Brott iFokus

Brott

Etiketträttsväsendet
Läst 4089 ggr
Sara
0

Regeringen kräver skärpta straff.

"Straffen för grova våldsbrott ska skärpas. Regeringen är inte nöjd med den nuvarande rättstillämpningen, utan kräver hårdare straff för våldsbrott. Idag hamnar 98 procent av straffen för grova våldsbrott i den nedersta fjärdedelen av straffskalan.

När justitieminister Beatrice Ask presenterade lagrådsremissen konstaterade hon att det allmänna rättsmedvetandet kräver hårdare tag mot våldsbrott. Hon trodde inte att de skärpta straffen skulle leda till färre brott. För att åstadkomma det ”är det andra saker som man ska ta till sig”, sa hon.

- Det finns en otålighet i samhället. Man uppfattar att straffen inte ligger i linje med den allmänna rättsuppfattningen, sa Ask. Det har, menade hon, skett en förskjutning i uppfattningen om våldsbrott.

I lagrådsremissen talar regeringen om ett ”behov av att höja straffnivån för allvarliga våldsbrott.” Ett allvarligare brott ska bestraffas strängare än ett mindre allvarligt, skriver regeringen och menar att så inte sker idag.

Det finns en lägre tolerans i samhället mot våldsbrott och en högre medvetenhet om att allvarliga våldsbrott innebär att offren drabbas både fysiskt och psykiskt och att våldsbrotten skapar en rädsla i samhället. Detta, menar regeringen, leder till att allvarliga våldsbrott utgör ett större hot mot enskilda än tidigare. Samtidigt uppfattas andra brottstyper, framförallt egendomsbrott, som ett mindre hot. Samhällsutvecklingen har inneburit att allvarliga våldsbrott ses om allvarligare än tidigare och ”mer klandervärda” än andra typer av brott.
Regeringen konstaterar att detta inte avspeglas i domstolarnas praxis.

Därför föreslår regeringen en straffskärpning av grova våldsbrott. Generellt vill regeringen att straffen ska bli strängare ju större skada ett offer vållats. Den skada, kränkning eller fara som våldsbrottet inneburit ska betraktas när straffet utdöms.

Regeringen föreslår att brottet grov misshandel delas upp och ett nytt brott, synnerligen grov misshandel, införs. För detta brott blir minimistraffet 4 års fängelse och maxstraffet 10 år. För grov misshandel blir minimistraffen 1 år och det högsta 6 år.

Synnerligen grov misshandel är det när någon fått allvarliga men av misshandeln eller om misshandeln varit rå och hänsynslös. Det kan också handla om misshandel av skyddslösa personer, till exempel barn eller äldre. Minimistraffet för synnerligen grov misshandel, 4 års fängelse, motsvarar minimistraffet för grov våldtäkt.

Regeringen föreslår också att minimistraffet för grov utpressning höjs från 6 månaders fängelse till ett år. Grov utpressning innebär att det ingår våld eller hot, till exempel att gärningsmannen hotar med att han tillhör ett kriminellt gäng.
Även minimistraffet för grovt vållande till annans död höjs, enligt regeringens förslag, från 6 månader till ett års fängelse.

Regeringen vill se en ökad spridning av straffens stränghet. Därför anger man att försvårande och förmildrande omständigheter ska få spela större roll när straffen utmäts. Anknytning till organiserad brottslighet eller återfall i brottslighet ska anses försvårande och ge strängare straff. Enligt justitieministern sker det inte i tillräcklig omfattning idag.

De nya straffskalorna för grova våldsbrott föreslås träda i kraft 1 juli 2010."

Källa: Politiken.se

Sara

elyse
0

Det verkar ju vara så att straffen inte är avskräckande eller i alla fall kan mäta sig med det brott man begått. Kanske behövs fler fängelser?

Hausswolff
0

Varför ska man ändra stafflagarna? De tillämpas ju inte i alla fall.

Sara
0

Kanske det blir bättre om man skärper dem, de lär ju iaf inte bli sämre.

Sara

Hausswolff
0

Fast det är inget större fel på våra lagar, de är helt rimliga som de är. Problemet är att de inte alls tillämpas. Jag menar, hur ofta döms folk till fängelse för misshandel? Det förekommer ju knappt.

Vi kan alltså skriva vilka strafflagar vi vill, det är ju ändå praxis som styr. Dessutom har vi ju ett rabattsystem vad gäller visa brott, typ "Begå 10 brott, döms för 2".

Hela tänket kring brott och straff är skevt…

Sara
0

Visst är det så men jag tror ändå inte att det gör saken sämre att höja straffen.

Sara

Hausswolff
0

#5 Antagligen inte, men jag betvivlar att det kommer att göra saken bättre heller. Jag opponerar mig inte mot att höja straffen, utan mot det faktum att man avser ändra på något som egentligen inte behöver ändras, istället för att ändra på det som faktiskt är fel.

Som att sila mygg och svälja elefanter. Urkorkat.

3barnspappa
0

Jag tillhör skaran som inte heller tror på hårdare straff. Se bara hur straffsatserna är i USA och hur mycket brott som begås där.

Däremot tycker jag det är fel när ekonomisk brottslighet straffas hårdare än tex våldtäkter. Det känns fel och det sänder fel signaler till allmänheten.

Hausswolff
0

#7 Tja, det har ju gått inflation i våldsbrott och brott mot enskild. Men visst är något fel när pappersbrott straffas hårdare än brott mot liv och hälsa…

Eine
0

#7 Håller helt med dig.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora