Brott iFokus

Brott

Etikettövrigt
Läst 5729 ggr
Qviq
0

Spyskuld?

Jag och min kompis skulle ut på puben igår. Hon nykter och jag berusad. Först var hon lite imot att besöka den puben jag ville eftersom hon varit där på julbord med jobbet och råkat bli lite för full och spytt på golvet men efter lite övertalning så följde hon med.

Hon och jag går direkt fram till baren och hon beställer en cola. Då säger bartender att hon har en skuld där sen sist, hon blir väldigt förvånad och fattar inget. Bartendern säger att det är en spyskuld på trehundra kronor för städningen och försöker få henne att betala den annars blir hon utslängd, hon vägrar och vi blir utslängda.

Så nu till min fråga, kan dem kräva henne på de pengarna för att hon spytt?

"Chaos is a friend of mine."

Sara
0

Det låter helt galet. Jag har aldrig hört om nått liknande och tror inte de har den minsta chans att få igenom ett sådant krav.

Däremot kan man ju bli portad för att inte ha skött sig.

Sara

Eine
0

Nej,det verkar vara ett gott försök att dra in pengar..men portad kan man nog bli om man inte kan hålla sig på rätt Flörtberusningsnivå,det bestämmer ju ägaren.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

ingann
1

Tror inte de kan kräva något sådant faktiskt… Dessutom har de ett eget ansvar i incidenten om de serverat henne så pass mycket alkohol under julbordet att hon kräkts. Krögare får ju faktiskt inte servera redan överförfriskade personer…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Freke
0

Ja dom har inget att kräva, men om dom ser när det händer och personen.. Så är det brukligt att personalen eller oftast om stället har vakter.

Antingen kräver personen på städpengar eller erbjuder personen att städa själv.

Vill man se till å få pengar, ger man den som spytt en hink och en trasa, städar man själv tar man en mopp..

Inte allt för ovanligt.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

abbis
0

Det va det värsta jag hört! Bojkotta den baren*L* Spyr gör folk hela tiden det ingår väl i deras jobb*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Freke
0

#5 ?? Vems jobb är det att spy??

Och är det bartenderns jobb att torka upp det gästen inte kan behålla?
Eller är det dörrvaktens? eller är det kanske så att gästen ska inse sin begränsning i intaget?

Hur resonerar du om överklass ungar som leker med pappas guldkort i barer och skumpar ut champagne?

Är det servisens jobb å torka eller?

Själv tar jag bryter jag mot lagen i sådana tillfällen!

Hälsn. Freke

Eine
0

#6 Det bör ingå i städarens uppgifter,inte i servitrisens..Kalla på städen med andra ord,som bör få extra betalt dessutom.

Bortskämda ungar kan torka sin skumpa,det är ju inte lika äckligt och ev smittande som spya är.

Freke
0

Och om stället bara har städ efter stängning?

Vet inte om du varit på krogen? Men Städ kostar och är det något som krögare är så är det snåla..

Så det blir servisen som åker på det och vakter.

Som du själv säger, att det ska betalas extra för?! Så vem tror du extra kostnaden hamnar på?? Troligen GÄSTEN som spydde

Hälsn. Freke

abbis
0

Snälla du ..I priserna på det du köper på krogen ingår att man får röja upp efter sina gäster..Dummare än så är inte en krögare..

Om inte annat får väl krögaren ta av pengarna i madrassen till uppröjning efter sina överförfriskade gäster . Madrasspengar förutsätter man att alla företagare har även jag!

Sen kan faktiskt gästen blivit dålig av maten man ätit på krogen och inte av spriten..Man vet aldrig varför en person blir sjuk! Sen kan jag inte förstå varför man ska skilja på folk och folk  .Ska man vara hårdare mot någon bara för att dom har mer pengarObestämd

Sara
0

Jag tycker nog att man som krögare får räkna med att ta hand om överförfriskade personers orala uttömningar.

Främst för att de inte borde ha serverat personen mer alkohol om denne är rätt så berusad och dessutom inte borde ha släppt in personen om den kommit för full till entrén.

Sara

Eine
0

#8 Jo jag har varit på krogar ,både stora och mindre,både utomlands och här hemma.Har till och med jobbat på krog en kort period i mitt liv.Städ är inte dyrt,inte om man tittar på deras löner och jämför.Så där kan man inte hålla på att snålaCool.Fina krogar har en liten städgubbe ellee städtant i bakgrunden som sköter grovgörat,och får betalt av arbetsgivaren förstås.

ingann
0

#6 klart att man som gäst ska försöka inse sina begränsningar men krögaren har ett stort ansvar där! Han/hon får inte servera överförfriskade personer mer alkohol! Inte om de vill behålla sitt alkoholtillstånd iaf… Så städningen borde vara det minsta den krögaren skulle oroa sig för…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Freke
0

Haha det är mycket man inte får..

Enl. STAD-projektet

Så får inte servera en påverkad person. tolkningsfråga?!
För påverkad är man efter ett glas.. Så allt är godtyckligt och ibland går det fort utför..

har varit med om när en tjej bara rasade av ett halvt glas vin.. så??

Hälsn. Freke

Jeans
0

Tycker mest det låter som girighet och i värsta fall som elakhet riktat mot den här tjejen eller tjejer i allmänhet. Låter sjukt snurrigt i mina ögon att någon kräver en på såna grejer…. Jag hade personligen aldrig visat nåt intresse i att gå dit igen.

Sara
0

På sätt och vis så förlorar ju krögaren på att slänga ut 2 personer pga 300:-. De hade säkert druckit för några hundra den gången och återkommit för att dricka mer någon annan gång. Nu lär de aldrig komma tillbaka.

Sara

Qviq
0

Tack för alla svar. Kan även tilläga att krögaren bara stod och glodde på min kompis och sa inget till henne på julbordet. Hjälpte henne inte ens. Det är de jag tycker är mest fel, att han inte sa något till henne eller hennes pojkvän som är nykterist den aktuella kvällen utan väntar 1½ månad….

"Chaos is a friend of mine."

FerretCrow
0

Nu har jag inte läst precis alla inlägg men taxi har den regeln att spyr man i bilen får man betala för att den städas. alltså får den som spyr i bilen böter.

Sara
0

# 17 Fast det är ju en annan sak. De har inget ansvar för att ha serverat en person som redan är ganska full.

Sara

Madde
0

Jag har jobbat på krogen och aldrig hört talas om att man tar betalt för att torka spyor.

Jag har torkat sånt och inte har dem krävt någon på extra pengar för det.

Så det var det löjligaste jag har hört. Man spyr inte med viljes inomhus. Utan det är ju något som kan hända alla.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

abbis
0

#17 Det är väl ändå helt olika saker.Betalar man städning om man föder i taxin oxå?

FerretCrow
0

#20 japp har för mig det.

NaimaG
0

Nej dem kan inte kräva henne på pengar. Jag jobbar som lokalvårdare och har jobbat på en pub och som lokalvårdare är det vårat jobb att gör rent oavsett vad, skulle spyor uppstå så är det personalens jobb som jobbar på puben att direkt plocka upp det efter varje stägning för att förhindra frätning av golvet. Spya förekommer i pubar men är inget en pub skall kräva sina kunder pengar på.

FijaLi
0

Tycker det låter helt sjukt.

Som redan sagts, är även krögarens ansvar att inte folk blir för fulla.

Kan ju även finnas andra anledningar till man spyr. Det är trångt, hög musik, dålig luft osv… Och som i hennes fall även mat…

Jag har för några år sedan spytt inne på krogen. Var inte mycket full, men hände ändå. Jag pratade bara med en som jobbade där. Och sen fick jag mej ett stort glas vatten och dom torkade spyan.

Freke
0

#22 Dom kan inte kräva kunden på pengar men gör det ändå.(finns inget lagstöd för detta, men men)

Sen måste dom ta upp det med engång likväl som dom måste sopa upp glaskross och annat med engång, för om tillståndsyndigheterna kommer in så kan dom i princip stänga stället pga att det är skitigt i publika utrymmen(står in skrivet i utskänkningstillståndet).

Hälsn. Freke

Jeans
0

Jag har förstått det som om hon har lämnat platsen utan att betala det där, men att hon förmodligen inte är välkommen tillbaka, om hon ens skulle vilja det efter något sådant. Jag hade inte gått dit iaf…

Ceciliaolucifer
0

Anledningen till att man måste betala om man kräks i en taxi beror på den förlorade inkomsten taxixhauffören får den kvällen för att sanera bilen.

Jag tycker att det är larvigt att kräva en gäst på 300kr för att man kräks.

Men om bartendern kommer ihåg en 1 ½ månad senare så kanske det var lite mer än så? Jag menar, han kan ju inte komma ihåg vartenda kund som spyr?

FerretCrow
0

#26 nej så tänkte jag med. garanterat en person varje kväll som kräks eller spiller ut något.

Missannas
0

De kan kräva henne på pengar om det kan anses avtalat i förväg att man får betala städ om man spyr e.d. precis som taxibolagen gör. Med största sannolikhet finns inga sådana villkor på puben, jag hade frågat bartendern vad han har för stöd för att din kräva ersättning av din kompis.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Hausswolff
0

Nja, jag jobbade i bar tidigare, varje helg, och det är ganska ovanligt att folk spyr, annat än ute, eller i toaletten kanske…