösa så elever kan känna sig trygga och säkra i skolans miljö.
En skola som ligger alldeles bakom mitt hus där dagis låg och mellanstadium finns tanken kommer ibland när jag ser barnen gå till skola dagis när kan sånt här hända här. Högstadiet ligger på andra sidan orten där var det en incident en 15 åring greps efter bilder på tiktok det visade sig sen vara en ryktesspridning så åklagaren la ner förundersökningen pojken var helt oskyldig men stort pådrag med polis nyheter och inrymning.
Här ser man hur på sin vakt skolorna är det är bra att inrymma och agera men så här ska det inte behöva se ut och hoppas på att det här är något som kan stävjas så tryggheten kan återskapas för eleverna.
Något som ändå är fint mitt i all sådan här tragik är att se hur människor kommer samman stöttar och finns där för varandra hur hela samhällen går ihop och mina tankar går till alla som drabbats anhöriga skadade och dödsoffer som har hela livet framför sig unga fina människor som precis har börjat sina liv det här ska inte få hända igen säger vi varje gång och ändå gör det.
- Redigerat 2026-08-23 02:22 av Vargnatt
En flicka dog och tre pojkar skadades. Nu häktas Liam Nebel, 18, efter skolattacken i Fagersta. Han är misstänkt på sannolika skäl för mord och försök till mord.
Läs mer här:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/q67x4z/18-aringen-haktas
- Redigerat 2026-08-23 16:40 av Pyttelite
Den 18-åriga man som varit anhållen misstänkt för mord och försök till mord i Fagersta den 21 augusti, häktades på söndagen av Västmanlands tingsrätt, på sannolika skäl misstänkt för gärningarna.
Läs mer här:
Senast den 21 september 2026 måste åklagaren väcka åtal eller begära förlängning av åtalstiden.
- Redigerat 2026-08-24 06:32 av Pyttelite
Förundersökningen om mord och försök till mord i Fagersta den 21 augusti 2026 kommer att ta tid att färdigställa. Här är en lägesrapport från åklagaren.
Läs mer här:
- Redigerat 2026-08-25 06:54 av Pyttelite
Expressen har tagit upp det hela i sin podcast "Krimrummet".
https://podcasts.apple.com/de/podcast/skolattacken-i-fagersta/id1604824561?i=1000785566512
https://www.expressen.se/podcast/krimrummet/liam-nebels-vag-fram-till-skolattacken-i-fagersta/
MVH Alva <3
Jag måste säga att jag är imponerad av ungdomarna när man hör intervjuerna med dom det är starka och samlade trots traumat och chocken så uttrycker dom sig så moget och fint.
Imponerande insats av killen som körde den skadade med sin EPA till sjukhuset han och en till kompis räddade livet på killen.
Erik tror jag han hette jag blev så imponerad över hur han sen tog sig till skolan igen berättade för polisen att han kört på cykelbanan samt suttit tre personer i framsätet och lämnade sitt vittnesmål polisen ansåg att han gjorde helt rätt han räddade liv.
En enorm eloge till Erik och den andra killen som hjälpte den skadade till sjukhuset vilken insats och närvaro att agera helt rätt för att rädda en annan människas liv ❤️
#12: Ja det var ett klokt agerande av dessa ungdomar.