Pussade kvinnlig kollega - två gånger
Micke Leijnegards gränslösa beteende riskerar nu att kosta SVT-programledaren jobb och karriär.
På inspelningen av ”Mästarnas mästare” försökte han pussa en kvinnlig kollega – två gånger.
Fyllepuss på fest i soliga Spanien eller sexuellt övergrepp på jobbet? Metoo-debatten rasar.
Läs mer här:
https://www.expressen.se/noje/micke-leijnegards-granslosa-beteende-atalad-och-forsvarad-/
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2025-05-31 07:34 av Pyttelite
En SVT-profil står nu åtalad misstänkt för sexuellt ofredande – han anklagas för att ha pussat en kollega på munnen mot hennes vilja under en personalfest. Det här har väckt en diskussion på ledarsidor och kultursidor om det är rimligt att ett fall som detta blir en rättssak.
Läs mer här:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/debatt-om-gransdragning-efter-atal-mot-svt-profil
Pussmannen dömdes för sexuellt ofredande och påföljden blir 40 dagsböter om 750 kronor, totalt 30 000 kronor. Därutöver ska han även betala 10 000 kr i skadestånd till målsäganden. Domen kommer dock att överklagas.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2025-11-05 15:46 av Fornöga
#2 Åsa Linderborg kommenterar domen i Aftonbladet, lämnar länk utan kommentarer i någon riktning.
Själv har jag aldrig varit i närheten av att anklagas för ovälkommen närhet, men jag har umgåtts i goda vänners krets där vänskapliga kramar har varit en naturlig hälsning. Jag är ingen "kramig" person annars, men när jag träffade en kvinnlig före detta arbetskamrat på stan var jag kanske kvar i detta beteende för jag gav jag henne en kram, men jag märkte att hon blev stel som en pinne och jag kände att det mottogs som opassande. Efter det tar jag själv inte längre initiativ till att hälsa på bekanta med kramar.
Vem vet, man kanske kan bli anmäld för sexuellt ofredande även för en kram? Lugnare då att bli sedd som reserverad och icke spontan…🤷♂️
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2025-11-05 16:26 av Fornöga