Brott iFokus

Brott

Etiketter: begångna-eller-misstänkta-brottfinlandai
Läst 25 ggr
Pyttelite
0

När matrobotarna möter motstånd

Små självkörande robotar har blivit en allt vanligare syn på finländska gator. De används bland annat för att leverera matvaror direkt hem till kunder, men den nya tekniken har också väckt irritation och nyfikenhet.

I Kauhava har S-gruppen börjat använda fem leveransrobotar från Starship Technologies. Robotarna kan själva ta sig fram på trottoarer och andra gångvägar och leverera matvaror till kunder. Efter bara en kort tid började dock butiken få problem med människor som störde robotarna.

Enligt uppgifter har personer bland annat ställt sig i vägen för robotarna, smutsat ner dem och spottat på dem. På andra håll har robotar också utsatts för skadegörelse.

Robotarna är utrustade med kameror och flera olika sensorer som hjälper dem att navigera och upptäcka människor, fordon och hinder. Kamerorna innebär samtidigt att robotarna kan väcka frågor om övervakning och personlig integritet.

Trots problemen verkar tekniken uppskattas av många kunder. I Kauhava gör robotarna omkring 30 leveranser om dagen och kan vara särskilt användbara för äldre personer eller andra som har svårt att själva ta sig till affären.

Forskare tror att motståndet mot robotarna kan ha flera orsaker. För vissa kan det handla om ren nyfikenhet, medan andra kan uppleva robotarna som störande när de rör sig i det offentliga rummet. Det kan också finnas en mer generell skepsis mot artificiell intelligens och ny teknik.

Starship har redan tusentals leveransrobotar i flera länder. Utvecklingen visar hur snabbt autonoma tekniker håller på att flytta från experiment och testmiljöer till människors vardag.

Frågan är därför inte längre bara om tekniken fungerar. Den handlar också om hur människor kommer att reagera när självkörande maskiner blir en naturlig del av våra gator, trottoarer och bostadsområden.

https://yle.fi/a/7-10106045

https://www.starship.xyz/

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

S-gruppens matleverans­robotar har utsatts för skadegörelse på en handfull orter i Finland.
  • Redigerat 2026-10-06 11:50 av Pyttelite
tumbleweed
1

Onödigt att sabotera spotta och hålla på så himla äckligt det är matvaror som människor ska äta och en maskin som människor ska ta på däremot att robotar tar över människans funktion är jag alldeles emot. Biten med övervakad kan jag förstå en del känner sig obekväma med jag skulle inte bry mig men däremot är jag less på att det ska behöva vara så pass övervakat som det är att det begås så mycket brott så det behövs.

Kanske framtidens robotar utrustas med självförsvar en hand en arm som ger en rak höger till den som försöker mucka gräl med dom jag skulle faktiskt inte bli förvånad om det blir så 😂

• Redigerat 2026-10-06 14:47 av tumbleweed