Kvinnor och ökända brottslingar
Undrar vad det är som gör att vissa kvinnor dras till ökända brottslingar?
Lars-Inge Svartenbrandt, Juha Valjakkala, Helge Fossmo o.s.v. får mängder med brev från kvinnor som ser upp till dessa brottslingar.
Kvinnor som faller pladask för ökända brottslingar som de inte ens känner. De är beredda att ge upp sitt liv för att träffa, få barn med, gifta sig med o.s.v. med en brottsling som oftast har många, många år kvar att avtjäna av sitt fängelsestraff.
Vad är det som får vanliga, intelligenta kvinnor att totalt tappa omdömet när det gäller dessa män?
Kanske samma som att en del kvinnor dras till tuffa killar? Jag har ingen aning, bara spekulerar

Nah, beats me! Har också funderat över detta, men hittar inget rimligt svar.
Jag tänker mest på de killar som redan sitter fängslade, som de ovan. Kvinnorna har ju aldrig träffat killen ifråga utan endast läst om honom och sett bilder. Ändå skriver de brev på brev.
Är det det "farliga" som lockar dem?
Oftast är det helt vanliga kvinnor, som aldrig varit i kontakt med något brottsligt.
Vore intressant att veta vad som drar dem.
Jag har också funderat över det och kan för mitt liv inte förstå vad som drar… 
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Ja det är konstigt för att hamna i fängelse borde ju vara ett personligt misslycande. Man är ju kanske starkare om man går runt och slår ihjäl folk och slinker undan fängelse. Men sådana män är tydligen bara farliga och läskiga. Äckliga! Så för mig är det helt oförståbart. Jag får inte heller ihop det.
Ofta handlar det om att de tror att de kan hjälpa männen till ett bättre liv, "omvända" dem. De tror sig kunna påverka männen och "ta hand" om dem, få dem att inse att det finns annat i världen än kriminella sidan.
Det lyckas sällan.
mvh Martin

# 6. Jag håller med.
Kan det med att ta hjälpa ha med modersinstinkter att göra?
Envishet och drömmar
#7 Precis vad som slog mig - en mammaroll.
Men ändå förvånas jag över tanken att en helt "vanlig" kvinna tar dessa kontakter.
Jag såg en dokumentär för några år sedan om en kvinna, som hade två eller tre barn. Denna kvinna tog kontakt med en långtidsdömd intern på Tidaholmsanstalten. De gifte sig senare på fängelset och fick några timmar ihop i ett besöksrum.
Kvinnans ex-make och några vänner intervjuades också, men ingen kunde förstå varför kvinnan över huvud taget gett sig in i detta.
Underligt.

Jag har hört samma som #6
Anser dock att de inte kan vara riktigt friska som gör så…
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Jag vill ju gärna tro att dom flesta är helt vanliga friska vettiga tjejer (fast undantag finns säkert här med), men att de kanske saknar nåt fundamentalt, känslomässigt mest troligt? Eller så kanske man bara vill utmana, "leva farligt", strunta i vad de flesta tror och tycker?
Fast det är allt bra konstigt, hur det kan hända fast dom aldrig ens träffat den brottslige? Resa land och rike runt för att dom blivit kära i en mördare dom bara läst om? Sådär spontant så känns det ju inte riktigt friskt…

#6. Där slog du huvudet på spiken tror jag. Ett slags "Florens Nightingalesyndorm". Det gäller f ö också missbrukande män där kvinnor tror att de kan, med en ömsint hand, rädda och omvända dem.
Precis som du säger så lyckas det sällan. I stället kan det, vilket händer oftare, bli precis tvärtom. Kvinnorna dras med i eländet och blir medhjälpare och underlättar för denna typ av män att fortsätta med sitt krmininella, drogmissbrukande liv.