Brott iFokus

Brott

Etiketter: rättsväsendetutvisningsdömd01-faktatorget
Läst 343 ggr
Pyttelite
1

FAKTATORGET: Vad menas med “tonårsutvisningar”?

Ett försök att reda ut begreppen - kommentera gärna och rätta om det finns sakfel.

Tonårsutvisningar menas fall där unga som kommit till Sverige som barn och bott här i många år – ofta tillsammans med sina familjer – riskerar att utvisas direkt när de fyller 18, trots att föräldrar och eventuella yngre syskon får stanna.

Detta kan hända om den unga personen inte har egna skäl för uppehållstillstånd när anknytningen till föräldrarna upphör vid myndighetsåldern.

I praktiken betyder det att en person som växt upp här, gått i svensk skola, jobbat och byggt ett liv i Sverige kan få utvisningsbeslut när de fyller 18, vilket har skapat mycket debatt.

Varför sker dessa utvisningar?
Den viktigaste orsaken är att den tidigare möjligheten till ett undantag för “särskilt ömmande omständigheter” togs bort ur utlänningslagen.

Det betydde att Migrationsverket och domstolar tidigare hade möjlighet att väga in extra starka humanitära skäl – exempelvis lång uppväxt i Sverige – i samband med förlängning eller beviljande av uppehållstillstånd.

När detta undantag försvann blev det svårare för unga att få stanna om de fyllt 18 och inte själv lyckats etablera en egen legal grund för att vara här.

Vad säger lagen idag?
I dag finns det ingen särskild regel som automatiskt skyddar ungdomar som fyllt 18 bara för att de bott länge i Sverige.

När man fyller 18 betraktas man som vuxen i migrationslagens mening.

Anknytning genom föräldrar upphör automatiskt – vilket gör att man måste ha egen grund för att fortsatt få stanna (t.ex. arbete, studier, skyddsskäl, familjeanknytning i annan form).

Det är inte olagligt att fatta utvisningsbeslut i dessa fall, även om det händer att det sker samma dag som 18-årsdagen.

Vad har hänt politiskt nyligen? - Debatt och politiska förslag
Det har varit hård politisk debatt i Sverige om detta:

Miljöpartiet (MP), Vänsterpartiet (V) och Centerpartiet (C) har lagt förslag om att ändra lagen så att unga vuxna som växt upp i Sverige inte riskerar utvisning bara för att de fyllt 18.

Ett av idéerna är att höja anknytningsåldern till 21 år, så att personer upp till den åldern inte förlorar familjeanknytning bara för att de blivit myndiga.

Socialdemokraterna (S) svängde nyligen från att inte vilja stödja sådana förslag till att kräva frysning av pågående utvisningar tills en lösning finns, och betonar att situationen där ungdomar som vuxit upp i Sverige utvisas är fel.

Regeringen (bl.a. M och Liberalerna) säger att man tittar på en ”ventil” i lagstiftningen som skulle kunna förhindra dessa utvisningar, men vill inte ha ett generellt stopp just nu.

Konsekvens
Den här debatten visar hur lagstiftning och politik direkt påverkar hur tonårsutvisningar kan ske.

Det är inte en isolerad juridisk detalj utan en pågående politisk strid om hur migrationsreglerna ska utformas framöver.

Kritik och människorättsperspektiv
Kritiker (bl.a. barnrättsorganisationer) menar att sådan praxis kan strida mot principen om barnets bästa i FN:s barnkonvention, eftersom det kan leda till att unga separeras från familj, skola och socialt nätverk i vuxen ålder.

Sammanfattning

• Tonårsutvisningar handlar om unga vuxna som växt upp i Sverige men kan utvisas när de fyller 18.
  • Detta beror på att familjeanknytning försvinner juridiskt vid myndighetsålder om man inte har egen grund för rätt att stanna.
  • Det är en aktuell politisk debatt där flera partier vill ändra regelverket, medan andra vill vänta på utredningar eller lagförslag om en “ventil”.
  • Frågan har starka moraliska och sociala dimensioner, inte bara juridiska.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2026-04-25 10:35 av Pyttelite
Torparmor
1

Hur tänker regeringen? Vilket slöseri med skattemedel.

Alla kostnader för utbildning av dessa unga som vi lagt ner blir helt plötsligt bortkastade. Och dessutom när befolkningen blir allt äldre och inte många nya föds.

Ovanstående borde väl också läggas in i ekvationen när inte de inhumana i utvisningarna spelar någon roll.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Pyttelite
0

Här är ett räkneexempel- kommentera gärna om ni ser tokiga antaganden eller har andra kommentarer.

1. Antaganden

• Ungdomen har gått i svenska skolor upp till 18 år. Staten har redan investerat cirka:

• Grundskola (9 år) + gymnasium (3 år) ≈ 1,2 miljoner kr totalt per person i utbildning och sociala stödprogram.

Om personen stannar i Sverige och arbetar:

• Medelinkomst per år ≈ 300 000 kr

• Genomsnittlig skatteintäkt ≈ 30% ≈ 90 000 kr/år

• Arbetslivslängd ≈ 40 år

2. Scenario A: Personen stannar

Skatteintäkter över 40 år: 90 000 × 40 = 3,6 miljoner kr

Minus investeringen i utbildning: 3,6 – 1,2 = 2,4 miljoner kr nettovinst

3. Scenario B: Personen utvisas vid 18

Staten sparar vissa kostnader för socialt stöd, säg 50 000 kr/år för vuxna. Men förlorar framtida skatteintäkter:

Förlorad skatt = 3,6 miljoner kr

Sparad kostnad = 50 000 × 20 år (antag arbetsför ålder i mottagarlandet) ≈ 1 miljon kr

Nettokostnad för Sverige ≈ 3,6 – 1 = 2,6 miljoner kr förlorade

SLUTSATS

Ekonomiskt sett förlorar Sverige mer pengar på att utvisa tonåringar som vuxit upp här än vad man sparar.

Utöver detta kommer sociala och integrationsrelaterade kostnader som är svåra att mäta men ofta förvärrar bilden.

• Redigerat 2026-02-12 15:23 av Pyttelite
Torparmor
1

#2 Du satte pengar på det BRA

Kalle Johansson
1

Inte för att jag känner till hur dessa utvisningar går till men rimligtvis borde "myndigheten" se till om "ungdomen" är av nordiskt, tyskt, bittiskt eller nederländskt ursprung som exempel. Eller av arabiskt eller afrikanskt ursprung.

Min lilla egna sida som aldrig tycks bli klar www.karl-webmaster-johansson.top

Pyttelite
0

Så här säger de olika partierna:

Mot utvisningar / vill stoppa dem eller frysa dem tills regler ändras:

• Socialdemokraterna (S) – nu stödjer stopp/frys
  • Centerpartiet (C) – vill stoppa dem
  • Miljöpartiet (MP) – vill stoppa
  • Vänsterpartiet (V) – vill stoppa
  • Sverigedemokraterna (SD) – öppnar för att stoppa

Ser över lösningar men vill inte nödvändigtvis stoppa dem helt:

• Moderaterna (M) – arbetar på en ventil och utredning

Kritik inom regeringen mot hård linje:

• Liberalerna (L) – kritik mot stram politik/ton

Torparmor
1

#4 Förstår inte vad du menar image.png

Alla ungdomar oavsett ursprung har väl kostat oss skattebetalare lika mycket i utbildning? Det är ju vi medborgare som betalat genom våra skatter.

[Tipin]
2

Tack för jättebra info Pyttelite 😎

Jag tycker dom här utvisningarna har blivit obehagliga det handlar inte längre om personer som begår brott det handlar inte längre om folk som inte sköter sig både tonåringar barn och vuxna man kör ut folk som gjort sitt allt och mer därtill och så ska det inte vara.

Det verkar som om Sverige blivit helt fientliga att här ska vi utvisa varenda kotte spelar ingen roll hur mycket dom jobbar hur mycket dom anpassar sig och det är för jävligt vi ska vara rädda om dom bra resurser som finns inte köra ut dom.

Dom flesta är nog medveten om att alla inte kan stanna men sköter man sig låt dom personerna vara kvar skit i om lönen inte råkar nå upp till dom krav som ställs var glad att folk arbetar och betalar skatt straffa inte dom som faktiskt försöker på alla vis att leva ett hederligt liv i Sverige straffa brottslingarna inte dom skötsamma människorna.

[Tipin]
5

#4: Jag är inte heller med helt på vad du menar 🤔för det är ett kryptiskt svar men låt mig bolla några tankar som slår mig när jag läser ditt inlägg sen får du rätta mig och protestera om jag har helt fel.

Jag är hel Tysk med två Tyska föräldrar jag kom till Sverige när jag var tre år 1969 som adoptivbarn så jag är inte invandrande däremot adopterad men är det någon skillnad på mig från Tyskland än det är på någon från Arabiska eller Afrikanska länder ? låt oss leka tanken att jag var en invandrande person då på den tiden och inte adopterad.

Skulle det göra någon skillnad att jag skulle få stanna medan Araber och Afrikaner utvisas och nu ställer jag frågan förbannat obekvämt rakt ut skulle jag som vit få stanna medan Araber Afrikaner med flera inte ska ?

Nu får du hoppa på mig och ge mig en fet käftsmäll Kalle om jag har helt fel och det hoppas jag innerligt att jag har men det är lite av den upplevelsen jag får när jag läser ditt inlägg .

Pyttelite
0

Aftonbladet har kartlagt 40 fall där unga utvisas ensamma, utan sina familjer, eftersom de fyllt 18 år. I flera fall tvingas ungdomarna vänta i flera år på bes
Pyttelite
2

Regeringen förbereder åtgärder för att stoppa tonårsutvisningarna, enligt uppgifter till Aftonbladet.

Enligt en källa med insyn är ansvariga politiker angelägna om att det ska ske så snart som möjligt.

– Det är bara tekniska bitar kring utformning och praktiskt genomförande som gör att det inte är klart ännu, säger en källa.

Läs mer här:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bOGjOe/kalla-forbereder-stopp-for-tonarsutvisningarna

Regeringen förbereder åtgärder för att stoppa tonårsutvisningarna, enligt uppgifter till Aftonbladet. Enligt en källa med insyn är ansvariga politiker angelägn
[Tipin]
0

Det räcker inte med att vara tonåring man vill utvisa 8 månader gamla Emanuel.

https://www.sverigesradio.se/artikel/migrationsverket-vill-utvisa-atta-manaders-bebis

😲

Emanuel föddes i Sverige i maj förra året och har fått ett utvisningsbeslut, fast hans familj har uppehållstillstånd här.Mamman fick arbetstillstånd efter ...
  • Redigerat 2026-02-14 06:38 av [Tipin]
[Tipin]
0
Åtta månader gamla Emanuel ska utvisas till Iran – medan resten av familjen har uppehållstillstånd. Nyheten har väckt stor uppmärksamhet. KD-ledaren Ebba Busch säger att hon följer ärendet medan migrationsminister Johan Forssell hänvisar till den pågående processen. – Det här låter orimligt. Det tror jag alla tycker, säger Forssell.
Pyttelite
0

#11: #12 Det är en konsekvens av att spårbytesregeln försvann och ingen illvilja från Migrationsverket - man följer reglerna strikt för att utmana den tidigare regeländringen.

Enskilda tjänstemän kan inte själva gå emot lagen då begår de tjänstefel.

Grundorsaken är fortfarande att man införde spårbytesregeln 2008 och att man tog bort möjligheten 2025.

Så här fungerar det:
Pojkens mamma fick sitt arbetstillstånd genom det som kallas spårbyte — en regel som tidigare gjorde det möjligt för personer som fått avslag på asyl att istället ansöka om arbetstillstånd om de fick ett jobb.

Men den möjligheten togs bort i april 2025 i en lagändring. Spårbyte finns inte längre som väg att få uppehållstillstånd.

Det betyder konkret att:

• Anhöriga (som spädbarnet) inte kan få uppehållstillstånd bara för att en förälder har spårbytt till arbetstillstånd.
  • Eftersom pojken föddes efter att dessa regler ändrades, har han alltså inte rätt till ett uppehållstillstånd enligt de nya reglerna — även om föräldrarna har det.
  • Migrationsverket säger att det inte finns något lagstöd att bevilja honom ett eget tillstånd utifrån nuvarande regelverk.

• Redigerat 2026-02-14 09:02 av Pyttelite
Caeli
0

Nu är jag inte så insatt i detta, men det är två saker jag inte förstår.

Möjligheten till spårbyte togs bort i april 2025. Det måste ju finnas många som redan är utvisade under den här tiden men ingen har reagerat? Så varför kommer alla dessa fall fram nu?

V, mp och c föreslår att man flyttar fram åldern till 21 år. Vad hjälper det? Är det bättre att bli utvisad vid 21 än vid 18? 👎

Pyttelite
0

#14: Man har reagerat över besluten och det finns säkert en och annan som följt det också.

Pyttelite
0

Mer statistik:
Migrationsverket uppgav i samband med lagändringen att ungefär 9 000 öppna returfall står inför verkställighet när nya reglerna började gälla – det inkluderar alla typer av beslut, inte bara spårbyte-beslut.

Antalet personer som berörs av lagändringen avseende spårbyte – uppskattningsvis runt 4 700 personer enligt Migrationsverket.

Detta betyder inte nödvändigtvis att alla dessa personer har utvisats – en del har andra skäl till uppehållstillstånd, sökt annat eller väntar på beslut.

Hur många som faktiskt verkställts utvisning eller lämnat Sverige efter den 1 april 2025 – där finns ingen officiell siffra publicerad ännu.

• Redigerat 2026-02-14 09:36 av Pyttelite
Pyttelite
0

Tonåringar får vänta på beslut från Migrationsverket i flera år – när de hunnit bli myndiga utvisas de.

Nu ska Centerpartiet kalla upp Migrationsverkets generaldirektör för att få svar om tonårsutvisningarna och de långa väntetiderna.

– Det är inte en rimlig behandling av en människa, säger Centerpartiets Niels Paarup-Petersen.

Läs mer här:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8pQWOr/tonarsutvisningarna-centerpartiet-kallar-upp-migrationsverket

Tonåringar får vänta på beslut från Migrationsverket i flera år – när de hunnit bli myndiga utvisas de. Nu ska Centerpartiet kalla upp Migrationsverkets general
Pyttelite
0

En majoritet av väljarna vill stoppa tonårsutvisningarna genom att återinföra begreppet särskilt ömmande omständigheter.

Det visar en ny undersökning från Aftonbladet/Demoskop.

– I många andra frågor ser vi en tydlig uppdelning mellan Tidöväljare och oppositionsväljare. Här är det inte så, säger Johan Martinsson, opinionschef på Demoskop.

Läs mer här:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5pGaoz/stor-majoritet-vill-stoppa-tonarsutvisningarna-visar-demoskop

En majoritet av väljarna vill stoppa tonårsutvisningarna genom att återinföra begreppet särskilt ömmande omständigheter. Det visar en ny undersökning från Afto
  • Redigerat 2026-02-20 07:18 av Pyttelite
Pyttelite
0

Sveriges pengar är slut, larmar svenska politiker. Samtidigt är barnafödandet nere på rekordlåga nivåer. Ändå utvisas människor med ett helt arbetsliv framför sig. Det går inte ihop.

Läs mer här:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/e7JMOl/ekonomiskt-sjalvmal-att-visa-ut-unga-manniskor

Sveriges pengar är slut, larmar svenska politiker. Samtidigt är barnafödandet nere på rekordlåga nivåer. Ändå utvisas människor med ett helt arbetsliv framför
  • Redigerat 2026-02-25 22:06 av Pyttelite
Pyttelite
0

Tonårsutvisningarna borde pausas direkt.

Det säger SD-ledaren Jimmie Åkesson till Dagens Nyheter.

– Jag tycker det vore det mest rimliga, menar han.

Läs mer här:

https://www.expressen.se/nyheter/politik/akesson-pausa-tonarsutvisningarna/

Tonårsutvisningarna borde pausas direkt. Det säger SD-ledaren Jimmie Åkesson till Dagens Nyheter.
  • Redigerat 2026-03-05 16:52 av Pyttelite
Pyttelite
0

Manvel, 21, ska ensam utvisas till Armenien – ett land där han inte varit sedan han var fyra år.

Systrarna Kani och Diya har engagerat sig för att ge barn i förorten en meningsfull fritid – nu ska de skickas till Irak, utan sina föräldrar.

I en unik granskning har Aftonbladet kartlagt hundratals ungas personers utvisningsbeslut år 2025: 92 av dem är så kallade tonårsutvisningar.

Läs mer här;

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GxM8Vl/unika-siffran-92-tonarsutvisningar-pa-ett-ar

Aftonbladets kartläggning om unga som utvisas ensamma – de flesta går på gymnasiet Manvel, 21, ska ensam utvisas till Armenien – ett land där han inte varit se
Pyttelite
0

Darya, 24 och Donya, 20, från Göteborg tvingades lämna sjuksköterskeutbildningen, sin familj, sina vänner och trygga liv – för att ensamma utvisas till Iran.

Värst nu är saknaden efter föräldrarna och småsyskonen, som fått stanna i Sverige.

– Det gör ont på ett sätt som är svårt att beskriva, säger Darya.

Läs mer här:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BxMvzE/nytt-avslag-for-donya-och-darya-forkrossade

Tonårsutvisade Donya och Darya tvingades ensamma till Iran i höstas – nu stoppas de slutgiltigt från att återvända till Sverige. Deras släkting, läkaren Davood
  • Redigerat 2026-04-14 21:37 av Pyttelite
Pyttelite
0

I dag måndag den 1 juni kl. 13.00 bjuder migrationsminister Johan Forssell, Ludvig Aspling (SD), Ingemar Kihlström (KD) och Patrik Karlson (L) in till pressträff för att presentera en lösning för de unga vuxna som hamnat i kläm på grund av lagändringar från 2016 och 2021.

Läs mer här:

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2026/06/presstraff-for-att-presentera-nyheter-pa-migrationsomradet/

I dag måndag den 1 juni kl. 13.00 bjuder migrationsminister Johan Forssell, Ludvig Aspling (SD), Ingemar Kihlström (KD) och Patrik Karlson (L) in...
  • Redigerat 2026-06-01 15:20 av Pyttelite
Pyttelite
0

– Vi har ärvt en dålig lagstiftning, inledde migrationsminister Johan Forssell dagens presskonferens om tonårsutvisningarna med att säga.

Att hans eget parti, Moderaterna, i allra högsta grad har varit med om att klubba stelbenta paragrafer som fått orimliga konsekvenser, nämnde han givetvis inte.

Läs mer här:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/3p5bL0/tidopartierna-backar-om-tonarsutvisningarna

– Vi har ärvt en dålig lagstiftning, inledde migrationsminister Johan Forssell dagens presskonferens om tonårsutvisningarna med att säga.
  • Redigerat 2026-06-01 16:11 av Pyttelite