Brott iFokus

Brott

Etikettlagar
Läst 5916 ggr
Caspia
1

Vad krävs för att portas?

Jag träffade en fantastiskt otrevlig dörrvakt häromdagen, som inte tyckte att jag uppskattade hans existens tillräckligt (jag sa inte "tack" när jag fick tillbaka körkortet efter att han kollat min ålder) och sa att jag aldrig skulle få komma in där igen. Vad gäller egentligen, vem har en dörrvakt rätt att porta? Är man spik nykter, skötsam och kan visa leg på att man har åldern inne, kan man då nekas inträde? Kan man kräva att få se ett formellt beslut på att man inte är välkommen? Jag trodde att det var ett pissigt jobb att vara dörrvakt när man hade med odrägliga berusade människor att göra, inte att det var ett bråkigt jobb för att man själv sökte konflikter…

Självklart menar jag under förutsättning att stället inte är fullsatt.

Envishet och drömmar

Sara
0

Jag tror inte han har rätt att porta dig alls.

Överförfriskade, för unga eller inte lämpligt klädda kan jag förstå inte blir insläppta, annars är det ren diskriminering.

Jag tror en del blir vakter enbart för maktens skull. Det är tufft osv.

Sara

AnneN
0

Har en gång varit med om en riktigt otrevlig dörrvakt (jag var nykter och hade visat leg och allt), jag tog och ringde till barägaren och talade om att vakten som stod vid dörren behandlade mig väldigt otrevligt.

Vad som hände med vakten sedan vet jag inte men jag hade aldrig mer några problem med otervliga vakter i den staden.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Freke
0

Det är lite lustigt men….

Visst kan han neka dig, men han har ingen formell rätt att neka eller stopp dig, för om ett officiellt besöksförbud ska gälla ska du ha mottagit en skrivelse om det och du ska ha skrivit på den själv, vilket man kan göra genom delgivning eller underskrift på plats.

Om man i detta läge vill ha "portningen" hävd, så kontaktar man restaurangchefen eller ansvarig och kräver av denne en redogörelse. För annars är det en personlig agg som dörrvakten har och då finns det medel att stoppa honom, för han är underställd poismyndigheten och måste följa lagen om han är ordningsvakt, däremot om han är entrevärd.. Då kan han göra nästan som han vill eftersomn han inte behöver följa lagen, utan det är krogen som sätter dit honom för att välja vilka gäster som dom vill ha in.

Något en OV inte får lov till..

Sen finns det alldeles för många idioter i dörrar över landet.
Tänk bara på att Lagligt sätt.. Är det endast Restaurangen som kan kasta ut folk.. Dörrvakten är bara ett verktyg, som kan neka inträde men om man är inne och inte av personalen blivit nekad servering, kan vakten egentligen inte göra något.

Ordningsvakten får egentligen inte heller Avkräva legitimation, viket en entrevärd kan göra..Så det är så många tvetydelser och lustiga varianter..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Sara
0

#3 Men är det inte diskriminering om en entrévakt exempelvis inte släpper in utan giltigt skäl ex ålder, berusning osv?

Sara

Freke
0

Ja visst kan det vara det.. Men en Entrevärd behöver inte rätta sig av lagen på samma sätt som en OV då OVn är av Polismyndigheten godkänd, en Entrevärd kan bytas ut på sekunden, men en OV måste sköta sig, eftersom hans plats styres av tillståndet för krogen.

Utan OV enl. tillståndet får inte krogen ha öppet

Hälsn. Freke

Sara
0

Aha, ok. Bra förklaring.

Sara

Caspia
0

Det verkar komplicerat det här med att entrévärd och ordningsvakt inte är riktigt samma sak.

Envishet och drömmar

Freke
0

Ja det är en duktig gråzon..

Men förenklat.

Ordningsvakt är som Polisen

Entrévärd är som en Servitör/Hovis..

Grymt förenklat..

Hälsn. Freke