Brott iFokus

Brott

Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 2585 ggr
Freke
2009-06-29 00:17
0

Vetskap om brott!

Vetskapen om brott är också ett brott!

Men hur många är det som sannerligen kan påstå att dom anmäler om dom får veta att någon är eller begår ett brott?

Hur grovt ska det vara för att man anmäler eller kan tänka sig att anmäla?

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Sara
2009-06-29 01:17
0

Jag tror att många håller käft pga sk lojalitet mot vänner/familj eller av rädsla för reprimander.

Ta exemplet att du vet att någon med indraget körkort kör bil. Du vet också att personen kör bil bra och säkert. Ringer du polisen? Jag tror de flesta inte ringer.

Ett annat exempel är att du får höra att någon har rånat/misshandlat någon. Ringer du polisen? Jag hoppas de flesta ringer men tror inte de gör det.

Ett tredje exempel är att man hör att några ska råna en bank, man hör tid, dag och plats. Ringer man? Jag tror de flesta skulle ringa  om man var säker på att man inte kunde bli upptäckt.

Sara

Martin
2009-06-29 10:10
0

#0 Hur menar du att vetskap om brott är ett brott? Moraliskt? Etiskt? Juridiskt? Soecificera gärna. Frågeställningen / påståendet är intressant.

mvh Martin

Freke
2009-06-29 11:58
0

Vetskapen om vissa saker är per definition anmälningsskyldiga så som

Sociala missförhållande där barn far illa.

Vapenbrott, speciellt om du har egna licenser.

Ekonomiska bedrägligheter (bidragsfusk, andra ogentligheter i bokföring, brott mot aktielagen)

som #1 skrev att stämpling till brott är något de flesta skulle anmäla men är dock inget tvång även om det är brottsligt eller kan vara men är dock inget säkert, då det kan vara löst snack.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Martin
2009-06-29 13:57
0

#3 Var hittar du stödet för det?

I vissa yrkesgrupper finns också ett anmälningstvång, men det finns även ett förbud mot att anmäla om det inte är riktigt grova brott.

mvh Martin

Sara
2009-06-29 14:02
0

# 4 Hur fungerar det förbudet? Vad som är grovt kan ju vara olika för olika personer.

Sara

Martin
2009-06-29 14:25
0

Nja, det är mer uppstyrt än så. Sjukvården t.ex. har ju ganska sträng sekretess- och tystnadsplikt. I normalfallet får de inte meddela någon, varken patients anhöriga eller polis, att patienten finns på sjukhus eller har varit där. Detta för att den enskildes rätt till vård anses så stort, så att även om man begått brott skall man kunna söka vård utan risk att åka fast.

Sedan finns det lite undantag, som freke var inne på så måste sjukvårdspersonal enligt Socialtjänstlagen anmäla missförhållande där man t.ex. tror att barn utsatts för sexuella övergrepp eller på annat sätt far illa. Man måste i vissa situationer hjälpa myndigheter.

Sjukvårdspersonal har ingen anmälningsplikt till polisen om man tror att patienten begått brott. Om det dock är minst 2 års fängelse i straffskalan får undantag göras och då kan man anmäla. (Källa: http://vard.vgregion.se/sv/Teman1/Barn-och-Foraldrar/Sjukvardsradgivningen/?CatId=22757&print=true )

mvh Martin

Sara
2009-06-29 14:29
0

Tack, då förstår jag.

Sara

JMax
2009-06-30 00:04
0

Intressant läsning

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

ingann
2009-07-05 07:37
0

Som privatperson har man väl inte anmälningsskyldighet?

Enligt Socialstyrelsen kommer ca 1/4 av anmälningarna om barn som far illa från personer som inte har anmälningsskyldighet

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

miklo
2009-07-06 03:26
0

Nej det stämmer att man som privatperson inte har någon anmälnings skyldighet rent juridiskt. Det är väl iofs bra att inte vara tvungen att anmäla ett brott men tyvärr är människor för rädda att anmäla, vilket aldeles för ofta leder till att t ex barn får lida otroligt, då folk drar sig för att anmäla eller rapportera misstänkta brott eller missförhållanden. Som du skrev kommer endast 1/4 av anmälningarna fr privatpersoner, men det borde väl vara den största gruppen som ser dessa barn som far illa!? Våga anmäla om du verkligen misstänker att något inte står rätt till, eller om du själv råkar ut för ett brott! Det är det enda rätta.

Loveferrets
2009-07-15 08:24
0

Jag har ringt o anmält 2 ggr där jag visste att brott förekom, det blev bra till slut tack och lov..