Brott iFokus

Brott

Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 1372 ggr
Sara
0

Försäkringskassans nya besparingstaktik

Läste i nya KA (kommunalarbetaren) att Försäkringskassan har avslagit flera kvinnors sjukskrivningar för ex svåra foglossningar och ljumskbrock pga att en graviditet inte är en sjukdom.

FK har också sagt att graviditeten är något som de valt och att de därför får skylla sig själva.

Nu har DO stämt FK i 8 liknande ärenden.

Hur skrämmande är inte detta?!

Är det meningen att bara de som kan klara sig på mannens lön eller är ekonomiskt oberoende ska kunna skaffa barn? För ingen vet ju om man råkar ut för foglossning eller liknande.

DO = diskrimineringsombudsmannen är en statlig myndighet som arbetar mot diskriminering.

Sara

David
0

Undra hur mycket som blir sparat i faktiska kronor när en statlig myndighet måste anmäla en annan statlig myndighet. Tror det kostar mer än det smakar.

Förutom att det inte blir någon faktisk besparing, bara att pengarna byter myndighet, så är det den gravida kvinnan som får lida.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Caspia
0

Haha, det var ju också en motivering… Att graviditeten var självvald. Ja, men det är väl ett val att åka bil? Att ta en särskild väg? Då borde ju inte trafikskador heller vara giltliga.

Det är inte så att det är en man som ligger bakom det här puckade förslagen? Flört

Envishet och drömmar

ingann
0

Nästan lika sjukt som att en som är nyopererad för cancer, hjärtinfark od inte ska få vara sjukskrivna mer än max en vecka efter operation… Har en bekant som har opererats för cancer och fortfarande går på cellgiftsbehandling men nekas sjukskrivning…  Hon har istället tvingats ansöka om förtidspension trots att det är 9 år kvar tills ålderspensionen..

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

David
0

Hade FK fått bestämma helt skulle de säkert rullat in sängen och barnmorskorna på personens arbetsplats också, kanske med lite tur kunde ersättning lämnas under några timmar exakt när värkarna höll på.

Nyopererad? Det går utmärkt att ligga på sjukhuset och arbeta om någon arbetskamrat tar med kontorsinredning!

(obs! ironi!)

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

kerstinjo
0

Det här låter tokigt. OK, graviditet är ingen sjukdom, men följderna av en gravidtet som t.ex. foglossning och ljumskbrock är ett sjukt tillstånd.

Rökning är inte heller någon sjukdom, men följderna av rökning kan vara ett sjukt tillstånd. Kärlkramp, KOL etc.

Ska man hård dra det så skulle ej heller detta få klassas som sjukdom.

Kerstin 

Sara
0

Ja det är helt galet, det är väl därför DO anmäler.

Sara

Kerstina-61
0

Försäkringskassan går verkligen många steg för långt!!
Jag har ett "brotttsoffer" som hamnade helt oförskylt i ett slagsmål. Det var mellan två mindre "gäng" som hon inte alls hade med att göra. Kvinnan fick stora skador.kanske för livet. Hon har två läkarintyg på att hon fick hjärnskakning, tänder skadade, traumatiskt påverkad. Läkarna skrev att hon verkligen behövde vila!! Men FK godkände inte hennes sjukskrivning och hon har förlorat 2 veckors inkomst.Mycket pengar!

Jag har nu hjälpt henne att söka detta i skadeståndsanspråket. Hoppas det går bra för henne!!

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!