Brott iFokus

Brott

Etiketter: polisenfråga
Läst 205 ggr
Karmatarerskanise
0

Spärr av nationellt ID-kort

Jag blev av med mitt id kort och efter att ha letat hemma och gått var jag rör mig utomhus och ha bett alla hundägare på området hålla ögonen öppna ringde jag polis för att anmäla det försvunnet.

Fick då veta att kortet spärras och inte går att ångra även om idet hittas igen. Jag frågade exakt vad det är som spärras, om mobilt bank id påverkas, om mitt personnummer är blockerat på någitvis fram till nytt id hämtas ut eller vad det innebär.

Den jag pratade med sa bara att det är bra att göra ifall någon hittar det och använder personnummer eller kort för att beställa och hämta ut saker. Jag sa att personnummer numer går att hitta med några klick på internet så det ju inte känns så akut. Men det var inget bra om någon annan hade mitt kort var svaret och jag spärrade det.

Dagen efter hittade jag det. Då började jag undra igen vad det är som spärras. Jag kan hämta ut narkotikaklassad medicin med det. Hämta paket från ombud. Visa på systembolaget. Visa vid tullen vid inresa. Ja jag kan göra det jag kunde innan spärren och vill gärna förstå vad som är ändrat via spärren.

Har tid för nytt id, det började närma sig utgångsdatum ändå. Men jag vill förstå som vanligt men fick inget bra tydligt svar. Kan någon här förklara?

Förstår spärr av bankkort. Då kan ingen handla med kortet och pengarna på det eller ta ut pengar.

Syntium
0

Det förstår jag inte, man spärrar väl för att ingen ska kunna använda det? Det är det som står här i alla fall.
https://polisen.se/tjanster-tillstand/pass-och-nationellt-id-kort/borttappat-eller-stulet/

Å andra sidan, om du hämtar ut tex ett paket så kollar de ju bara att namn och så stämmer, de kollar inte om det är spärrat. Som du säger så är ju personnummer lätta att få tag i i alla fall.

"I'm too old for this shit."

Om ditt pass eller nationella id-kort tappats bort eller blivit stulet måste du anmäla det till oss genom att ringa 114 14 eller besöka en polisstation. Vi spärrar då id-handlingen så att ingen kan använda den.
johan
2

Jag har fått för mig att det handlar en del om att inte kunna köpa nya saker på kredit eller avbetalning. T ex att inte kunna köpa en TV på Elgiganten där du hade stått för betalningen.

Mvh // Johan

Syntium
1

#2 Ja, så är det nog. Det låter rimligt.

Karmatarerskanise
0

#2: så någon form av varning visas för butiker var jag försöker göra stora köp till dess att jag fått nytt id?

Syntium
1

#4 Ja precis. Om du försöker köpa något på avbetalning vill säga.

Karmatarerskanise
0

Okey tack ska ni ha :)

johan
0

#4: Jag tror inte det hjälper med nytt id. Jag tror det är ditt personnummer som är låst under en viss tid.

Men kolla detta själv. Jag skriver bara vad jag tror mig minnas att jag läst. Så ingen absolut kunskap eller erfarenhet.

Men jag är hyfsat säker på att det inte är id-kortet som spärras, utan ditt personnummer.

Mvh // Johan

Pyttelite
0

Min uppfattning är att kortet inte är giltigt i de fall du behöver identifiera dig.

Se länk nedan.

Det spärrar inget personnummer.

Du kan prova och se om det funkar med ditt BankID genom att logga in på tex 1177.

https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/idkort/omdubliravmedidkortet.4.76a43be412206334b89800021600.html

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Spärra ditt id-kort direkt om du har förlorat det. Här finns telefonnummer för att ringa och spärra om du har ett id-kort utfärdat av Skatteverket.
johan
0

Ok. Jag kanske blandar ihop det med att spärra sin identitet snarare än fysisk kort.

Mvh // Johan

Pyttelite
0

#9: Det står inte speciellt tydligt.

Karmatarerskanise
0

#7: om det var mitt personnummer som spärrades känns det som något polisen hade berättat och angett hur länge?

Karmatarerskanise
0

#8: mitt var utfärdat av polisen och påverkar inte bank id eller att jag identifierar mig. Har gjort det flera gånger senaste dagarna och använder bank id många gånger per dag.

Pyttelite
0

#11: Bra då är det bara legitimationen i sig som är väck och att du är utan i de fall du behöver legitimera dig med det.

Hoppas att det funkar ändå tills du får ny.

Karmatarerskanise
0

Jag legitimerade mig med det efter spärr, bland annat för att hämta ut medicin på apoteket. Hämtade paket och identifierade mig med spärrade legget.

Syntium
0

#14 Om du ska köpa på avbetalning så kollar de ju din kreditvärdighet och ser väl då i systemet att det är spärrat. Apotek skriver bara in ditt personnummer för att se vilka recept du har, tror inte de kan se om det är spärrat. Paketutlämning kollar ju inte överhuuvudtaget mot ett system.

Karmatarerskanise
0

#15: ja hoppas det är så.

Men när jag hämtar paket kollas mitt lägg mot datorn.

Syntium
0

#16 Jaså? Iofs, körkort har väl en streckkod de kollar med. Har för mig att när jag hämtar paket så kollar de bara namnet stämmer (har nationellt id-kort)

Karmatarerskanise
0

#17: ja körkort skannas. Nationella idkortet har ett chip men jag tror inte det är till något idag.

Pyttelite
0

#14: Häftigt - borde inte funka men det gör det ändå. 😵‍💫

Karmatarerskanise
0

Glömde fråga om det idag nät jag var och beställde nytt.

Men upptäckte att just nu kostar nationellt idkort bara 100 kr istället för 400 :)

Pyttelite
1

På vissa ställen är det viktigare att kunna identifiera sig dvs att bilden är lik än att kortet är giltigt t ex vid val - kan vara bra att veta om man har problem med id-kort inför valet.

Karmatarerskanise
0

#21: har man ogiltigt id är det säkrast att ha med sig någon som.kan intyga ens person. Att datum för id ses förbi beror nog mest på vem som tar emot ens röst.

Jag hade med mig mamma ifall min spärr på något vis skulle ha synts när jag röstade.

Pyttelite
0

#22: Nej det är riktlinjerna i valet och känner du röstmottagaren behövs ingen legitimation alls.

Karmatarerskanise
1

Du måste kunna styrka din identitet för att få rösta bortsett ftån om du känner röstmottagaren. du visa en id-handling t.ex. körkort eller pass. Har du ingen id-handling kan en annan person intyga din identitet och då måste den personen visa en id-handling.

Pyttelite
0

#24: Nej så är det inte om röstmottagaren vet att du är du kan den intyga det.

Det är viktigare att vi röstar än att legitimationen gått ut så länge man kan visa att man är rätt person.

• Redigerat 2022-09-05 20:58 av Pyttelite
Syntium
0

#25 Ja men hur ska man visa det? Nån måste ju verfiera med sin giltiga legitimation? Röstmottagaren eller annan.

Karmatarerskanise
0

#25: skrev ju att man inte behöver identifiera sig om röstmottagaren känner en. I övrigt ska man identifiera sig på något av nämnda sätt.

Pyttelite
0

#26: Nej legitimationen behöver inte vara giltig däremot måste kortet vara likt och allt annat finnas som behövs.

• Redigerat 2022-09-05 20:58 av Pyttelite
Syntium
0

#27, #28 Kanske är så, tycker att nån borde behöva verfiera med sin faktiska giltiga id-handling. Bekräfta att du är du. Det vore väl samma om du tog dit en kompis, den måste ha giltigt id för att bekräfta dig.

Pyttelite
0

#29: Du blir ju inte mindre du för att legitimationen gått ut.

Man prioriterar att folk går till val.

Karmatarerskanise
0

#28: var kan jag läsa källan till att id-handling inte behöver vara giltid vid röstning nör man inte känner röstmottagaren?

Syntium
0

#30 Nej det är klart men man vill väl heller inte riskera ens anklagelser om valfusk i dessa tider

Pyttelite
0

#31: Ingen aning det är information jag fått.

Du kan ringa och fråga själv eller prata med röstmottagaren på valdagen.

Pyttelite
0

#32: Fast det är knappast valfusk.

Pyttelite
0

Här har du riktlinjerna - det gått inte att identifiera sig med digitala handlingar så som BankID eller Freja.

https://frejaeid.com/valet-2022-allt-du-behover-veta-innan-du-lagger-din-rost/

Söndagen den 11 september 2022 går Sverige till val igen. Vem får rösta? Vad gäller i vallokalen? Vi ger dig tips och råd inför Valet 2022.
  • Redigerat 2022-09-05 21:09 av Pyttelite
Karmatarerskanise
0

#33: jag har redan röstat, så någon vallokal den 11e blir det inte.
Jag trodde du hade en sida var det stod information eftersom du skrev att det är riktlinjer i valet.

Syntium
0

#34 Det skulle kunna vara. Tänk om du och jag är lika, och du tar mitt id-kort och röstkort och försöker rösta i mitt ställe? Kanske är långsökt men skulle kännas olustigt om det var tillåtet att godkänna en röst utan giltig legitimation

Pyttelite
0

#36: Det har jag också men jag har oxå fått muntlig information se ovan.

Pyttelite
0

#37: Det är i vilket fall som helst ok att rösta utan giltig legitimation men ej giltig digital information.

Karmatarerskanise
0

#38: i din länk står precis vad jag skrev.

"Valmyndigheten säger på sin hemsida att en utgången ID-handling i vissa fall kan användas. De specificerar inte villkoren för detta så säkrast är att ha med sig en giltig ID-handling." Alltså är det inte säkert att röstmottagaren godkänner utgånget id.

Syntium
0
Pyttelite
0

#40: Nej om det inte överensstämmer bildmässigt så blir det inte godkänt och det skrev jag också ovan.

Syntium
0

#42 Men om vi är enäggstvillingar?

Jaja, det verkar röstmottagaren få avgöra iaf, vad jag förstår. Har man inte godkänt leg så kan de neka

Pyttelite
0

#43: Ja om man är enäggstvilling kan man rösta två gånger en gång med en korrekt legitimation och en gång med en falsk men då spelar det ju ingen roll om legitimationen är giltig eller inte.

Karmatarerskanise
0

#44: fast var hittar du den informationen? Det som står är att röstmottagaren bestämmer om ogiltigt id får användas, att det inte är säkert att det går. Det står inte att det är säkert bara bilden är lik personen.

Pyttelite
0

#45: Du måste kunna intyga din identitet när du röstar. Däremot listar inte Valmyndigheten vilka ID-handlingar som kan användas utan det är röstmottagaren som avgör vilka ID-handlingar som ska godkännas.

Kravet på att din ID-handling ska vara giltig är inte heller absolut, Valmyndigheten säger på sin hemsida att en utgången ID-handling i vissa fall kan användas. De specificerar inte villkoren för detta så säkrast är att ha med sig en giltig ID-handling.

Saknar du helt ID-handling tillåter Valmyndigheten också att någon annan intygar din identitet. Den personen måste i så fall visa en ID-handling.

Är det ett utgånget id där fotot är ok är det svårt för röstmottagaren att säga nej.

Karmatarerskanise
0

#46: precis, ingenting om att foto avgör. Och ingenting som säger att det är säkert en utgången id godkänns av röstmottagaren. Därför är giltigt id säkrast.

Pyttelite
0

#46: I det fall man förlustanmälan sitt ID men hittat det igen kommer det absolut att gälla som id i vallokalen.

Karmatarerskanise
0

#48: ja det har jag ju konstaterat. Det körs ju inte mot någon kontroll online. Jag röstade som sagt i fredags.

Pyttelite
0

#47: Nej men det är ju via fotot som du legitimerar dig - hur tror du annars körkort och pass fungerar?

Ja självfallet är en giltig handling säkrast men inte ett tvång och ingen anledning till att inte rösta.

Pyttelite
0

#49: Kontrollen man gör är att man tittar på fotot, personnumret och giltighet och så kollar man mot den person man har mittemot sig. 😶

Karmatarerskanise
0

#51: och om idkortet är för gammalt kan röstmottagaren neka det som idhandling, även om fotot stämmer.

Man kan ta med sig annan person som identifierar sig åt en. Det eller giltig idhandling som pass eller idkort rekommenderas om man vill vara säker på att kunna rösta.

Giltig idhandling innebär icke utgånget. Så visst kan man chansa och gå och rösta utan det, men då finns risken att det inte går.

Pyttelite
0

#52: Nej man kan inte ta en annans legitimation för att legitimera sig - bilden måste stämma inte sant?

Det spelar ju ingen roll om legitimation gått ut eller inte om man kör med den modellen.

Och röstar du på valdagen behöver du inte ens ha med ditt röstkort om du går till ”din” röstlokal.

Karmatarerskanise
0

#53: ditt id är inte giltigt oavsett din bild om det är för gammalt, och DET kan nekas. Det står svart på vitt.

Pyttelite
0

#54: Det är osannolikt att det skulle nekas eftersom kravet inte är ett id som inte är för gammalt.

Har du en bild som kan identifiera dig och dina personuppgifter är ok så funkar det bra däremot är det tveksamt om du har ett giltigt id-kort där bilden inte är lik dig.

• Redigerat 2022-09-05 22:02 av Pyttelite
Karmatarerskanise
1

#55: valmyndigheten själv tycker inte det är något osannolikt.

"Kravet på att din ID-handling ska vara giltig är inte heller absolut, Valmyndigheten säger på sin hemsida att en utgången ID-handling i vissa fall kan användas"

I vissa fall är intecsynonymt med mest troligt.