"Nigeriabrev"
Jag har blivit kontaktad på facebook av en person som söker personer med mitt efternamn. Det gäller arv efter en död person som inte har några kända arvingar. Jag misstänker starkt att det är lurendrejeri på G. Det gäller 5,5 miljoner USD!! Dom brukar vilja ha personliga uppgifter av en och när dom fått en på kroken vill dom ha pengar för diverse avgifter för att du ska t ex få ut ditt arv. Hur och till vem kan man anmäla sånt?
Usch, det där stinker kattpiss! Kanske tipsa polisen om detta?
Kontakta Facebook support. De har viss information om de som kontaktat dig nar de satt up profilen och kan t ex samarbeta med polisen och spara upp IP adress
Håller med övriga, kontakta Facebook samt polisen.
Sara
Jag har fått massor av såna brev. Jag trycker alltid på anmäl-knappen som brukar finnas under brevet:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Ingann; om anmäl-knappen finns i brevet/mailet så råder jag dig att inte trycka på den! Däremot om det är en funktion som är inbygg i mailen/sajten som alltid finns där oavsett vilket mail som du läser så är det ju bra. =) Många som skickar skräp-/bedrägerimail bygger in sådana egna knappar "anmäl", "avregistrera", "stoppa utskick" och liknande, dessa är en funktion för att i bästa fall se om det är en aktiv mail som meddelandet skickats till och i vissa fall är det en länk som laddar hem något man definitivt inte vill ha i sin dator. Vet dock ej vilket variant av knapp du syftar på… =)
Moa: Jo, det är en inbyggd facebook-knapp:) den finns vid alla inlägg i loggarna oxå:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
ingann; vad bra! Använder i stort sett aldrig facebook så har ingen koll på hur deras system ser ut… =)