Olagliga foton?
En arbetskompis till min sambo har blivit påkommen med att sno bensin på deras jobb. Det enda han fick var en varning från chefen. Min sambo jobbar på ett sågverk.
Detta retade upp en annan arbetskompis till dem, som tydligen haft något imot "bensintjuven" en längre tid. Så i helgen åkte den "uppretade arbetskompisen" hem till "bensintjuven" när denna inte var hemma och snokade runt hans gård och fotograferade massa virke som han hade liggande hemma.
Sen åkte den "uppretade" hem till chefen på lördagseftermiddagen och visade upp bilderna för att på något sett visa att "bensintjuven" även stulit virke från sågverket. Men i slutenden visade det sig att virket var helt ärligt köpt.
Nu är "bensintjuven" arg på den "uppretade" och hotar med att anmäla honom. Så jag och min sambo började fundera på vad för slags anmälan detta skulle kunna bli? Har den "uppretade" gjort något olagligt? Det enda jag skulle kunna tänka mig är hemfridsbrott, men inget säger att han ens varit inne på tomtgränsen…
"Chaos is a friend of mine."

Det kan falla under hemfridsbrott ändå, men det jag snarare skulle vilja kalla det är falsk angivelse, förtal, ärekränkning vilket också faller in i rubriseringen.
Och eftersom han inte polisanmäldes för den "stulna" bensinen, så om man ser rent juridisk, så ansåg ägaren till bensinen att inget direkt brott hade begåtts.
Utan bara en varning utfärdades eftersom jag inte vet hur varningen formulerades så principiellt hade denna "tjyv" endast gjort ett misstag genom att "låna" bensin.
Vilket styrker ärekränkning och förtal ifrån den andra.
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Man får fota hur mycket man vill och vad man vill men man får inte gå in i någons trädgård och göra det.
Kanske gården går under samma benämning?
Sara

Klart du får fota, hur och vad du vill. Men tror inte själva fotograferingen är det som är problemet för TS, vad är det för skillnad på trädgård och gård?
Det faller under privat område båda två, sen kan man åberopa att man inte förstod att det inte var privat område om man ska ta ställning för andra sidan.
Men det var nog mer vad som görs med Fotografierna! Idetta fall.
En påstådd brottshandling!
Och det är och för blir! falsk angivelse, ärekränkning och förtal
Hälsn. Freke
Jo, en gård måste ju oxå gälla som trädgård om man tar foto.
Håller med om att det är olagligt och att det borde anmälas. Men jag tror inte de kommer så långt med det, tyvärr.
Sara

Nja, man får inte alls fota vad man vill. Du får inte sätta upp kameror som kan fotografera människor, eller själv ta bilder, utan att de själva har godkänt det först. Inte om de kan identifieras på bilderna som tas.
I det här fallet blir det främst fråga om hemfridsbrott och olaga intrång.
# 5 visst får man ta foton på personer utan deras medgivande men man får aldrig gå in på annans trädgård och göra det.
Sara

#5 Nu får du läsa på lite..
Som Sara säger, vem som får ta kort på vem som dock inte med fast monterade kameror, då krävs det tillstånd.
Det pågår just nu en rätt stor debatt om fotograferingar på stränder, fester och andra platser där personer är mer eller mindre klädda, har även varit uppe i rätten där en smygfotade och filmade under kjolar på tjejer. Han blev frikänd, dock är det olagligt att publisera vissa bilder där det går att identifiera personer men det är inte olagligt att fota.
Hälsn. Freke

Lite ot här men om ett foto på icke tillfrågade personer, barn utan vårdnadshavares tillstånd, används i reklamsammanhang hur funkar det?
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Postar en länk där det står om vad man får och vad som gäller.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Jag ber om ursäkt för mitt felaktiga påstående, jag menade att man inte får fota eller filma med fasta kameror. Ni har så rätt.
# 9 Mycket bra länk. Lägger in den i vår länksamling.
Sara

En komiksk tanke är i det hele med fasta kameror, om dom inte är bild återgivande så får man utan tillstånd sätta upp dom. Så som IR-kameror då får man även ha rörliga bilder av dessa.
Så har nu en del skolor i stockholm kommit förbi övervakningstillstånden.
Hälsn. Freke

Hur kan en sån IR-bild se ut då?

Den återger värmen ifrån alla typer av värme källor, det är ett steg för att mot verka bränder på skolor och daghem.
Hälsn. Freke

Uppdatering: Killen har bestämt sig för att inte anmäla och har nu fått sparken från jobbet.

Varför har han fått sparken? Om man får fråga??
Hälsn. Freke

För att han stulit bensinen, men nu är faket inkallat, så det ska bli intressant och se vad det hela slutar med.
#17 Om jag fattade #0 rätt så hade han redan fått en varning för bensinstölden, eller skrev du fel där? Man kan inte bli straffad 2 gånger för samma brott…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Japp han fick en varning först men sen ändrade sig chefen och gav han sparken. Men nu är facket inkopplat, kan faktiskt tycka lite synd om han, 49 år gammal och har varit på samma jobb sen han var 16 år och sen blir sparkad för något som de bara antar och inte har bevis för.

Har han ett bra fackombud fixar dom det, annars skulle jag nog råda honom att dra det till en rättegång på egenhand, allt eftersom företaget inte polisanmälde i första steget utan bara vanade! Då har dom i princip redan erkänt att dom inte hade tillräckliga bevis för något fällande, samt att om en varning ska utfärdas enligt konstens alla regler så ska facket kopplas in redan där, vilket jag förmodar inte gjorts så då har han ännu mer till sin fördel..
Hälsn. Freke

Tycker att det är riktigt fult att ge en varning först och sen ändra sig…
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!