Brott iFokus

Brott

Etikett: lagar
Läst 1684 ggr
Ceciliaolucifer
0

Får man spela in under pågående session?

Idag när jag var i tingsrätten så bad dommaren att få prata med företrädaren i enrum. Det kan undrar är att har jag rätt att ta del av det som sägs då? och har jag rätt att spela in samtalet?

Sara
0

Det där vet jag inte men man har rätt att spela in samtal där man själv är medverkande.

Sara

Moonwing
0

Om Domaren vill prata med Åklagare/Företrädare för åtalad/försvarad-är det ett samtal emellan dem (annars skulle h*n ej begära ett sådant samtal)

Däremot har man rätt att be om vissa saker som tex hjälp med att förstå domen som vunnit "Laga Kraft",  är offentlig (skriftlig) handling.

Man skall alltid fråga eller ta reda på om Förhandlingarna sker inom "Lyckta dörrar"-eftersom det påverkar allt som "avslöjas",utanför salen..hela processen spelas in på band i domstsolens regi.Flört

I övrigt bygger allt i en domstol på ärlighet o förtroende, så man skall nog inte försöka spela in-utan tillstånd-det är straffbart.Tungan uteFlört

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen