Varning! ⚠️ Svara inte på SMS från BankID
Just nu förekommer det falska SMS-utskick och telefonsamtal som utger sig för att komma från BankID. Vi kontaktar aldrig användare på det sättet. Radera meddelandet eller avsluta samtalet utan att följa några uppmaningar i det.
Läs mer här:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=980756
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Bra varning!
Tack!
Att man alltid ska vara orolig. 🙁
#2: Ja, och att äldre anhöriga ska råka illa ut också!
Jag svarar aldrig på såna meddelanden och banken eller bankid ringer aldrig upp!
(om man nu inte bokat in ett samtal med banken kanske)
om jag skulle råka svara så skulle jag lägga på..
Dom jävlarna ringde gubbens dotter som vi hyr halva huset hos eller källarplanet och hon har ju ADD och hennes pappa är flermiljoners miljonär och dom lurade henne att dom ringde från banken och att det var kritiskt?? att hob förde över pengar till deras andra konto eller liknande och rösten sa för över 80 000 kr från det kontot? till det kontot så sätter vi till baka det direkt eller något sånt..
Dom var riktiga proffs för dom såg exakt vad hon hade på kontot o det var 76 000 tror jag och då var dom fräcka nog att säga att nej det måste vara 80 000 kr så tjejen här med add fick föra över pengar först och sen ville dom att hon skulle swisha 80 000 kr - BARA - och hon gjorde det för hon trodde det var banken..😲.
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#4: Tråkig historia - ringer dom när man är stressad så kan det gå fel oavsett ADD eller inte.
Finns några riktiga varningsflaggor kring sånt här:
- Du måste agera NU!
- Du kommer förlora något om du inte agerar
- Länkar i mail / sms istället för instruktion om var på riktiga sajten den påstådda funktionen finns.
Vanligtvis är ju dessa phishing-meddelanden också ganska dåligt översatta, så bra att vara extra noggrann att kontrollera språk.
Och kolla givetvis extra nog om domännamn stämmer. Om man uppmanas ringa, ring inte deras nummer, utan hitta telefonnumret själv via tjänstens hemsida eller nummerupplysning.
Mvh // Johan
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Man ska alltid kolla upp sånt där om någon säger sig ringa från banken..
Det är en eller flera Ligor som håller på med det där och dom låter så proffsiga och dom kollar upp vilka dom ringer till innan.
Dom kollar upp Förmögna människor och/eller äldre människor och människor med mindre förstånds handikapp..eller bokstavs sjukdom, osv.
Dom är skit fräcka..😕
Dom ringde till dom vi hyr nedervåningen i ett hus av pga att mannen som bor här är miljonär ca 85 år och har alzheimer och hans dotter har ADD.
Då hade dom ringt till dottern och sagt att hon måste föra över pengar från ett sparkonto dom har till ett annat konto och det var jätte bråttom att hon måste föra över pengar och dom drog någon story om att hon måste göra det annars försvinner dom pengarna…Sen fick dom henne att SWISHA över 80 000….Då var dom pengarna borta!
Hennes förklaring varför hon trodde på dom var att - hon i telefon lät så äkta??
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#8: Det är illa när redan utsatta personer luras eller utnyttjas.
#9: Dom här ringde iofs, men det kan vara samma ligor som skickar SMS..
Dom verkar gå på just utsatta äldre eller/och dom med lite mindre förstånds problem/sjukdom..men dom får inte behöva ha en förmyndare…
Jag tror inte dom går på folk som inte har mycket pengar, det är slöseri med deras tid skulle jag kunna tänka mig.🤔
The more I love my Dog
"Mark Twain"