Brott iFokus

Brott

Etiketternarkotikabrottcannabis
Läst 329 ggr
Carmarino
2

Varning för starkt knarkgodis

Blir ni bjudna på det här godiset - tacka nej.

Det ser ut, luktar och smakar som vanligt lösgodis – men kan i värsta fall döda. Tullverket varnar för en ny sorts knarkgodis som kan innehålla superstarkt syntetiskt cannabis.

https://www.ttela.se/nyheter/sverige/varnar-f%C3%B6r-superstarkt-knarkgodis-1.57088279

https://www.expressen.se/nyheter/myndighetens-varning-for-superstarkt-knarkgodis/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Det ser ut, luktar och smakar som vanligt lösgodis – men kan i värsta fall döda. Tullverket varnar för en ny sorts knarkgodis som kan innehålla superstarkt syntetiskt
  • Redigerat 2021-10-15 15:34 av Carmarino
Sabah
1

Huvva, så farligt! 😒 Själv äter jag inte godis men det är väldigt skrämmande hur lätt det kan komma i fel händer, med oanade konsekvenser! 🍬

💖🧡💛💚💙💜

Carmarino
1

#1: Ja, med tanke på utseendet så är det säkerligen väldigt frestande, särskilt för barn.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Condor
1

#0:

5F-EDMB-PICA är egentligen inget cannabis, som det står i rubriken, eftersom det inte förekommer i cannabisväxter, utan tillverkas syntetiskt. Ämnet räknas till cannabinoider, men cannabinoider förekommer inte bara i cannabisplantor, utan t.ex. i släktet Echinacea, som används för att stärka immunförsvaret. I alla fall har det där ingenting med cannabis att göra.

Men jag kan inte föreställa mig, att om man köper godis i affärer, att man riskerar att köpa knarkgodis. Men langare skulle kunna odla lagliga cannabisplantor och sen tillsätta ämnet efter skörden. På så vis är odligen laglig och ingen fara om den blir upptäckt.

Missbrukare blir heller inte upptäckta med urintests. Man kan inte spåra upp ämnet med vanliga urintests, som funkar med THC, utan bara med mer invecklade analyser i laboratorier.

Carmarino
3

#3: Det står inget i rubriken om att det är cannabis, utan det står bara "knarkgodis". I artikeln framgår det rätt tydligt att det gäller syntetiska cannabinoider.

Inte heller står det att man köper godiset i affärerna utan Godiset säljs ofta via Instagram, Snapchat eller olika webb-butiker.

Condor
0

#4:

I rubriken står: "kan innehålla superstarkt syntetiskt cannabis.".

Carmarino
4

#5: Det står inte i rubriken utan i ingressen, och det står ju "syntetiskt". Du får maila respektive tidning och be dem rätta.

Condor
0

#6:

Det spelar väl ingen roll var det stod. Men pga av detta skapar man intycket att det skulle handla om ett ämne om förekommer i cannabis eller till och med skulle vara cannabis.

Därför rättade jag till det men jag har ingen lust att göra kunniga journalister av dem som är okunniga.

Carmarino
2

#7: Nej, men eftersom du skrev "i rubriken" så hittade jag det inte där när jag letade.

Condor
0

#8:
Men du citerade det själv i huvudinlägget. 😊

Carmarino
2

#9: Men jag skrev inte att det var en rubrik. Det var ett citat ur artikeln.

Condor
1
Carmarino
4

#11: Förlåt, jag glömde att du är ett allvetande orakel som alltid har rätt. Kanske du i din stora visdom kan nedlåta dig till att utbilda de okunniga journalisterna så att de inte sprider villoläror?

FataMorgana
1

#12: Fast det där var väl en lite onödig kommentar, med tanke på att Condor nog bara ville lyfta fram ett fel som smygit sig in i artikeln.

Carmarino
4

#13: Då tycker jag att Condor istället ska informera journalisterna om det, vilket han ju inte vill. Vi här på iFokus kan ju inte göra något åt det.

FataMorgana
1

#14: Det var nu någonting han bara nämnde, varken mer eller mindre och helt utan vilja att informera / utbilda några journalister. Det var heller inget som var menat att du skulle ta personligt.

Carmarino
3

#15: Vem har sagt att jag tog det personligt?

[Moon AppleGrey]
4

#3: behöver vi märka ord? (Tänker främst på senare kommentarer i tråden)

Hur som helst, går man in på själva artikeln så står det att naturliga cannabinoider tydligen är det i cannabis som ger rus, och att detta rör sig en syntetisk variant som är mycket starkare.
Alltså borde det rimligtvis vara just cannabinoid från cannabis de syftar på och inte från de andra du nämnde.

• Redigerat 2021-10-16 10:25 av Pyttelite
Pyttelite
3

Det är en trist utveckling att stoppa narkotikaklassade ämnen i godis.

Säkert har det förekommit tidigare men då försökte man inte efterlikna vanligt godis.

Barn och djur som stoppar i sig godiset av misstag riskerar sina liv.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

[Moon AppleGrey]
2

Ser nu att det blev fellänkat, mitt svar i #17 var ämnat åt #3.

Pyttelite
1

#19: Det är lätt hänt. Jag har redigerat så att det stämmer.

[Hayabusa]
3

På tal om signatur Condors kommentarer:

Som om det skulle göra saken bättre? Nej, oavsett vad som detta godis preparerats med så är det förkastligt.
"Jaså, var det bara lite cannabis? Det är väl inte hela världen."

Där är jag av en helt annan åsikt. Jag skulle inte vilja bli bjuden på ett (som exempel) bakverk som preparerats med marijuana, hasch eller liknande. Inte utan info om innehållet.

FataMorgana
0

#16: Med tanke på att du gick från sak till person i inlägg 12 och plötsligt kom med en otrevlig kommentar, så antar jag att du måste ha tagit någonting personlig. Jag ser annars ingen anledning för en sådan kommentar.

Pyttelite
0

#21: Kanske är det frågan om kulturskillnader när det gäller bruk av narkotika.

I många andra länder anser man att cannabis är en rimligt ofarlig drog men i det här fallet är det ju så att man preparerar produkter som barn kan och får komma åt - det är inte ok oavsett om det är syntetiskt eller naturäkta ingredienser.

FataMorgana
0

#17: Nej, det är just den missuppfattade uppfattningen man kan få om man läser artikeln, att det skulle handla om en cannabinoid från cannabis. Men 5F-EDMB-PICA är ett ämne som inte förekommer i cannabisväxter alls och därför är det helt fel att överhuvudtaget använda sig av ordet cannabis i artikeln. Ämnet har helt enkelt ingenting med cannabis att göra.

Condor
1

#12:

Ett allvetande orakel är jag inte, för då skulle jag ha vetat att du blir irriterad på mit svar och kanske förklarat för dig varför jag rättar till sådana där falskinformationer, så att du inte tar det personligt. Jag tänkte inte att du tar det personligt, för att det var ju inte du som skrev artikeln.

Om man ger intrycket att det där bara är ett "starkare cannbis" är det för cannabiskonsumenter snarare en anledning till att ta det. Cannabiskonsumenter tänker det som Hayabusa skrev ""Jaså, var det bara lite cannabis? Det är väl inte hela världen."

Men det där är något mycket farligare än cannabis. Det är en helt annan drog som har en helt annan verkning och som har mycket farligare biverkningar än vad cannabis har. Därför ska man inte beteckna det som cannabis.

Det där påminner mig om hur det var när drogerna spreds ut på 60-talet, när folk inte visste vad det ens var som de tog. När heroinet kom trodde folk också att det var något liknande som hasch, bara starkare och sen dog dom, t.ex. Jimmy Hendrix, Brian Jones och väldigt många som inte var kändisar. Nu ett par generationer senare har vi samma sak igen. Nya okunniga journalister som inte vet vad de gör redovisar varningen på ett sätt som omvänder den till reklam för en drog.

[Hayabusa]
3

#23 Jag är medveten om att det finns olika inställningar till narkotika, inte enbart i andra länder/kulturer utan även i Sverige. Men med det sagt så anser jag att händelsen i sig är förkastlig.

Vet inte om jag tolkar fel, men blir folk lite kränkta när man kallar cannabis för knark?

Draken
1

Usch. Obehagligt 😢

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Condor
2

Tillägg:

Nu citerar jag ur den här sidan och översätter med google:

https://mindzone.info/aktuelles/warnung-achtung-cannabis-mit-synthetischem-cannabinoid-5f-mdmb-pica/

Effekten av de syntetiska cannabinoiderna kan ibland skilja sig avsevärt från effekterna av den cannabisaktiva ingrediensen tetrahydrocannabinol (THC)!

"Jämfört med THC är akut och svår förgiftning mer sannolikt med syntetiska cannabinoider. Konsumtionen av mycket potenta syntetiska cannabinoider kan leda till snabb svimning, hjärtinfarkt, hjärtklappning, högt blodtryck, anfall, illamående med kräkningar, akuta psykoser och aggressivt och våldsamt beteende.

Den höga styrkan hos syntetiska cannabinoider som 5F-MDMB-PICA ökar risken för en livshotande överdos. Än så länge finns det knappast tillförlitlig kunskap om akuta eller långsiktiga hälsokonsekvenser.

Syntetiska cannabinoider är i stort sett outforskade! Det finns första tecken på en cancerframkallande potential och det kan också skada organ."

Wichtiger Hinweis: Die hier veröffentlichten Drugchecking-Ergebnisse wurden weder vom Projekt Mindzone noch in Deutschland erhoben. Diese stammen ausschließlich von Partnerprojekten aus Österreich und der Schweiz! Das Team von MDA Basecamp aus Innsbruck hat eine vermeintliche Cannabis-Probe  getestet. Von der Konsistenz her hat die Probe Ähnlichkeit mit Cannabis. Sie enthält jedoch das synthetische Cannabinoid 5F-MDMB-PICA! 5F-MDMB-PICA ist ein hochpotentes […]
Pyttelite
1

#26: I min värld är cannabis knark oavsett om det är äkta eller syntetiskt.

Försökte bara gjuta olja på vågorna.

Annars håller jag helt med dig i dina kommentarer.

Draken
2

Det skall ju väldigt mycket till innan man tar en överdos på cannabis, om det ens är möjligt.

Men när det gäller syntetiska droger, oavsett vad det är, så är det betydligt farligare än "naturliga".

Man lär ju inte tordas släppa ut ungarna på Haloween

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Pyttelite
1

Fast främst handlar det om att barn ka ta fel.

Pyttelite
1

Det är omöjligt att se skillnaden på den godisliknande drogen som polisen nu varnar för i Kungsbacka. Faktumet gör det också lätt att råka överdosera.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/polisen-i-kungsbacka-varnar-for-cannabisgodis

Det är omöjligt att se skillnaden på den godisliknande drogen som polisen nu varnar för i Kungsbacka. Faktumet gör det också lätt att råka överdosera. – Det kan hinna slinka ner både två och tre godisbitar innan man får effekten, säger Jenny Sjöström, kommunpolis.
Condor
1

#29:

Man kan ju definiera "knark" på olika sätt.

För somliga är knark allt som är förbjudet. I så fall är cannabis inget knark i länder där det är legalt.

Om man definierar de farligaste drogerna som knark skulle alkohol också vara knark och cannabis kanske inte.

Definierar man knark ordagrant så kommer ordet från narkotika/narkos, dvs. bedövning. I så fall skulle droger som LSD, cannabis, kokain, amfetamin inte vara knark.

Hur ska man definiera? 😄

Det där förväxlar du med en dödlig överdos pga förgiftning. Det är bara teoretiskt möjligt, eftersom ingen kan röka upp ett halvt kilo cannabis på en gång. Men däremot kan somliga få en överdos som får en att må dåligt, (t.ex. blodomlopp störningar, hjärtklappningar, panikattacker) på betydligt mindre mängder. Det är som med kaffet. Somliga dricker 10 koppar utan problem medan andra får hjärtklappningar på bara en kopp.

Pyttelite
0

En ettårig pojke fördes till sjukhus efter att råkat få i sig av hasch en man hade med sig till en bostad i Linköping. Nu har mannen dömts till böter för vållande till kroppsskada.

Läs mer här:

https://drugnews.nu/2020/02/25/ettaring-forgiftades-av-hasch/

En ettårig pojke fördes till sjukhus efter att råkat få i sig av hasch en man hade med sig till en bostad i Linköping. Nu har mannen dömts till böter för vållande till kroppsskada. Det var i slutet av 2018 som mannen besökte bostaden där lilla barnet fanns. Han uppgav […]
Pyttelite
0

Narkotikapoliser varnar nu för att cannabischips- och cannabisgodis som riktar sig mot unga i allt högre grad kommit in på den svenska marknaden. Statistik som SVT tagit del av visar att Tullverket gjort fler beslag av drogen under senaste året.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/cannabisgodis-allt-vanligare-narkotikapoliser-slar-larm

Narkotikapoliser varnar nu för att cannabischips- och cannabisgodis som riktar sig mot unga i allt högre grad kommit in på den svenska marknaden. Statistik som SVT tagit del av visar att Tullverket gjort fler beslag av drogen under senaste året.
Pyttelite
0

Pyttelite
0

Det kan se ut som helt vanligt godis – men leda till ett oberäkneligt rus. Stockholmspolisen uppmärksammar nu hur cannabisgodis lockar barn och ungdomar i allt högre utsträckning.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/polis-varnar-for-cannabisgodis-barn-kan-do-av-det

Det kan se ut som helt vanligt godis – men leda till ett oberäkneligt rus. Stockholmspolisen uppmärksammar nu hur cannabisgodis lockar barn och ungdomar i allt högre utsträckning.
Pyttelite
0

Den senaste tiden har polisen i Västernorrland gjort flera beslag av så kallat haschgodis – påsar med innehåll som ser ut som vanligt gelégodis men som innehåller tetrahydracannabinol (THC), det huvudsakliga aktiva ämnet i cannabis.

– Det är djupt olyckligt att det kommer produkter som lockar in unga i ett narkotikamissbruk, säger Henrik Blusi på polisen i Västernorrland – se och hör mer här.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/godis-med-cannabis-vander-sig-till-unga-polisen-djupt-olyckligt

Den senaste tiden har polisen i Västernorrland gjort flera beslag av så kallat haschgodis – påsar med innehåll som ser ut som vanligt gelégodis men som innehåller tetrahydracannabinol (THC), det huvudsakliga aktiva ämnet i cannabis. – Det är djupt olyckligt att det kommer produkter som lockar in unga i ett narkotikamissbruk, säger Henrik Blusi på polisen i Västernorrland – se och hör mer här.