Påföljd för leveransvägran ?
Jag arbetar med en argumenterande text ang. försäljning av levande djur i djuraffär. Jag vet att djur enligt lag betraktas som ting och undrar därför vad påföljden blir för leveransvägran. D.v.s. om säljaren nekar köparen som kund av ogiltliga skäl. Funderar även på vad som enligt lag räknas som tillräckliga skäl. Om någon har svaret på detta tas det tacksamt emot. Är du inte säker så vill jag att du nämner det då detta är en seriös uppsats. Ange även gärna källa. Tack på förhand !
Mvh Ellenfyrkant
Jag vet inte men ålder borde vara ett tillräckligt skäl. Man får inte ingå avtal om man är under 18 år. Vet många uppfödare som inte säljer djur till folk under 18 just pga det.
Sara

#1 Mycket riktigt, avtal som tecknats av minderårig är ej ett godkänd avtal. Tänkte mer på skäl utöver det och syftade på företag som djuraffär, ej privata uppfödare då helt andra regler gäller dem.
Mvh Ellenfyrkant
Kan man inte vagra om man anser att koparen ar olamplig - t ex om det ar en drogmissbrukare, nagon som tidigare haft hog "omsattning" pa sin adjur kopta fran samma affar (las vanvard)?
Förstår inte riktit din fråga.
Men som säljare så väljer jag mina kunder..Anser jag att köpan är oläplig så räcker nog det…
Fast som jag skrev.För står inte riktit..
Lena.P är jag i verkliga livet.