Hemlig avlyssning?
Hej
Försökte hitta något om vad för typ av straff man kan få ifall man avlyssnat någon i hemlighet. Någon som vet?
Jag hoppas att det framgår att det jag kommer skriva INTE är planer! Bara funderingar och olika tankegångar kring hur jag ska lösa ett problem utan att göra något olagligt.
När jag seppade från min sons far så blev jag fråntagen min nyckel till lägenheten och fick inte igen en hel del av mina saker. Efter en vårdnads-/boende- och umgängestvist, vuxenmobbing, förnekelse och osjysta spel från hans sida har jag insett att jag aldrig kommer få mina saker om jag inte antingen bryter mig in hos honom, betalar för sakerna eller på något sätt lyckas i hemlighet avlyssna ett samtal där jag snärjer honom att säga att han har sakerna men inte vill ge mig dom. Vi seppade maj 2008 så det har gått ett tag nu och han kommer fortfarande med undanflykter. De saker han vägrar ge mig är ingenting av ekonomiskt värde överhuvudtaget. Men det har ett högt personligt värde för mig. Foton, filmer, brev, teckningar m.m. som inte går att ersätta och som bara finns i ett exemplar. Tillhör även resten av min familj.
Har redan varit i kontakt med polisen i hopp om att dom kunde hjälpa mig att få tillbaka sakerna men utan bevis att han har dom och att dom är mina så kan dom inget göra.
Är nu så desperat att jag allvarligt funderar på att betala honom, bara jag fick tillbaka de här sakerna. Som sagt, missförstå mig inte, jag har inga som helst planer på att göra något olagligt. Jag vill bara veta vad som är olaglig avlyssning och vad som vore okej(om det finns något som är okej inom avlyssning). Finns det kryphål på något sätt? Finns det något annat sätt som ni kan komma på för att jag ska få mina saker utan att göra något olagligt? Får man t.ex. spela in ett telefonsamtal i hemlighet?
Jag vet inte vad jag ska göra. Gråter ibland över de här sakerna som han har. Lampor och kläder fick jag tillbaka men de saker som har ett känslomässigt värde för mig, behöll han. Han nekar bestämt att han har dom. Skräp för honom, men guld för mig.
Förresten. Han spelade in ett samtal i hemlighet mellan oss två. Ett samtal vi hade öga mot öga efter vi seppat. Han spelade in med sin telefon. Jag vet det eftersom våra gemensamma kompisar varit på besök hos honom efter vi seppat och han spelade upp samtalet för dom bara som ett försök att smutskasta mig. Kan jag sätta dit honom för det om jag får mina kompisar att vittna om det på något sätt?
// Pernilla
Ha en bra dag! // Pernilla
förkorta orden mera xD jag orkar verkligen inte läsa 
Du får spela in samtal som du själv medverkar i utan att berätta det för den andra personen. Du får inte avlyssna samtal där du inte själv är medverkande.
Sara