Betalning för skadegörelsen?
Min son (då 16 år) bråkade med en kompis på stan och blev så förbannat på honom att han sparkade in en ruta. På Handelsbanken…Dummaste ställe för han blev så klart filmad.
Han fick åtalsunderlåtelse eller vad det heter.
Men nu fick jag brev från banken som vill ha pengarna från mig. För en säkerhetsruta.
Måste jag betala för honom?
Hans far har socialbidrag, vet inte om han fick en liknande brev.
Jag lever på sjukbidrag och har inte minsta lust att betala för sånt….
Vad gäller?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Självklart måste du betala.
En åtalsunderlåtelse innebär att din son slipper straff. Att målsägaren (i ditt fall - banken) vill ha skadestånd för uppkommen skada är en helt annan sak, det är civilrättsligt.
Så ja, du blir så illa tvungen att betala. Däremot får du väl kanske sätta lite press på din son så att han hjälper till, det är ju trots allt han som begått ett brott, inte du.
Men Handelsbanken har väl en försäkring? Eller gäller min försäkring?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Vissa saker tar försäkringen men jag är tveksam om det gäller uppsåtlig skadegörelse. Ring och kolla med ditt bolag.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Handelsbanken har alldeles säkert en försäkring ja - men när det gäller skadegörelse så vill deras försäkringsbolag att den som orsakade skadan ska betala. Det blir ju du i.o.m. att du är vårdnadshavare. Men som 3# skriver så kan ju kanske ditt försäkringsbolag gå in och betala, beroende på vad ni avtalat. Ring och kolla!
Rekomenderar också att du kollar med ditt försäkringsbolag, annars är det ni som föräldrar som är ansvariga för vad sonen gör innan han fyller 18.
Sara
Undrar då om också hans farsan måste betala. Han har socialbidrag. Borde finnas en föräldrarförsäkring! 
Pappan borde betala hälften tycker jag.
Sara
Aldrig mer barn…
# 8
Tycker du ska låta din son betala av det till dig, det lär ju inte vara en billig ruta.
Sara
Han har bara skulder hos mig och 3 år gymnasium framför sig. Sedan väntar kronofodgen för böter som han inte kunde betala.
Inte heller nån sommarjobb fick han:(
Vilka böter då? Fick han fler böter?
Sara
"Dampvärsting"
Fick en ADHD-diagnos. Inte lätt för honom och inte lätt för mig. Men nu ser det lite ljusare ut. Allting hände förra året.
Stulna bilar, knarkinnehav osv. Men det är första gång jag blir direkt inblandad eller snarare min plånbok…..
Ojdå, du har ingen barnförsäkring?
Sara
Nej, jag borde har tänkt på det. Men hitills gick det bra…Eller bra och bra:(
Får ringa till försäkringsbolag imorn.
En vän till mig slog sönder en hotellägenhet när vi var i Åre för 8-9 år sedan. Han har ADHD och fick ut det (drygt 20 000:-) på hem eller om det var drulleförsäkringen vi hade (vi var kombos), han betalade bara självrisken.
Håller tummarna för er!
Sara

Man kan begära att slippa betala böter som ens barn ställer till då de är över 15 år. Om man gör det läggs det på barnet och krävs av denne när de fyllt 18 år. Detta enligt de poliser och jurister jag talat med angående en sak här hemma.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Oj vad jobbigt för dig. Jag tycker pappan ska betala hälften och med tiden får sonen betala tillbaka till er båda. Som sagt det ska ske konsekvenser för ens handlande.

#18: Säkerligen inte så skojigt. Men det kanske var värt det om man varit ute och stulit och härjat eller vad de ungdommar har gjort som åker på det.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Och det kanske är bra att få ta konsekvenserna av vad man gjort…
Naturligtvis ska man få ta konsekvenserna av sitt handlande. Men med en avbetalningsplan hos banken kan killen ändå få ta konsekvenserna av sitt handlande och hjälpa till att betala.
Att det dras en viss summa från fickpeng/studiebidrag varje månad, svider rejält.
Däremot är jag skeptisk till att skuldsätta sitt barn samma dag det fyller 18 år. Troligtvis finns det då ingen möjlighet för honom att börja betala och den ursprungliga summan kan ha vuxit lavinartat.
Resultatet blir en 18-åring som fastnar i en skuldfälla hos kronofogden.
De konsekvenserna kan ödelägga ett helt liv.
Håller helt med om att det inte är så roligt att börja sitt vuxenliv med skulder men de flesta föräldrar, som kan, betalar nog sina barns skulder och låter ev dem betala tillbaka till dem.
Problemet är att en del föräldrar inte kan betala sina barns skulder. Kanske får man bistånd från soc, har sjukersättning, egna skulder osv som gör att man inte kan betala.
En annan fråga är ju hur vida "rättvist" det är för syskonen om föräldrarna spar in på annat för att betala ett barns skulder.
Nått som jag rekomenderar är att ta en barnförsäkring redan när man är gravid. Det finns tillägg för ADHD och ett par andra diagnoser som gör att man får ut 100 000:- om barnet har ex ADHD. Om inte annat så är det en start för barnet när denne är vuxen eller kan användas att betala sånt som barnet gör sönder.
En vän till mig med Asbergers fick ut nära på miljonen när hon fyllde 25 och så ansågs inte kunna arbeta under sitt liv, detta bara för att hennes föräldrar tog en barnförsäkring.
Sara