Hjälp Mig Snälla
HejHej.
Idag tog en kille min mobil och ringde till SOS. Det kom upp en rödbil när man ringde. Det gick max 3 sekunder, sen tog jag den och la på. Jah frågade min lärare olm dom skulle komma elr något sånt,. Men han blev bara sur. och sa att jag skulle lägga ner mobilen..
Så Min fråga är då om Dom kmr skicka räkning elr något sånt till mig?
JÄTTE TACKSAM FÖR SVAR!

Hej!
Man kan debiteras (vara tvungen att betala) för falsklarm, ja. Om jag tolkar dig rätt så gick inte samtalet fram och då är det ingen fara. Jag vet inte exakt var gränsen för falsklarm går men det vore ju skillnad om samtalet kopplats fram och killen skrikit "jag blir slagen, kom och hjälp mig fort, jag är på Storgatan 3". Det var givetvis dumt av honom att göra så men det skulle verkligen förvåna mig om det får några konsekvenser.
Dock förstår jag inte det där med röd bil, så blir det inte på min telefon när jag ringt 112. Det är kanske något som har med din telefon eller ditt abonnemang att göra?
Mvh Anna
Envishet och drömmar

Vid en busringning debiteras det inte.
Men som #1 skriver, om det blir så att det blir en utryckning, dvs att polise, ambulans eller brankår åker ut till platsen. och det visar sig vara falsklarm då kan man debiteras vad utryckningen kostar.
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus