Pedofiljakt i Thailand.
Svenska Rikskriminalen håller för närvarande på att rulla igång en satsning mot svenskar som begår pedofilbrott utomlands. Satsningen ska vara fullt utbyggd till sommaren.
I natt greps två svenska män i 60-årsåldern i Thailand, misstänkta för pedofilbrott, tack vare samarbetet mellan rikskrim och thailändska polisen.
Nu är de förda till Bangkok och riskerar fängelse upp till 15 år.
Är det bara jag som jublar?
Nä, sätt dit dem bara och de ska sitta av straffet i Thailand också, inte här i Sverige.
Sara

Uh, jag hörde en hemsk statistik om det där för några år sedan, som hävdade att vad-det-nu-var-för-enorm-procentsats av alla flygstolar från Sverige till Thailand bestod av ensamma män som med läskigt stor sannolikhet (stödd på någon källa jag inte minns)skulle dit för att köpa sexuella tjänster av barn. Fruktansvärt!
Envishet och drömmar

Hörde om det på radion. Fy fasen…usch så de beter sig, tycker gott att de kan sitta av straffet i Thailand.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Jag jublar och applåderar. Hoppas verkligen inte att de låter dem komma till Sverige för att sitta av sitt straff.
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.
Ja! Det är tragiskt med dessa barn som säljer sig till utläningarna för att överleva.
O det som nu kommer i dagen är ju bara en droppe i havet..Låt dom av känna straffet i Thajland.
Lena.P är jag i verkliga livet.
Eftersom att det är svensk polis som har avslöjat dem, och informerat Thailändska myndigheter och försett dem med bevis så lär de få sitta i Sverige om de vill, förutsatt att det finns utlämningsavtal mellan Thailand och Sverige. Det vet jag inte om det finns, men det skulle jag tro. Sen kan jag dock hålla med er. Förutsatt att det de gjort är ett brott i Thailand. Är det inte det, så får de avtjäna här för det blir ju konstigt att sitta i fängelse i ett land ifall det man gjort inte är brottsligt.
mvh Martin
Om det inte är ett brott i Thailand, hur kan de då bli bestraffade här?
Sara
Jag sökte lite på nätet och hittade detta:
Sexuellt utnyttjande av barn kan ge fängelse i Thailand, men vilken straffskala som skulle kunna bli aktuell för de två männen är svårt att svara på.
- Det beror på hur gamla barnen är, hur brottet ser ut, vad man kommer fram till i slutändan. Det är inte lätt att jämföra med Sverige, säger Wennström.

# 9. Vem är Wennström?
Envishet och drömmar
#7 Der finns utlämningsavtal mellan Sverige och Thailand. Utlämningsavtalet gäller framför allt svenskar som är efterlysta eller dömda för något brott i Sverige.
Men om någon döms för brott i Thailand och hamnar i fängelse där, så är det en svår och segdragen procedur att få dem utlämnade till Sverige.
#7 I grunden är det så att man som svensk, eller boende i Sverige utan att vara svensk, kan dömas i sverige av svensk domstol, enligt svensk lag, för brott man begår utomlands. Detta står reglerat i BrB 2 kap 2§. Även person som inte är svensk och inte har hemvist i riket kan dömas om han/hon efter brottet sökt hemvist i riket. Det finns ett antal inskränkningar om hur allvarligt brottet måste vara och att straffet inte får bli högre än vad högsta straffet är för motsvarande brott i andra landet. Undantagen är 6 kapitlet BrB (sexbrotten) där målsägaren är under 18 år. Har inte läst förarbeten mm men tolkar det som att man skulle kunna dömas enligt svensk lag om man t.ex. har sex med en 14-åring även om det i ett visst land är lagligt att ha sex med 14-åringar. Möjligen är det en feltolkning, men det var i alla fall min tanke med den meningen du undrade över.
mvh Martin
Ok, intressant!
När jag körde i USA så körde jag ofta mot rött ljus om jag skulle göra en vänster sväng (lagligt iaf i Kansas där jag var). I teorin skulle detta alltså betyda att jag skulle kunna bli dömd för det här i Sverige?
Nu tror jag inte att det skulle ske men i teorin så skulle det alltså kunna gå till så?
Sara
#14 Nej, inte som jag tolkar det:
Ur BrB 2 kap 2§ 3 pkt:
"Första stycket gäller inte, om gärningen är fri från ansvar enligt lagen på gärningsorten eller om den begåtts inom område som inte tillhör någon stat och enligt svensk lag svårare straff än böter inte kan följa på gärningen."
Undantagen från ovanstående, att det inte gäller om det inte är brottsligt där man gör det var BrB 6 kap §§1-6 (§1 Våldtäkt §2 sexuellt tvång §3 sexuellt utnyttjande §4 Våldtäkt mot barn §5 Sexuellt utnyttjande av barn §6 Sexuellt utnyttjande av barn (annat fallt än §§4-5)), och rödljuskörningen finns inte ens i BrB utan i trafiklagstiftningen.
mvh Martin
# 15 Aha, ok, då förstår jag. Tack!
Sara