Brott iFokus

Brott

Etikettlagar
Läst 2459 ggr
Susanna_w
2012-05-25 10:44
0

Våld.

Hej, jag har en liten fråga då jag undrar vad klassas som fysiskt våld? Är det enbart beröringar eller fysisk smärta?

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

[Moa-]
2012-05-25 16:23
1

Susanna_w; jag vet inte riktigt vad du avser med fysiskt våld…

Däremot om du ser till brottsbalken och läser paragrafen om misshandel (3 kap 5§) till exempel så står följande: "Den som tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd, döms för misshandel till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader."

Där ser du att det finns ett skaderekvisit, att enbart slå någon är ej straffbart utan det krävs att det orsakar smärta, sjukdom eller kroppsskada för att vara straffbart.

Är det något annat som du söker svar på så får du gärna konkretisera frågan lite…

Freke
2012-06-04 09:05
0

#0 Du får nog vidare utveckla vart du vill komma och vad du vill ha för svar?!

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Susanna_w
2012-06-04 09:51
0

Jag vet inte riktigt vad jag ska vidare utveckla..  Har dock fått mitt svar… Men förstår inte rikrigt vad ni är ute efter.. Har skrivit precis min fråga  hur jag tänkte att denm skulle vara..

_

[Moa-]
2012-06-04 13:17
0

Susanna_w; var det mitt svar som du letade efter, eller fick du ett bättre svar någon annanstans?

Susanna_w
2012-06-05 10:22
0

Det var ditt svar.  Så tack så mycket :)

_

[Moa-]
2012-06-05 18:05
0

Okej, vad bra! Dock kunde det tolkas som en relativt bred fråga så svårt att på förhand veta exakt vad som var det önskade svaret… =)

Skurtrasan
2012-06-05 20:00
0

Måste sno tråden lite men det här med misshandel var dras gränsen för vad en grov misshandel innebär?

Livet i varje Andetag

[Moa-]
2012-06-05 21:02
1

Skurtrasan; det är inte riktigt en objektiv gränsdragning utan flera parametrar vägs in, allt med hänsyn tagen till gällande rättspraxis. BrB 3 kap 6 §;

"6 § Är brott som avses i 5 § att anse som grovt, döms för grov misshandel till fängelse i lägst ett och högst sex år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas om gärningen var livsfarlig eller om gärningsmannen har tillfogat en svår kroppsskada eller allvarlig sjukdom eller annars visat särskild hänsynslöshet eller råhet.

[](https://lagen.nu/1962:700#K3P6S2 ""Permalänk till detta stycke" ")Är brottet att anse som synnerligen grovt, döms dock till fängelse i lägst fyra och högst tio år. Vid bedömande av om brottet är synnerligen grovt ska särskilt beaktas om kroppsskadan är bestående eller om gärningen har orsakat synnerligt lidande eller om gärningsmannen har visat synnerlig hänsynslöshet. Lag (2010:370)."

Om den misshandlade befinner sig i en försvarslös position så som liggande på marken, om tillhyggen använts, om personen varit i beroendeställning samt medvetenheten/likgiltigheten inför att orsaka permanent skada är sådana parametrar som väger in. Några exempel om hur domstolen resonerat i prejudikat kan du läsa i rättsfallen nedan;

Skurtrasan
2012-06-05 21:14
0

tackar.. :)

Livet i varje Andetag

[Moa-]
2012-06-05 21:18
0

Ingen fara, hoppas att det besvarade frågan någorlunda… =)

Skurtrasan
2012-06-05 21:23
0

ja :) tack för svaret ^^

Livet i varje Andetag