Brott iFokus

Brott

Etikettetik-och-moral
Läst 1970 ggr
Freke
0

Brott i förebyggande syfte?!

Kan man ursäkta sig och begå ett brott i förebyggande syfte?

Sitter och funderar på om det finns nånting som kan rättfärdiga brott i förebyggande syfte?

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Martin
0

Jag förstår inte riktigt frågan. Vad skulle man förebygga genom att begå ett brott?

mvh Martin

Freke
0

Frågan är ställd rent hypotetiskt, fast visst finns det en bakomliggande tanke.

Tanken är följande:

Kan man rättfärdiga sig genom att ta liv av en hund då man vet att ägaren misshandlar, trycker den med sterioider och kampar md den samt bussar den på folk som kommer honom för nära!

Då polis och djurskydd inget vågar göra.
Och det funkar inte med att tala med honom då polis och andra mest verkar vara rädda för personen ifråga.

Hoppas dock att han skulle bussa på hunden på mig för då har jag en anledning vilket jag inte har idagsläget

Hälsn. Freke

Martin
0

Moraliskt kan jag tycka att man i det läget skulle kunna göra det. Men det fungerar nog inte lagtekniskt.

mvh Martin

Sara
0

Jag tycker personligen att djurskyddet i Sverige är dåligt.

I fall som räddar/hindrar djur från att lida, kan jag tycka att man kan rättfärdigas att begå brott.

Dock så lär du åka dit så det smäller om du inte kan påvisa självförsvar.

Sara

Martin
0

Och - mest för att det är intressant. Någon som har koll på vilket brott man gör sig skyldig till om man dödar någon annans hund? Jag vet, men ställer frågan för det är inte alltid det man först tänker på.

mvh Martin

Sara
0

Egenmäktigt förfarande?

Sara

Freke
0

#5 Jo jag vet annars hade den hunden redan varit bort tagen..

Av mig personligen, därför väntar jag min tid och hoppas på att hunden försöker ta en tugga av mig.

Hälsn. Freke

Martin
0

Beror givevis på vad man gör, men skadegörelse brukar det handla om då hund räknas som egendom.

mvh Martin

Lole
0

Jag tycker att man kan rättfärdiga brott i vissa fall. Många brott kan man förstå även om de kanske inte kan rättfärdigas.

asvensso
0

For mig betyder rattfardigt att nagot ar moraliskt/etiskt forsvarbart. Helt skilt fran vad som ar lagligt eller inte. Generellt tycker jag inte att man skall bryta mot lagen och borjar man tankja pa det sa blir det for luddigt.

Moraliskt sett har jag naturligtvis lattare att forlata en fattig mor som stjal mat at sina barn an en patand knarkare som knivhotar mig och tar min mobiltelefon.

Vad galler forebyggande, beror forstas pa. I manga avseenden ar det omojligt att med 100% sakerhet saga att brottet faktiskt ska begas. Men om en snubbe hotar min granne med kniv, kan det handa att jag smyger mig pa honom bakifran och ger honom en smocka med handvaskan innan han slar till, i rent forebyggande syfte.

Freke
0

#10 det du i det sista skriver är ju ett rent nödvärn och inte alls brottsligt. Det är tvärs om av lagen fullt lagligt och acceptabelt

Hälsn. Freke

asvensso
0

hmm, galler nodvarn om det inte ar jag sjalv som ar hotad utan om jag blandar mig i nagon annans situation?

Freke
0

Ja givet.. Man kan alltid överta någon annans nödvärn!

Tex om personen ifråga möter mer våld än vad en person klarar av om det är fler angripare eller om angriparen är otroligt stark eller liknande

Hälsn. Freke