Kvinna försvunnen i Rönninge - hittad död - en gärningsperson häktad för mord - rättspsykiatrisk utredning klar - Polisen ber om hjälp
Polisen söker fortfarande efter en kvinna i 25-årsåldern i Rönninge i Salems kommun utanför Stockholm. Sökinsatsen har pågått sedan fredags kväll då kvinnan försvann.
– Vi jobbar inte utefter några brottsmisstankar just nu men ser det heller inte som osannolikt, säger polisens presstalesperson Mats Eriksson.
Läs mer här:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/stor-polisinsats-pagar-i-salem
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2026-05-01 09:45 av Pyttelite
Hon verkar vara upphittad och mår bra.
/Maria
#1: Länka gärna till information om att kvinnan är upphittad - ingen information om att pressträffen är inställd.
- Redigerat 2025-12-28 10:25 av Pyttelite
Det står i Expressen.
Jag kan tyvärr inte länka med mobilen.
/Maria
#3: Står inget om att hon är återfunnen snarare tvärtom.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/sokandet-efter-forsvunna-kvinnan-i-ronninge-fortsatter-/
Då har vi olika appar till Expressen
/Maria
#5: Jag använder ingen app - otroligt att hon skulle varit återfunnen då man hittat hennes värdesaker och att det bara är du som sett det
/Maria
#7: Rönnings är inte Örebro.
Ditt inslag handlar om en annan kvinna.
Presskonferens fortfarande 11:30 idag om försvinnandet.
Jag läste bara denna länk och kopplade att det var samma fall.
/Maria
- Redigerat 2025-12-28 10:39 av Maria
#9: Men det är det inte.
Då får vi hoppas att även denna kvinna kommer tillrätta.
/Maria
#11: Med tanke på hur länge hon varit borta och att man funnit hennes värdesaker är det inte så stor chans men vi hoppas alla.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Så ledsamt 😥
/Maria
Alla dom här förbannade brotten hur vårt land har blivit det är fruktansvärt hemskt och tragiskt hur vårt Sverige utvecklats ett land som en gång var tryggt och bra och känt för att vara tryggt i världen men se på oss nu.
Varje gång man läser något sådant här hoppas man på att en enkel förklaring ska finnas att det exempelvis ska vara så enkelt att någon valt att bara vara själv några dagar men ack så sällan det är så och brott begås man blir så lack ledsen och förbannad vi måste kunna röra oss i vårt samhälle utan att ha såna hot över oss ingen har rätt att ta andras liv.
#16 Våldsbrott har väl tyvärr alltid förekommit.
/Maria
#0 Pyttelite jag måste säga ett stort tack till dig som orkar driva dom här sajterna för det här är så aktuella frågor som berör oss alla så stort och att du orkar hålla igång som Du gör all eloge till Dig 👍
#18: Tack för de fina orden Winternight.
Under helgen hittades en kvinna avliden i Rönninge. En person är anhållen på sannolika skäl misstänkt för mord och en person är anhållen skäligen misstänkt för människorov.
Senast i morgon tisdag kl. 12 måste åklagaren besluta om personerna ska begäras häktade eller försättas på fri fot.
Läs mer här:
Det är många som sörjer den mördade kvinnan och är ledsna för det som hänt.
Hon gick ut på juldagen och kom aldrig hem.
Nu fylls Rönninge torg i Salem av blommor och gråt.
– Det är så otroligt sorgligt, säger en Salembo.
Läs mer här:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0pnb8G/salem-sorjer-den-mordade-kvinnan-tillsammans
Våld, bråk och hot om att skjuta kriminalvårdare.
Efter kidnappningsförsöket dömdes 26-åringen till fängelse, där problemen fortsatte.
Nu misstänks personen ha styckmördat kvinnan i Rönninge.
Läs mer här:
En 25-årig kvinna kidnappades i Rönninge under julhelgen och hittades senare styckmördad.
Den misstänkta mördaren är Vilma Andersson, 26, enligt Aftonbladets uppgifter.
DNA-spår ledde polisen till platsen där den misstänkta försökte gräva ned kroppen.
Läs mer här:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L4AL49/vilma-andersson-26-misstanks-for-mordet-i-ronninge
- Redigerat 2025-12-30 09:09 av Pyttelite
Åklagaren har i dag begärt en person häktad på sannolika skäl misstänkt för mord och grovt gravfridsbrott.
Tidpunkten för häktningsförhandlingen är ännu inte beslutad. Det är tingsrätten som sätter ut tiden.
Läs mer här:
- Redigerat 2025-12-30 09:18 av Pyttelite
Häktningsförhandlingar startad:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3pJ77v/liverapport-haktesforhandling-om-styckmordet-i-ronninge
Vilka vidriga personer men bra att gå ut med bild på gärningsmannen sånt vill man se mer av det är nog nu med skyddande av brottslingar vi måste få se och veta vem dom är för den dagen dom släpps ut vi ser ju tydligt nu hur allvarliga återfall det är och medborgarna säkerhet ska går före allt.
#16: Som #17 sa så har våldsbrott, inklusive mord, alltid förekommit, inklusive män som mördar kvinnor. Man blir lika förbannad varje gång men det är inget nytt, och det förändrar inte det faktum att Sverige fortfarande är ett av världens tryggaste länder. Men du verkar leva i föreställningen att sådant här, att kvinnohatande och/eller psykiskt sjuka män ger sig på kvinnor, inte förekom förr, vilket bara är respektlöst mot alla de otaliga kvinnor som har råkat ut för detta genom tiderna.
Sajtvärd på Skrivlust
Begår man sådana här brott borde man inte få byta namn. Vi måste sluta skydda och dalta med brottslingar i Sverige. Låt dem leva med konsekvenserna av sina brott även efter fängelsestraffet, det får ju de anhöriga till offren göra. De förtjänar att t.ex. aldrig kunna få ett jobb för att deras namn och utseende känns igen. Jag tror att många med tiden glömmer bort hur dessa gärningsmän ser ut, men om personen också var tvungen att ha kvar sitt ursprungliga namn skulle de nog kännas igen oftare.
Sajtvärd på Skrivlust
#28: Jag förstår frustrationen och ilskan inför grova brott, särskilt ur brottsoffers och anhörigas perspektiv. Samtidigt bygger en rättsstat på att straffet är tidsbegränsat: när det är avtjänat ska det vara fullgjort.
Att införa livslånga, informella straff – som att förhindra arbete eller tvinga någon att leva med permanent igenkänning – riskerar att underminera rättssäkerheten.
Forskning visar också att möjligheten till arbete och återanpassning minskar risken för återfall. Att medvetet göra det omöjligt för tidigare dömda att leva laglydigt skyddar därför inte samhället, utan kan tvärtom leda till fler brott och fler offer.
Namnbyte raderar inte brott ur rättssystemets register och innebär inte att ansvar försvinner.
Ett bättre fokus är att stärka stödet till brottsoffer och se till att straff och uppföljning är tillräckligt skarpa – utan att överge grundläggande rättsstatliga principer.
#27: Nu får du allt ta och dra i nödbromsen vart tusan skriver jag att kvinnohat inte förekom förr? skärp till dig och sluta föreställ dig saker om mig som du inte har den blekaste aning om och självklart förekom det förr som nu och än mer då inom folks fyra väggar för då talade man inte lika öppet om det som man gör idag det var betydligt mer dolt men så är det även idag något som vi måste komma åt för kvinnornas säkerhets skull. Sen ska vi inte heller glömma kvinnors våld mot män men det är en helt annan tråd och fråga men det finns i en stor omfattning så vi måste öppna våra ögon och se både män och kvinnor när det kommer till våld och brott.
Respektlöst mot dom kvinnor som levde förr tack för den du det här visar tydligt hur lite vi vet om varandra på forum och hur få meningar i diskussioner omöjligt kan täcka vad en människa både vet och står upp för genom tiderna.
Sverige var tryggare förr punkt visst tusan hade vi våld mord mm men inte alls i den här omfattningen som vi har idag det är fakta och inget som kommer från mig slå dig ner och sök dig fram genom tiderna så ser du hur allt har förändrats och hur mycket grövre och vidrigare det har blivit.
1800-tal våld som ett exempel förekom då med både fysiskt och psykiskt men många gånger gjorde man upp genom slagsmål och en fjärdingsman fick ingripa sen har vi alla krigen genom tiderna men det är inte det våldet jag syftar på jag syftar på att man slogs man gjorde upp sen var det ur världen medan det idag är betydligt grövre och vidrigt än att slåss på lagårdsbacken för man var oense om något.
Ja nog f har det alltid funnits våld så även skjutningar och knivar men sök genom historien så ser du vilken skillnad på våld det ändå är tro inte att någon gick runt och sköt på folk när dom arbetade på sina fäbodvallar ytterst sällan hände det ja det hände då var det något alldeles ofattbart stort idag är vi så vana så vi ser inte längre som dom gjorde då vi konstaterar blir arga och upprörda att nu hände det igen och igen och igen sen går vi vidare medan förr levde det kvar på ett helt annat sätt när grövre våld och brott begicks det är en jämmerlig skillnad på nu och då och inte fasen sköt man på oskyldiga eller deras familjer som man gör idag eller spränger deras bostäder inte fanns knarket och drogerna då tog man sig en jäkel sprit istället och inte fanns gängkriminalitet där anhöriga oskyldigt blir måltavlor det fanns inte idag är det vardagsmat.
Nu blev det en såna där långa meningar från mig igen som Du stör dig på bara skriva på utan punkt utan tecken men det bjuder jag med glädje på och önskar god fortsättning till dig på nya året.
- Redigerat 2026-01-03 15:21 av [Winternight]
#30 En jäkel sprit…
Hur mycket våld och död har inte alkohol skördat förr. Många levde i ren missär.
/Maria
#31: Varför bryr Du Dig ens att svara på mina kommentarer jag har gjort klart för Dig att jag inget vill ha att göra med Dig mer att göra så bara sluta försöka svara jag vill inte mer det räcker nu och det gäller Crucio med ni har inriktat er på en sak stöt bort dom som inte tänker som NI.
Jag känner mig klar här ni kan ha eran inbördes beundran för er själva jag skiter faktiskt er allihopa.
#32 Vi har väl alla lika rätt att svara i trådar och uttrycka våra åsikter.
/Maria
#33: Svår som alltid Du och jag ska lämna varandra ifred vi har inget gemensamt så nu lämnar vi det Där.
#30: Du har vid ett par tillfällen i trådarna om detta våld mot kvinnor formulerat dig i stil med att vi "måste tillbaka till hur det var förr när det var ordning och reda och vi (kvinnor då antar jag) hade frihet." Då låter det som att du ser detta som något nytt som inte alltid har skett, och att vi hade frihet ifrån denna typ av våld förr. Jag har redan i en annan tråd acknowledged att gängvåldet är ett område där statistiken har blivit mycket värre, även om, som jag också sa, gängvåld och skjutningar inte är något nytt i sig. Men gängvåldet är framför allt män som begår våld mot män (även om kvinnor drabbas när de hamnar emellan), så varför ta upp det i en tråd om mäns våld mot kvinnor? Om det är våldet som du syftar på när du säger att vi måste tillbaka till hur det var förr, specifikt innan skjutvåld var vanligt, så är det ju helt irrelevant i en tråd med detta ämne. Det finns inget "förr" där kvinnor inte utsattes för sådana här saker.
Man ser för övrigt detta på många ställen när något sådant här händer, kvinnor som säger typ "man är inte trygg någonstans -längre.-" Det har vi aldrig varit. Det finns ingen plats där sådant här "inte händer" eftersom det finns män överallt.
Sajtvärd på Skrivlust
- Redigerat 2026-01-04 00:12 av Crucio
#30, #35 Ni beskriver båda konflikten mellan upplevd och verklig trygghet.
Hur kan man överbrygga detta fenomen? Går det eller kommer det alltid finnas ett glapp?
#36: Jag tror inte att det går att överbrygga ett glapp tvärtom vi bär med oss olika erfarenheter och som jag också ser i tråden vi refererar till olika tider i världens historia och egna erfarenheter.
Själv kunde jag vara mer tydlig med den uppväxt jag har den var trygg det fanns både våld och mord men inte alls i den här utsträckning som vi har idag det var en helt annan tid ett helt annat Sverige jag växte upp med Folkhemmet min mor var hemmafru Far var Direktör och vi barn hade det roligt på våran gata en trygg sådan där ingen behövde vara vaksam.
Jag ser min egen barndom den var trygg det kunde heta att prata inte med okända speciellt farbröder det lärde mig min mor mig men det var inte frågan om mord som begicks i Rönninge det var inte dom hoten vi hade ett tryggt samhälle vi behövde inte ens låsa dörren alla kom och gick det var en fantastisk tid med förtroende och respekt i en enormt fin gemenskap i ett helt vanligt område på 60 och 70-talet.
Den här tiden vill jag ha tillbaka det är inte konstigt vi var trygga då idag är kartan helt omskriven det går ut på hat det går ut på brott och ju mer du begår ju bättre är du och får någon sjuk status vad händer med Sverige jag kan inte acceptera det som sker och har gjort under så lång tid.
Polisen och Politiker accepterar det inte Säpo accepterar det inte det säger allt om den förvandling som vårt samhälle har gjort från tryggt till otryggt vi hade ett Svenskt samhälle där vi var trygga och det är ett samhälle vi ska kämpa för att bygga upp igen.
Det kommer alltid att finnas ett glapp har man inte levt på den tiden i Sverige så vet man inte bättre man har inte koll man har bara sin egen tid på jorden att jämföra med medan vi andra har livserfarenhet vi vet hur det såg ut då en tid vi vill ha tillbaka med Folkhemmet för det är viktigt att bevara.
Jag förstår längtan efter trygghet och att din barndom upplevdes som säker. Samtidigt är det viktigt att skilja på upplevd otrygghet och faktisk brottslighet.
Flera typer av brott – som rån, misshandel och inbrott – var i vissa fall vanligare förr än i dag, även om det inte alltid uppmärksammades på samma sätt.
Det som däremot har förändrats är hur brott ser ut, hur snabbt information sprids och hur synligt våldet blir genom media och sociala medier. Det påverkar vår upplevelse av otrygghet kraftigt.
Jag tror därför inte att bilden är så enkel som att Sverige gått från tryggt till otryggt rakt igenom. Det finns problem i dag som måste tas på allvar, men det betyder inte att allt var bättre förr – eller att all brottslighet är värre nu.
#38 Jag håller med.
/Maria
#38: Ja men visst är det så informationen når oss på ett helt annat sätt. Jag sitter just nu och läser på om brott förr och nu och inser att på vår lilla lantliga ort var vi skonade medan i städerna ökade brotten speciellt våldsbrott på 70-talet men tydligen redan från 50 och 60 sen också efter krigstiden.
Jag får backa lite här samtidigt som jag ser hur vi hade det på våran ort jag växte inte upp i stan där hade dom helt andra erfarenheter än dom jag har och det kan jag bara känna mig tacksam för men intressant är det att läsa på om det och det ger en helt annan bild än den trygga uppväxt som jag och mina kompisar hade,
#40: Precis. Som sagt. I princip ingens subjektiva upplevelse av hur det var när de var små stämmer med verkligheten, och detsamma gäller de flesta även i vuxen ålder. Om man hade en normal barndom levde man i en skyddad bubbla där det kändes som att ingenting kunde hända och man hade inte koll på några nyheter. Det ger en falsk bild av att mer och mer händer ju äldre man blir.
Dessutom har internet, som Pyttelite sa, förvridit denna bild ännu mer än när vi bara hade tidningar. Nyhetskanaler vill ha engagement och klick och positiva nyheter kommer aldrig att ge det.
Det finns f.ö. såklart fortfarande väldigt många platser där folk känner sig trygga, inte låser sina dörrar när de är hemma och låter sina barn springa runt fritt. Så är det där jag bor. Barn i dagisåldern får cykla själv till kompisar o.s.v. Det är bra. För det mesta och för de flesta pågår livet som vanligt och som det alltid har gjort, och vi ska inte få för oss att vi alla lever under något slags konstant hot. Att kolla på fakta och statistik är det enda sättet att få någon slags realistisk uppfattning om verkligheten bland alla negativa nyheter.
Sajtvärd på Skrivlust
Åklagaren har begärt förlängd åtalstid till den 24 februari i ärendet om mord och grovt gravfridsbrott i Rönninge i december 2025.
Följande uppgifter om utredningsläget kan trots rådande förundersökningssekretess lämnas.
Läs mer här:
- Redigerat 2026-02-02 17:46 av Pyttelite
Vilma Andersson har genomgått en rättspsykiatrisk undersökning.
Nu är utredningen klar och han har flyttats till ett vanligt häkte, enligt Aftonbladets uppgifter.
– Man kommer sannolikt behöva utreda det vidare efter rättegången, säger åklagare Markus Hankkio.
Läs mer här:
- Redigerat 2026-02-11 21:16 av Pyttelite
Under tisdagen fick Vilma Andersson, 26, beskedet: Han anses inte lida av en allvarlig psykisk störning i lagens mening.
Den misstänkte styckmördarens reaktion:
– Han var väldigt missnöjd – han hade siktet inställt på att få vård, säger en person med insyn.
Läs mer här:
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/slutsatsen-vilma-andersson--frisk-nog-for-fangelsestraff/
- Redigerat 2026-02-11 22:32 av Pyttelite
En älskad dotter, storasyster och vän.
I dag tog familjen farväl av My, 25, som mördades på juldagen i Rönninge.
– En fruktansvärd och obegriplig stund, säger prästen Johannes Svanerud.
https://www.expressen.se/nyheter/krim/har-begravs-my-25-var-oandligt-alskade-dotter/
- Redigerat 2026-02-12 16:32 av Pyttelite
Vilma Andersson har i flera veckor utretts av bland annat ett ”skuggteam”.
Sedan 2023 identifierar han sig som kvinna – och han beskrivs ha en ”tunn och ytlig” emotionell kontakt.
Enligt utredningen lider Vilma Andersson inte av en psykisk störning.
Läs mer här;
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/nya-uppgifter-om-vilma-andersson-inifran-rattspsyk-/
- Redigerat 2026-02-20 17:04 av Pyttelite
#48: Det finns en viktig skillnad mellan
Psykisk störning i juridisk/medicinsk mening, som kräver att personen inte haft verklighetskontakt eller haft allvarliga symptom som påverkat bedömning och förståelse av handlingar.
Personlighetsdrag, antisocialt beteende, brist på empati eller annat problematiskt beteende – som kan vara tydligt när någon begår våldsamma eller extrema handlingar, men inte nödvändigtvis räcker för att något ska klassas som en allvarlig psykisk störning enligt lagen.
Experter understryker att en person kan vara mycket farlig eller begå hemska brott utan att ha en sådan psykisk störning.
Det finns inget motsatsförhållande där alla våldsamma gärningsmän måste vara psykiskt “sjuka” i psykotisk mening.
- Redigerat 2026-02-20 23:51 av Pyttelite
#49: Jag vet, jag skrev ju att jag är fullt medveten om att de flesta mord (och andra våldsbrott) begås av psykiskt friska personer. Jag är även medveten om det andra du skrev.
Min poäng är enbart att det är förvånande att denna person inte är i den minoritet av gärningsmän som är allvarligt psykiskt sjuka.
Sajtvärd på Skrivlust
#50: Att de flesta mord begås av personer som juridiskt sett inte är allvarligt psykiskt sjuka är väletablerat.
Men när ett brott upplevs som särskilt brutalt, oförklarligt eller irrationellt, väcks ofta en spontan tanke om att gärningspersonen “måste” vara psykiskt sjuk.
Det är en mänsklig tolkningsmekanism — vi söker en avvikande förklaring till en extrem handling.
Problemet är att begreppet allvarlig psykisk störning i juridisk mening är mycket snävt.
Det handlar främst om tillstånd som psykos, svår verklighetsförvrängning eller gravt nedsatt realitetsprövning.
Däremot omfattas inte:
stark svartsjuka, aggressivitet, personlighetsstörningar, bristande empati, impulsivitet, extremistiska eller våldsamma tankemönster
En person kan alltså begå en extrem och moraliskt ofattbar handling utan att uppfylla kriterierna för allvarlig psykisk störning utifrån ett juridiskt perspektiv.
Det som upplevs som “förvånande” är därför ofta en krock mellan vår moraliska intuition (“så här gör bara någon som är galen”), och
den juridisk-psykiatriska definitionen av psykisk sjukdom, som är betydligt mer teknisk och begränsad.
Så förvåningen är begriplig på ett mänskligt plan — men den säger mer om hur vi intuitivt försöker förstå extrem ondska än om hur rättspsykiatrin faktiskt fungerar.
51: Jo, I'm aware. Är väldigt intresserad av både psykologi (däribland specifikt personlighetsstörningar) och kriminologi, och kombinationen av dem.
Det som förvånar mig i detta fall är inte att det är en ond handling i sig, för de sker hela tiden och begås som sagt i de flesta fall av psykiskt friska personer (och jag har inte sällan argumenterat med folk som du gör nu om att man vill tro att det är psykisk sjukdom för att det är lättare att hantera, trots att det sällan är fallet), utan vissa omständigheter kring fallet. T.ex. att han enligt vissa källor haft ett intresse för styckmord, både i allmänhet och i specifika fall, och t.o.m. bytte till namnet Vilma av den anledningen. Att det inte finns någon motivbild mot denna person, inte heller en sexuell sådan, utan att det var ett slumpmässigt överfall, och att motivet verkar vara att han ville döda någon och specifikt begå en styckning. Det är statistiskt sett väldigt ovanligt. En styckning brukar utföras för att bli av med en kropp - och är i sig ändå ovanligt - inte vara det man vill åt i sig.
När det kommer till kombinationen psykisk ohälsa och mord så är det inte sällan "förklaringen" just i sådana här fall; till synes slumpmässiga mord där gärningsman och offer inte känner varandra, och det inte finns något annat motiv som t.ex. att en våldtäkt, ett rån eller ett fyllebråk har gått fel/för långt. Se t.ex. mordet som skedde samma vecka i Boden. Det är ovanligt med den typen av mord där gärningsmannen är fullt psykiskt frisk. De sker, ja, men de är försvinnande få. Lägg till aspekten med att ha styckning som någon slags obsession så blir nog fallet ganska unikt. Om man ser till liknande fall där polisen inte har kunnat utröna något motiv och sexuellt våld inte har varit en del i det, så framkommer det inte sällan att gärningsmannen har någon typ av psykisk störning. Gm har också vid något tillfälle styrt sin lastbil mot mötande trafik men styrt undan. Det kan tyda på en kombination av självmordsbenägenhet och en vilja att ta med sig andra i döden, alltså en typ av psykisk ohälsa som kan ge rättspsykiatrisk vård. Men eftersom det var en lastbil kan det ju diskuteras, beroende på storleken och vilken typ av fordon som han siktade på innan han ångrade sig, vilket inte framgick.
Dubbelkollade ang. det sexuella motivet innan jag skulle posta detta, och hittade att han dock hade vad de beskriver som "ett nästan maniskt sexuellt intresse av barn" etc., en aspekt som jag hade missat då jag inte hade läst mer om fallet än det man inte har kunnat undvika att uppfatta. Jag hittar dock inget om att det skulle finnas ett sexuellt motiv till mordet. De kan ju dock ha valt att inte gå ut med det. Om det är en del av motivet så skulle det, tragiskt som det är att säga det, göra brottet betydligt mer vanligt, och statistiskt sett också tala mot att gärningsmannen skulle vara psykiskt sjuk.
Sajtvärd på Skrivlust
- Redigerat 2026-02-25 00:22 av Crucio
Åklagaren har i dag begärt förlängd åtalstid till den 21 april kl. 11.
Beträffande utredningsläget inväntas bl.a. svar på en större mängd tekniska undersökningar och slutligt obduktionsbesked. Fler förhör med den misstänkta personen ska hållas. Med tanke på omfattningen av det som återstår är det inte sannolikt att utredningen blir klar före sommaren.
Åklagaren har begärt förlängd åtalstid till den 19 maj kl. 11. En person är häktad sedan den 30 december misstänkt för mord och grovt gravfridsbrott
– Vi inväntar bland annat svar på en större mängd tekniska undersökningar och slutligt obduktionsbesked. Vidare ska fortsatta förhör med den misstänkte hållas. Utredningen beräknas att vara klar efter sommaren, säger senior åklagare Markus Hankkio, som leder förundersökningen.
Läs mer här:
- Redigerat 2026-04-21 08:11 av Pyttelite
Polisen vädjar till allmänheten efter mordet på My i Rönninge under julhelgen förra året. De vill komma i kontakt med personer som ännu inte varit i kontakt med polisen. Det gäller personer som både befunnit sig i fordon eller till fots.
Läs mer här:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1461057
Åklagaren har begärt förlängd åtalstid till den 16 juni kl. 11.
– Vi inväntar bland annat svar på en större mängd tekniska undersökningar och sammanställning av utredningsmaterial. Vidare ska fortsatta förhör med den misstänkte hållas. Slutligt obduktionsbesked har redovisats och har stärkt bevisläget, men närmare detaljer om innehållet kan inte lämnas bl.a. eftersom den misstänkte ska höras mot slutsatserna i protokollet. Utredningen beräknas att vara klar efter sommaren, säger senior åklagare Markus Hankkio, som leder förundersökningen.
- Redigerat 2026-05-19 21:45 av Pyttelite
Åklagaren har begärt förlängd åtalstid till den 21 juli 2026 kl. 11.
– Vi inväntar fortfarande bland annat svar på en större mängd tekniska undersökningar och sammanställning av utredningsmaterial. Vidare ska fortsatta förhör med den misstänkte hållas. Utredningen beräknas att vara klar efter sommaren och åtal väcks tidigast i september, säger senior åklagare Markus Hankkio, som leder förundersökningen.
Läs mer här:
- Redigerat 2026-06-16 08:31 av Pyttelite
Åklagaren har begärt förlängd åtalstid till den 15 september kl. 11.
– Det återstår ytterligare några utredningsåtgärder och svar på tekniska analyser. I övrigt pågår sammanställning av utredningsmaterialet. Åtal väcks tidigast i september/oktober, säger senior åklagare Markus Hankkio, som leder förundersökningen.
Läs mer här: