Våld mot barn och kvinnor
När jag tar del av medias rapportering av våld riktat mot barn och kvinnor blir jag ofta jäkligt upprörd. Man kan uppenbarligen begå en massa hemska gärningar utan att få några längre straff.
På något sätt är de straffsatser som finns ett mått på hur allvarligt samhället värderar vissa brott.
Vad säger detta egentligen om vårt samhälle?
Lesunq
Ta bara som exempel att ekonomisk brottslighet ger skyhöga straff om man jämför mot misshandel, våldtäkt osv.
I dagens Sverige är det värre att lura staten på pengar än att skada en annan människa med uppsåt. Helt galet och ett bevis på hur pengakåt samhället är.
Sara

Varför arbetar våra politiska representanter inte hårdare för denna typ av frågor?
Bra fråga.
Sara
Det ar riktigt trist att det ar sa. Det ar lattare att bevisa ekonomisk brottslighet manga ganger, kanske det har en del med det att gora. Dessutom tror jag att det finns en massa faktorer som paverkar langden av straffet t ex om det ar en aterfallsforbrytare och aldern pa den som begar brott.
Jag lyssnade pa en en domare de intervjuade pa radio som berattade att max-straffet for en misshandel ar inte sa himla lagt, men nar man borjar rakna igenom alla dessa faktorer sa minskar det hela tiden. Kanske ar det dags att bli hardare mot aterfallsforbrytare och ungdomar? De far ju sankt strafftid.