Ska Thomas Quick få resning?
"På måndag lämnas Thomas Quicks första resningsansökan in till Svea hovrätt. Hans advokat Thomas Olsson kallar rättsväsendets hantering av Quickfallet för "direkt stötande". Men åklagaren är inte oroad."
Sara
har han upplevd felbehandling skal även han ha resning tycker jag. Jag vet dock inte nog om hans fall för att känna jag kan tycka nånting om det är felbehandling av honom eller inte, men jag har fått med mig såpass att där finns nån form för tvivel nu iaf.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
klart han ska få resning.. inte ens anhöriga till flera av offren tror ju att det är han som gjort det…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Absolut inte,vill inte ha honom ute i samhället heller.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Resning!! O om du nu ligger till så som det har ståt i tidningar o så som tv visade.Så är det ju skandal. För då går det om kring en Mördare, någonstans som kan slå till när som hälst.O det vill vi ju inte.Utan man vill ju ha dom i tryckt förvar…
Lena.P är jag i verkliga livet.
#4 varför inte? han har ju inte begått dessa mord så varför ska han då sitta inne för dem? Bättre de hittar mördarna till de 2 mord som ännu inte är prescriberade så att ytterligare 2 mördare går fria.. Så länge TQ inte får resning letas det inte efter de skyldiga…
Att vara psykiskt sjuk är ingen anledning till att sätta nån i fängelse, då skulle 1/3 av Sveriges befolkning sitta där:p
/Ingalill

#6. Bra uttryckt! Jag håller med.
Envishet och drömmar

#6 enligt fem olika domstolar har han faktiskt begått dessa mord. Bara för att han nu ändrat sig och hävdar sig vara oskyldig innebär ju inte faktiskt att han är det.. sen skulle jag nog tycka det vore intressant och se om han får resning och hur fallet kommer utveckla sig.

# 8. Problemet är väl att det finns oerhört mycket kritik mot förundersökningsledaren Christer van der Kwast och hur åtalet är utformat. 5 domstolar har trott på att de erkännanden Quick gett har varit sanna, det håller jag med om. Dock har dessa erkännanden getts av en psykiskt sjuk person på sätt som strider mot både god etik och gällande lagstiftning vilket gör att de inte borde kallas giltliga oavsett om de är sanna eller inte. Efterlyst hade ett specialreportage om det i höstas men tyvärr finns det inte tillgängligt på deras webb-tv.
Envishet och drömmar
#8 precis som #9 säjer så var det ett specialreportage på Efyerlyst i höstas där de visade inspelningarna från rekonstuktionerna på brotten… På filmerna visste TQ inte ett dugg om hur det gått till förrän polisena på plats visade honom hur han måste ha gjort… Då först kunde TQ säja samma sak…
/Ingalill
9 - 10. Ni såg det programmet?
Jag blev skrämd av det,Jag såg det med. Så får det inte gå till.Skall man ha någon dömd så skall det vara rätt person. Inte bara vilken som hälst.
För som det är nu, så går det en sjuk mäniska lös, som är smart nog för att hålla sig undan. O myndigheterna gör ingen ting.För att en sjuk mäniska har erkänt mord.O han har inte ens varit på dom platserna som vissa mord har begåts…
Lena.P är jag i verkliga livet.
#11 ja, jag såg programmet och förundrades över att ingen reagerade vid rättegångarna på tillvägagångssättet vid vallningen/rekonstruktionen… Antagligen ville de bara ha en syndabock och brydde sig inte om att den verkliga mördaren finns kvar därute och kan fortsätta begå mord…
Som GW sa i går… det finns 7 mördare lösa, varav 2 fortfarande kan åtalas om de hittas.. vilket inte kommer ske så länge TQ inte får resning..
/Ingalill
Han kan mycket väl ha gjort det han dömts för.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
#13 varför visste han inte hur de mördats då innan förhörsledarna talade om det för honom? Mördaren borde väl veta bättre än polisen?
sen var det ett par platser han inte ens visste var de låg… hade inte polisen visat vägen hade han aldrig hittat dit…
jag är övertygad om att det inte är han…
/Ingalill

# 11. Ja, jag såg programmet flera gånger. Mycket intressant.
# 13. Jag anser inte att det intressanta ifrågan är om Tomas Quick begått morden eller inte utan på det sätt det har "bevisats" att han gjort det.
Envishet och drömmar

Det kan jag också hålla med om att tveksamheter finns och att det av den anledningen vore intressant att låta fallet åter hamna i rätten för att om han är skyldig till morden faktiskt bevisa att han gjort dem och annars frias.

I Efterlyst i onsdags togs frågan om resningen upp. Programmet finns tillgängligt på www.tv3.se/play klicka på Efterlyst, därefter Avsnitt 12 (2009-04-22).
Envishet och drömmar

Självklart ska han få resning. Så dåligt skött som utredningarna har skötts så är det rent skamligt och snudd på rättsskandal att han överhuvudtaget kunde dömas.
Som jag ser det är Qvick en mytoman som lyckades få uppmärksamhet med alla sina lögner. Nu mår han bättre och inser nu själv vad han gjort.
Han ska självklart ha resning, enligt mig.
Sen får vi helt enkelt se om han är skyldig eller inte…
Men att döma någon för mord, för att man vill hitta "syndabocken" är vanvett…
Ingen vet vem som är skyldig!!! Det kan ju finnas hur många mördare som helst ute på stan då…