Anmäla förtal som skett på internet
Hej!
En kvinna har skrivit en massa kränkande saker på sin blogg om mig och min mor. Vill inte gå in på detaljer men hon skriver bl.a att vi är psykiskt sjuka, att hon föraktar oss och att vi inte har vuxit upp.
Kan man anmäla detta och vad händer isåfall?
Tack på förhand!
Har hon skrivit ut era namn eller gett en sådan beskrivning så att andra läsare förstår att det är ni så tycker jag absolut det låter som förtal/kränkning.
Ett råd är att ta en screenprint på det som är skrivet där det framgår vem bloggaren är, när det är skrivet och vad det står och dra ut det på en skrivare för att bifoga i en anmälan.
Går det till åtal så riskerar bloggaren böter och/eller fängelse beroende på hur grovt åklagaren anser att det är.
Lycka till!
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
#1: Tack för ditt svar. Hon har inte angett några namn men det är så tydligt att hon syftar på oss. En släkting som läser hennes blogg ringde direkt till oss och meddelade om hennes inlägg.
Tog en screenprint så fort jag läst klart och ska gå till polisen imorgon för att höra vad de tycker.
Är inte ute efter pengar men vill inte att detta bara ska gå obemärkt förbi och att hon fortsätter kränka oss i fler inlägg.