Brott iFokus

Brott

Läst 105 ggr
Rickard77
0

Förtal och uthängning på nätet - vad gäller?

Om till exempel en person har en blogg där denne förtalar och hänger ut folk på ett elakt och hånfullt sätt, vilka brottsrubriceringar faller det under och vad är minimi- respektive maxstraff?

Scorpio97
2

Jag skulle säga att det är just förtal som kan vara aktuellt. Lagparagraf:

Brottsbalken 5 kap. 1 §

Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.
Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.

Brottsbalken 5 kap. 2 §

Om brott som avses i 1 § är grovt döms för grovt förtal till böter eller fängelse i högst två år.
Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om gärningen med hänsyn till uppgiftens innehåll eller sättet för eller omfattningen av spridningen eller annars var ägnad att medföra allvarlig skada.

Notera att "uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning" inte betyder att man behöver mena eller ha för avsikt att missakta någon, utan att det ska vara en uppgift som normalt sett leder till missaktning. Jag säger det för jag vet att det är lätt att tolka det fel (vet inte hur många gånger det fick upprepas när jag pluggade juridik). Så kallade "värdeomdömen" som att säga att någon är ful eller dum är inte förtal, det behöver vara mer konkreta uppgifter.

Som det står i paragrafen ska man dock inte dömas om det är försvarligt och sant/man hade skälig grund att tro att det var sant. Här kan det exempelvis ha betydelse vad det är för typ av uppgift, i vilket sammanhang det delas, vad det är för person osv. Ett solklart fall är att det inte är förtal att anmäla ett brott till polisen, trots att man då pekar ut någon som brottslig.

Förtal är ett så kallat målsägandebrott vilket innebär att det som huvudregel är man själv som målsägande (alltså den som blivit förtalad) som ska väcka åtal. Åklagare kan väcka åtal men det är i undantagsfall och kräver att det är påkallat från allmän synpunkt. Om det är en hemsida med utgivarbevis är det Justitiekanslern som är åklagare om det ska väckas allmänt åtal.

Beroende på vad mer exakt som står skulle det kunna finnas fler brott som är aktuella. Nu spekulerar jag, men exempelvis hets mot folkgrupp borde vara möjligt om hemsidan riktar in sig mot en viss folkgrupp.

//Jessie

Pyttelite
0

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Näthat kan drabba vem som helst. Läs om vad näthat innebär och hur du gör en polisanmälan om du blivit utsatt.