Brott iFokus

Brott

Etiketträttsväsendet
Läst 999 ggr
kerstinjo
0

Gränsdragning, lagligt - olagligt.

Vi hade uppe frågan i "Hur ärlig är du?" och vi kan väl inse att sk. vardagsbrott ser vi mestadels inte så allvarligt på.

Men vart går gränsen för att du ska anse att en förteelse ska få rättsliga följder?

Kerstin 

Sara
0

Alla olagliga företeelser ska få rättsliga följder i form av böter osv. Om de inte straffas så kan man lika gärna göra de brotten lagliga.

Men som mindre allvarliga brott är enligt mig ex fortkörning (inom rimliga gränser naturligtvis), dricka alkohol ute på stan, köra utan bälte, cykla utan ljus, nedladdning osv.

Sen kommer "mellanbrotten" som ex snatteri, stöld, panga en ruta osv.

Allvarliga brott enligt mig är misshandel, sexualbrott, mord, rån, djurmisshandel osv.

Det absolut värsta man kan göra är att våldta och mörda utan anledning.

Jag kan ha förståelse för att man ex vill mörda sin pappa om han upprepade gånger har misshandlat, utövat incest, psykiskt mobbat osv. Det är fortfarande mord men med mycket förmildrande omständigheter.

Men att mörda någon för att de inte ger dig mobilen osv ska anses som "grovt" mord.

Sara

idaleck
0

#1 Håller med dig i mycket om vad du skriver. Tycker dock inte att det är mindre allvarligt att köra utan bilbälte. Åtminstone inte om man är fler än en person i bilen. Vid en krock kan man skada både sig själv och andra betydligt värre än om man satt bältad.

Jag tycker i princip att många "småbrott" (t.ex. bilbälte och fortkörning) faktiskt ska tas på större allvar än vad de gör (naturligtvis inte så hårt att man ska böta alla som kör 55 på 50-väg…) i och med att det sällan är endast den vållande personen som drabbas om det sker en olycka. Man är ju trots allt inte ensam på vägen.