Om man är osäker på brott?
Om man är osäker på att en händelse är ett brott. Men man tycker att det borde vara det. Men även är osäker på hur kunniga polisen är inom ett visst område. Hur gör man för att få reda på om ett brott begåtts?
Nej, jag litar inte riktigt på polisen i våran by. De tyckte inte att det var ett brott när en bil krockade med en mopedist, på fel sida av vägen. Så det känns inte som om det är så mycket att vända sig till.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Kanske kan du ringa 11414 (eller vad nu polisen har för nummer) Jag visste inte riktigt hur det låg till så jag blev omkopplad och fick berättat hur det var och vilka alternativ jag hade.
Paulina

Men då hamnar jag hos min lokala polis. Vad ska jag säga, Jag anser inte att ni kan ert jobb, kan ni koppla mig till någon som kan? :-)
Audiatur et altera pars
Hm, det var ju det förstås. Men man kanske kan maila dem och höra? Då borde de ju skicka vidare till någon som kan. Så gör ju andra myndigheter iaf.
Paulina

Här kan polisen själv, varför be om hjälp. Stora nackdelen med att bo på landet tror jag :-)
Men jag får se om jag får mer kött på benen inne på svensk natur, där finns många jägare, de brukar ha bra koll på lagar angående jakt.
Audiatur et altera pars
JAg menade inte att du skulle mejla de lokala poliserna, det lär ju inte ge mer än ett telefonsamtal ;)
Myndigheten i stort borde ju ha någon typ av "fråga på så svarar vi".
Paulina
Jag skulle först söka på internet efter info och sedan höra av mig till juristjouren.
Sara

Tack för tipset Sara
Audiatur et altera pars
Får man fråga vilken händelse det är du funderar över?
Sara

#8: Det är när de sköt bävern så otroligt nära mig och Veronica och Elina. Jag är fundersam om det är tillåtet att skjuta under de förhållande de gjorde. Utan att stänga av eller ha vakter eller något. Mitt på fm i ett samhälle.
Audiatur et altera pars
Jag funderar på om skytten verkligen kom från komunen eller om det var en privatperson. Tycker det låter helt otroligt att en inhyrd jägare skulle skjuta på det sättet. Totalt oansvarigt.
Sara

#10: Hur som helst var det i alla fall en skytt som vattenfall ombett att komma. De var helt med på att bävern skulle skjutas och det var beställt av dom. Det är vad jag vet än så länge.
Audiatur et altera pars
Ååå, det gör mig så arg! Hela historien är gräslig! Jag tycker verkligen du ska kontakta juristjouren.
Sara
Oavsett vad din lokala polis anser så har du såklart rätt att göra en anmälan. Därefter får en förundersökningsledare (polis eller åklagare) ta ställning till om det är ett brott och hur utredningen skall drivas vidare. Vet inte riktigt vilka brott som skulle kunna bli aktuella eftersom att jag inte var där eller vet hur det såg ut. Kanske "framkallande av fara för annan" eller något dylikt.
mvh Martin

Hur långt borta var ni från bävern och skytten?

#15: Nu har jag inte varit och mätt upp avståndet. Kanske skulle man göra det. Men vi var längre ifrån skytten än bävern eftersom vi var på samma sida dammen som bävern var. Skytten stod på andra sidan dammen och sköt.
Men om jag ska uppskatta avståndet så var det inte mer än ca 20 meter från bävern sidledes.
Audiatur et altera pars