Brott iFokus

Brott

Etikett: lagar
Läst 4006 ggr
Sara
0

30 år sedan barnaga blev olagligt

"På 60-talet utsattes 85 årocent av alla barn för någon form av övergrepp. Nu svarar 90 procent av skolbarnen att de aldrig blivit slagna. På onsdag är det 30 år sedan det blev förbjudet att aga barn."

Källa: Alingsås tidning, Sandra Hansson.

Sara

JMax
0

Grattis på 30 årsdagen får man väl säga då!

Konstigt att det ska behövas en lag för att man inte ska slå sina barn…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

[mingdie]
1

Och det bästa är att barnmisshandel har minskat, att färre barn dör av misshandel, att barn och ungdomar ställer till mindre bråk och är mindre involverade i brott. Att barnen har bra respekt för föräldrar och lärare och så vidare.

Jag är inte emot lagen men när man säger att 85% av barnen har blivit utasatt för övergrepp så tycker jag också att man skall säga att 90% av dom inte har lidit av att få en dask i baken eller ett nyp i örat som dom flesta av dessa så kallade övergrepp var.

Lite balans i rapporteringen skulle vara bra.

Aldebaran
0

#2 Myckt sant detta..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Sara
0

Om det bara hade varit en dask i rumpan i så stor utsträckning så hade antagligen inte lagen blivit till, den hade helt enkelt inte behövts.

Sara

Aldebaran
0

givetvis var det det inte det. Men att påstå att 85 % av barnen var utsatta för övergrepp är ju snudd på orimligt befängt…För att inte säga att det är orimligt och helt befängt..

Sara
0

Jag vet inte hur de fått fram procenttalet så jag kan inte uttala mig om hurvida det kan stämma eller ej.

Vad grundar du dina omdömen orimligt och befängt på? Jag säger inte att de är felaktiga men är nyfiken på om du har någon information om det. Isåfall vore det intressant att läsa.

Sara

Aldebaran
0

85% av oss som växte upp då på 60-70 talen skulle vara yutsatta för övergrepp?? Mm ja om du klassar  dask i rumpan och nyp i örat som det så kanske man kan komma upp i detta…

Och man klassar ju faktiskt det som övergrepp, tar du för hårt i armen så att det blir ett rött märke som syns så är det ett övergrepp….Att hota med dask/smisk är åxå ett övergrepp…

Ett under att vi som växte upp på den tiden överhuvudtaget överlevde och kunde fostra denna inteligenta nya generation som tar fram så fina siffror åt oss..  fantastiskt…Glad

Sara
0

Övergrepp är vad lagen säger att det är oavsätt om vi inte tycker det är något att gnälla om.

Vem säger att det inte är folk födda på 40-50-60 talet som tagit fram siffrorn?

Sara

[mingdie]
1

Om övergrepp är vad lagen säger så är artikeln missvisande. Lagen fanns inte på 60-talet så hur kunde det vara övergrepp.

Man behöver bara prata med dom som växte upp på samma tid som en själv, 60-70-talet och man får en bra uppfattning om vad dessa 85% av så kallade övergrepp var. Dom flesta av oss fick en dask i baken eller ett nyp eller två.

Men om vi nu skall tro dagens politiskt korrekta sociologer och andra så kallade experter så borde våran generation vara totalt förstörd. Att alla mina gamla kompisar och min släkt har klarat sig utmärkt i livet fastän vi fick aga måste vara fel.

Så med tanke på hur min generation blev uppfostrade så tycker jag att smisk som en del av en kärleksfull uppfostran inte gör någon skada. Uppfostran utan kärlek med eller utan smisk gör stor skada. Barnmisshandel gör stor skada och tyvär har den här lagen inte gjort något för att bekämpa varken dålig uppfostran eller barnmisshandel.

Aldebaran
0

Amen

Sara
0

Innan lagen kom så var det inte olagligt och därmed inga övergrepp men om man ser tillbaka till den tiden genom lagens glasögon så var det övergrepp.

En fråga, har ni uppfostrat era barn med smisk? Om inte, blev de sämre uppfostrade?

Jag tror verkligen att lagen har hjälpt till med att minska barnmisshandel. Många blev uppfostrade med mer än en dask i baken och även om barnmisshandel fortfarande existerar så har det minskats.

Om inte annat så finns det ett skydd nu för de barn som blir utsatta.

Jag tror inte man behöver använda fysiska bestraffningar för att uppfostra barnen med gott resultat.

Sara

Aldebaran
0

Som sagt ingen är nog emot lagen, det är ordet övergrepp som vi är emot precis vad som sas i #2 tror jag… Men det var ju tydligen inget nöjaktigt svar…  Jag hade en pappa som var från Spanien och han hade en annan syn på detta med aga inte aga..Men höll sig ändå inom dask å nyp i örat..

Om det blivit bättre? tja.. Ingen av mina kompisar eller ens någon jag kände kallade lärare, föräldrar eller vilken vuxen somhelst horor, fittor,korkade etc etc. Barnagan har ni ju löst själva ungdomar i dag våldtar, slårner och mördar varandra i en mycket större utsträckning än vad som pågick då istort sett varje veckohelg så kan man läsa vad den yngre nya genarationen har lyckats utsätta varandra för. Och detta trots att ni sluppit all dessa hemska övergrepp som vi äldre generationer har utsatts för..

Sara
0

Det känns som du har delat den här tråden är i ni (äldre) och vi (yngre).

Slagsmål och våldtäkter har funnits under alla år även om det inte kom fram i dagern förr på samma sätt.

Att en del ungdomar är ouppfostrade anser jag inte har att göra med att bli slagen.

Att bli slagen innebär inte att man lättare förstår rätt och fel, det gör en bara så rädd för att bli slagen igen att man inte gör det som är fel när man kan bli påkommen.

Många av de ungdomar som idag beter sig illa tror jag kommer från dysfunktionella familjer där alkohol, droger, övergrepp förekommer. De ungdomarna mår inte bra.

Barn behöver krav och regler, trygghet och kärlek. Jag har folk i min umgåskrets som jag tycker är för slappa med att uppfostra sina barn, barnen får inte lära sig gränser.

Jag är uppfostrad genom att jag fått veta när jag har gjort fel och konsekvenserna av detta, utan några som helst slag eller nyp. Däremot mycket beröm när jag gjort bra saker. Jag har varken rånat, våldtagit, misshandlat, kallat lärare eller andra fula ord.

Så nej, jag tror inte att en dask i baken eller ett nyp i örat skulle göra att barn och ungdomar blev bättre uppfostrade. Jag tror heller inte att de tar skada av bara en dask i baken och inte heller att lagen kom till för att förhindra just daskar.

Lagen kom till för att folk slog sina barn, smiskade dem upprepade gånger med handen eller bälte osv.

Ang att det är just ordet övergrepp ni reagerat på har jag inte läst någonstans. Däremot har jag förstått det som att ett nyp i örat och en dask i baken är helt ok.

Ang # 2 så nej, jag håller inte med.

Sara

[mingdie]
1

Det jag försökte säga var att barnmisshandel inte har minskat. Redan innan den här lagen kom fanns det skydd mot misshandel av barn i lagen.

Efter som du frågar så ja jag har användt smisk en och annan gång på min nu 14-årige son.  Vi har också klara gränser och han vet vad som är acceptabelt och inte. Smisk på fingrarna fick han i 2-årsåldern när han upprepade gånger försökte sticka saker i eluttaget. Och nej man kan inte resonera med en 2-åring. Efter den gången så slutade han.

Jag kan hålla med dig om att det är mycket annat som bidrar med att det är så stora problem med ungdomar idag. Skolorna har stora problem på grund av att föräldrar inte kan uppfostra sina barn. Om nej jag tycker inte att det skulle bli bättre om man slog dessa barn.

Det finns som du säger metoder att uppfostra på där man inte behöver ge smisk men det finns inget dåligt med att ge smisk någon gång.

Mirjami-78
0

Jag märker ofta att samhället har blivit värre än vad det var när jag var liten. Då hade man respekt för vuxna, något som jag fick lära mig hemma.

Sedan åkte jag på lite smällar när min pappa var i farten och blev sur. Något som jag inte skulle utsätta min barn för i uppfostran. Jag försöker att uppfostra mina barn till att bli ordentliga och arbetsamna människor, men detta genom att tala om klart och tydligt vad som är fel och rätt och se till att de sköter sig, samtidigt som de ska alltid veta att det är bättre komma hem och tala om för mig när de har gjort något dumt än att hålla tyst om det, för för eller senare får jag ändå reda på det hela.

Jag vet inte om eller hur det har påverkat barn detta med slag, men för min egen del så känner jag som så att det är stor skillnad på att slå hjäl ett barn och att ge den en tex. en nyp i armen eller liknande.

Tycker att det är bra att lagen finns, för de barnens skull som verkligen farit illa.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Sara
0

# 14 Jag tror heller inte att barn lider av en dask i baken, precis som jag upprepade gånger har skrivit. Om smisket är dåligt eller ej beror helt på hur det ges. Jag skulle aldrig i livet smiska mitt barn så huden blev röd eller liknande.

Jag tror helt klart att lagen har minskat agan men barnmisshandeln finns kvar. De som misshandlar sina barn gör det oavsätt om det är lagligt eller ej. Jag skiljer på aga (lättare men ändå smärtsamt) och barnmisshandel (brytna ben, slag osv).

Personligen tror jag inte på fysiska bestraffningar för att skrämma bort ett beteende både hos barn och djur.

Vi får helt enkelt vara ense om att vara oense. Glad

Sara

Sara
0

# 15 Håller helt med dig.

Sara

ingann
0

Tyvärr så använder allt för många unga lagen som vapen till att bete sig hur som helst. Jag har hört ett ganska stort antal barn och ungdomar som tex krossar rutor och säjer om nån kommer ut "petar du på mig så anmäler jag", förstör hela skoldagar genom bråk men hotar med anmälan om läraren tar dem i armen osv… 

Jag har tagit mina barn i armen, håret, gett dem en dask i baken och varje gång fått höra att de ska anmäla… det har inte hänt många gånger men det har dock hänt att man känner sig så maktlös som förälder att man tar tag i barnen… Jag brukar ta fram telefonen och fråga om jag ska hjälpa dem slå numret när de hotar, hittills har de inte velat ringa när de fått möjligheten…

Att slagsmål och våldtäkter funnits jämt håller jag med om men inte i samma utsträckning som nu.  Förr kunde man lifta utan att behöva oroa sig för att något ska hända.. Nu är det vanligare att nått händer… Inte heller var det lika vanligt att det kom gäng och slog ner nån utan anledning… Om det har med lagen om barnaga att göra är jag dock inte så säker på.. Snarare att föräldrarna inte har tid, ork och lust att uppfostra sina barn ordentligt.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Sara
0

# 18 Ja, tyvärr är det så.

Jag tror helt klart att klimatet är tuffare nu än förr. Dels pga det du säger om att föräldrarna inte har tid, ork osv. Dels över att klimatet i hela världen har blivit tuffare.

Jag är uppvuxen i Bergsjön utanför Göteborg och det var riktigt tufft där. Då blev man tuff själv, för om man inte blev det så blev man ett offer.

Det räcker att hamna i fel kompisgäng för att man ska bli påverkad att göra dumma saker som snabbt blir både fler och grövre.

Sara

Mirjami-78
0

#18 Kan bara hålla med dig om det du skriver!!

kerstinjo
1

#18 Det har du, tyvärr, alldeles rätt i.

Naturligtvis är det bra att barnaga är förbjudet, men att ta tag i armen på sitt barn eller en lätt dask på handen ser jag inte som barnaga.

Däremot att ge sitt barn stryk, fysiskt eller psykiskt, är inget som är positivt och ska därför inte tillåtas.

#15 Jag vet inte hur gammal du är, men jag håller med dig (nu igen) att samhället har hårdnat sedan jag var liten/ung. När jag växte upp så fanns respekt för vuxna, aldrig att jag skulle ha varit uppkäftig mot mamma eller pappa, eller någon annan vuxen.

Kerstin 

Mirjami-78
0

Jag tror att mycket ligger i uppfostran hemifrån. På min tid var det så…att sa ens föräldar något så var det så. Bra vara tyst och lyda mer eller mindre….Man fick vara tacksam för det man hade och många gånger var det svåra tider, men jag hade både mamma och pappa som såg till att vi hade det ändå som vi behövde ha.

Sedan var min pappa hård många gånger, både mot mig och min bror och det hände att han gav sig på en med. Materiella sakerna hjälpte min pappa mig att inskaffa den dagen jag behövde det. Där var han helt underbar. Som min första soffa, han betalade den i butiken och jag fick sedan betala av den till han. Sedan lärde han mig och min bror med att jobba det är något man måste göra….inte bara vara hemma och leva på bidrag.

Känner att många undommar i dagens samhälle tar det hela så lätt. De kan käftar upp sig mot äldre, de som försöker lära dem var som är rätt och fel. Men vad skulle hända om de en dag inte skulle ha de äldre brevid sig då de verkligen skulle behöva hjälp från dem….

Ja visst hade jag många gånger en mycket hård uppfostran, för att vara född på slutet av 70 talet. Sedan fick jag många gånger höra du är en tjej…inte samma regler för dig som gäller som gäller för din bror. Hemma var det en självklarhet för mig att jag som tjej skulle hjälpa till, medans min bror ofta slapp undan. Men jag kan säga att jag har haft nytta ut av det jag fick lära mig när jag växte upp, även om det många gånger var en hård uppfostran.

Tatsja
0

Man kan aldrig slå in vett i varken barn eller djur. Bara rädsla.

Jag har aldrig lyft min hand mot mina barn och de har blivit bra medborgare. Däremot är jag själv uppvuxen med misshandel mot mig, sedan 3 års ålder. Även en liten örfil ger rädsla. Fast jag skulle nog vara tacksam om det bara stannat vid det.

Däremot anser jag att barn ska ha regler och normer, kärlek och omtanke. Denna fria uppfostran en del tillämpar, anser jag vara fri från uppfostran.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?