Brott iFokus

Brott

Etikett: begångna-eller-misstänkta-brott
Läst 2246 ggr
Faxlin
0

Mord med fosterhemsbakrund

Detta är ett klarlagt brott. Den skyldiga har fått sin dom. Men är det någon som vet hur det fungerar i sådana här fall.
De som blev mördade har bott i fosterhem med den som mördade. Således finns det två till som varit fosterhemsplacerad ihop med denna man kvar i livet. Den ena är en liten flicka och den andra är vuxen med egna barn.
Kan de två som finns kvar i livet på något sätt få fram vad som händer framöver. När det är dags för att mördaren att få permissioner och sådant. För det får de oftast utan att pressen får reda på det. Pressen och allmänheten får oftast bara reda på sådant om personen ifråga inte kommer tillbaka efter en permission.

Så ni som vet. Hur gör man?

Länk till lite länkar om bråttet som sådant.

http://www.nkmr.org/tragedi_med_fosterhemsbakgrund.htm

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Sara
0

Var det den där "vampyren"?

Jag tycker att det borde gå att ordna så de kan få vetskap om när han får permission osv. Men jag vet inte säkert.

Sara

Faxlin
0

#1: Ja det var han som åt av de döda. Han både drack blodet och åt några bitar av offrena.

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Här senaste från expressen. Detta är i år. Kanske inte så konstigt att man är lite nervös.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1544751/jag-ar-en-kannibal

Audiatur et altera pars

Caspia
0

Om man har väldigt särskilda skäl att vilja veta när någon får permission så går det att ordna, jag har hört om det i samband med våldtäkt (tror jag). Jag vet dock inte var men antar att det enklaste vore för berörda personer att kontakta anstalten där den straffade är intagen och därifrån bli hänvisad rätt.

Envishet och drömmar

Faxlin
0

#4: Vad räknas som väldigt särskilda skäl då? Att man är rädd för att bli mördad och uppkäkad, kan det vara tillräckliga skäl?

Audiatur et altera pars

Caspia
0

# 5. Det vet jag inte så det är dumt att spekulera i, men jag utgår ifrån att det bara gäller berörda och tidigare hotade, dvs i det här fallet flickan och den vuxne, och inte allmänheten även om de av förklarliga skäl har all rätt i världen att vara oroliga.

Envishet och drömmar

Caspia
0

I dagens Aftonbladet finns en artikel och där står att den dömde ansökt om permission en gång tre månader efter domen, men den avslogs. Sedan dess har han inte ansökt om några permissioner.

Envishet och drömmar

Faxlin
0

#7: Tack för den informationen. Även om jag som sagt var gärna skulle vilja veta sådant när det sker. Och om det sker igen.

Audiatur et altera pars

Linnah
0

Gällande länken i #0, tänk på att vara källkritiska. NKMR är inte en organisation jag skulle vilja ange som källa. Brottet i det här fallet är naturligtvis gräsligt, oavsett vem som skriver om det, men NKMR är inte en organisation som ger en nyanserad bild.

Faxlin
0

¨#9: Fast sidan som jag länkar till innehåller bara länkar vidare till olika skriverier om fallet. Och det jag läst där stämmer bra med vad som hänt.
Jag vet då jag talat med fosterfamiljen om saken med efteråt.

Audiatur et altera pars

Linnah
0

#10 Ok, jag säger ingenting om sanningshalten i det här fallet, det vet jag ingenting om och jag har ingen orsak att tvivla på dig, det var bara den organisationen som källa som jag reagerade på. :)

JMax
0

Om man har varit utsatt för brott skickar de (polisen?)en förfrågan om man vill bli kontaktad vid ev. permissioner eller frisläppning. Denna får man svara på och skicka tillbaka.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Sara
0

# 9 Varför är det ingen bra källa?

Sara

Linnah
0

#13 En snabb googling ger för handen att de bland annat arbetar aktivt emot förbudet mot barnaga. De har också nära kopplingar till andra organisationer som bl.a. hyllats av nazistorganisationer. Det är möjligt att de gör bra saker också, men jag ställer mig högst tveksam till dem.

Tidigare har de varit i blåsväder för att ha haft en söktjänst där föräldrar till LVU-omhändertagna barn kunde leta upp sina barns fosterhem, och jag säger ingenting om att många barn farit illa i sina fosterhem men att göra på det sättet är helt otroligt fel och olagligt (och de också också dit för det, för brott mot PUL).

Faxlin
0

#12: I detta fallet fungerar inte den biten. Eftersom jag och den andra som varit fosterhemsplacerade där inte utsatts för något brott. De som vart utsatta för brottet är ju döda. Vi lever.
Således är vi inte offer. Min oro är mer för att man gärna vill fortsätta ha statusen inte offer, det vill säga leva.

Audiatur et altera pars

Linnah
0
Sara
0

# 16 Fast jag kan hålla med henne om att barn och ungdomar utnyttjar det faktum att ingen får röra dem.

Sen att det är fel att slå sina barn anser jag vara självklart men man måste få ta tag i dem.

Sara

Qviq
0

Min kompis får en brev varje gång hennes pappas mördare får permission så det får de nog också….

"Chaos is a friend of mine."

Friida
0

Jag tror nog att ni (fostersyskon)kan få besked om när han ev ska på permission. Kontakta polisen eller frivården för hjälp!