Brott iFokus

Brott

Etiketter: begångna-eller-misstänkta-brottkalla-fall
Läst 156 ggr
Pyttelite
1

(Å) Kalla fall: DNA-träff efter tygaffärsmordet i Göteborg - förundersökning nerlagd - Kvinnan åtalad för åldringsbrott

Marie Johansson mördades brutalt när hon skulle stänga sin tygbutik i centrala Göteborg hösten 2005. Nu har polisen fått en dna-träff – men fallet kommer troligtvis att preskriberas. – Vi måste landa i det här, det får gå några dagar. Luften går ur lite, säger kammaråklagare Ulrika Åberg till TT.

Läs mer här:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/on74w7/preskriberat-mord-har-fatt-traff-18-ar-senare

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Marie Johansson mördades brutalt när hon skulle stänga sin tygbutik i centrala Göteborg hösten 2005. Nu har polisen fåt
  • Redigerat 2025-11-03 19:53 av Pyttelite
Carmarino
1

Maries mamma tycker det är nästan värre att de inte kan få några svar på grund av att den troliga mördaren var för ung vid mordet och därför inte kan förhöras.

https://www.expressen.se/nyheter/dna-traff-efter-mordet-pa-marie-i-tygkallaren/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mordet på Marie Johansson, 36, i tygaffären Stuvkällaren i Göteborg, har varit olöst sedan 2005. Nu tror sig polisen veta vem mördaren är, genom DNA-träff.
Maria
1

Det känns väldigt konstigt att man kan komma undan med mord så…

/Maria

Carmarino
1

#2: Den förmodade mördaren var bara 17 år, och så var lagarna då. Minns inte om de är ändrade nu, men såvitt jag vet döms man efter de lagar som gällde vid mordtillfället.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
1

Det är ju en sak att minderåriga inte straffades vid den tidpunkten händelsen inträffade en annan att de anhöriga inte får veta något.

Draken
1

#3: Jag hoppas att straffrabatten slopas, är man gammal nog att begå brott, så anser jag att man är gammal nog att ta konsekvenserna också.

Straffrabatterna är till stor del skuld, enligt min åsikt, till att många yngre rekryteras till gängen och knarkligorna.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Pyttelite
1

#5: Straffrabatten har avskaffas men man straffas efter de lagar som gällde då.

Min uppfattning är att det inte handlar om straffrabatt här utan att man inte kunde dömas på samma sätt när man var minderårig och då har även preskriptionstiden gått ut.

Draken
0

#6: Så kan det ju också vara. Men jag anser iaf. att om man har bragt en annan människa om livet, så skall man ha straffet också, oavsett hur lång tid det 'är sedan brottet begicks.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Pyttelite
1

#7: Jo men det är de lagar som gällde då brottet begicks som man blir dömd efter.

Draken
0

#8: Jo det förstår jag. Men jag önskar att personen ifråga kunde dömas av nu gällande lagar. Det hade varit mer renhårigt och rättfärdigt för kvinnans anhöriga.

Jag skulle vilja att personen dömdes efter nu gällande lagar om någon av mina hade blivit mördad, även om det hade varit flera år sedan..

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2023-02-07 13:07 av Draken
Pyttelite
0

#9: Jag vet inte hur resonemanget gått när man beslutade att det var så det skulle fungera.

När Palme mördades försvann delar av preskriptionstiden - jag får forska vidare.

Om någon av mina anhöriga skulle bli utsatt så är hämnd och straff det sekundära. Däremot skulle jag vilja veta vem det var.

Det blir mer på riktigt då och i viss mån lättare att gå vidare.

• Redigerat 2023-02-07 13:12 av Pyttelite
Carmarino
0

Det Marias anhöriga vill är att få veta varför hon mördades, men i och med att gärningskvinnan bara var 17 år då så får polisen/myndigheterna inte förhöra henne. Därför får de anhöriga inga svar på sina frågor.

Pyttelite
0

Den kvinna som är misstänks ha dödat Marie Johansson i Göteborg 2005 var vi tidpunkten för mordet 17 år. Därför kan hon inte ställas inför rätta.

Nu vill justitieministern att lagen ändras.

– Det finns en utredning sedan tidigare som inte blivit genomförd om att höjda preskriptionstiden från 15 till 25 år, säger Gunnar Strömmer (M), justitieminister.

Det nya genombrottet i utredningen efter mordet i tygaffären Stuvkällaren i Göteborg för 18 år sedan har rört upp starka känslor hos anhöriga och funderingar inom rättsväsendet. Anledningen är att den kvinna som nu misstänks endast var 17 år vid tidpunkten för mordet.

När en gärningsperson är under 18 är preskriptionstiden 15 år. Kvinnan kan därför varken höras eller ställas inför rätta.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/efter-stuvkallarmordet-justitieministern-vill-andra-lagen

Den kvinna som är misstänks ha dödat Marie Johansson i Göteborg 2005 var vi tidpunkten för mordet 17 år. Därför kan hon inte ställas inför rätta. Nu vill justitieministern att lagen ändras. – Det finns en utredning sedan tidigare som inte blivit genomförd om att höjda preskriptionstiden från 15 till 25 år, säger Gunnar Strömmer (M), justitieminister.
  • Redigerat 2023-02-07 22:35 av Pyttelite
Pyttelite
0

Åklagaren har i dag fattat beslut att lägga ned förundersökningen om mord på en kvinna i tygaffären Stuvkällaren i Göteborg år 2005. Ärendet är preskriberat eftersom personen som kan misstänkas för brottet var 17 år vid tiden för händelsen. Åklagaren är tillgänglig för media i dag, måndag.

Läs mer här:

https://www.aklagare.se/nyheter-press/pressmeddelanden/2023/mars/forundersokning-nedlagd-i-mordarende-i-goteborg/

Åklagaren har i dag fattat beslut att lägga ned förundersökningen om mord på en kvinna i tygaffären Stuvkällaren i Göteborg år 2005. Ärendet är preskriberat eftersom personen som kan misstänkas för brottet var 17 år vid tiden för händelsen. Åklagaren är tillgänglig för media i dag, måndag.
Pyttelite
0

Oktober 2005. En 36-årig kvinna hittas mördad i tygbutiken Stuvkällaren i centrala Göteborg. Hon har utsatts för ett besinningslöst våld. Allt tydde på att mordutredningen skulle bli snabb och effektiv. Trots vittnesuppgifter, DNA-spåret och flera misstänkta så gick tiden. Mordet förblev olöst i två decennier - men nu är gåtan löst.

Hasse Aro intervjuar fd rotelchef Sven Alhbin om det bestialiska mordet, inslaget på Efterlyst och om preskriptionstiden efter den långa utredningen.

Lyssna här:

https://poddtoppen.se/podcast/987229238/fallen-jag-aldrig-glommer/99-tonarsmorderskan-i-stuvkallaren

Oktober 2005. En 36-årig kvinna hittas mördad i tygbutiken Stuvkällaren i centrala Göteborg. Hon har utsatts för ett besinningslöst våld. Allt tydde på att mordutredningen skulle bli snabb och effektiv. Trots vittnesuppgifter, DNA-spåret och flera misstänkta så gick tiden. Mordet förblev olöst i två decennier - men nu är gåtan löst. Hasse Aro intervjuar fd rotelchef Sven Alhbin om det bestialiska mordet, inslaget på Efterlyst och om preskriptionstiden efter den långa utredningen. Lyssna på Fallen jag aldrig glömmer innan alla andra - på Podplay på torsdagar!
Pyttelite
0

Hemtjänstkvinnan misstänks ha stulit värdesaker för en halv miljon kronor.

20 år tidigare misstänks hon ha huggit ihjäl en kvinna i en tygbutik.

Då gick kvinnan fri – trots att hennes dna fanns på mordplatsen.

Läs mer här:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/B057Lg/utpekad-mordare-misstanks-for-hemtjanststolder-i-partille-kommun

20 år tidigare misstänks hon ha huggit ihjäl en kvinna i en tygbutik
  • Redigerat 2025-11-03 16:08 av Pyttelite
Maria
2

Jag läste detta och blir förfärad
En tidigare mördare som dessutom gått fri på grund av preskriptionstiden ska väl inte få arbeta med människor som är så utsatta.

/Maria

Pyttelite
0

Åklagare har i dag väckt åtal mot en 37-årig kvinna för fem grova stölder. Kvinnan har arbetat inom hemtjänsten i Partille kommun och är åtalad för att ha stulit smycken och andra värdesaker från äldre personer som haft hemtjänst.

Läs mer här;

https://www.aklagare.se/for-media/pressmeddelanden/2025/november/atal-vackt-for-grova-stolder-i-partille/

Åklagare har i dag väckt åtal mot en 37-årig kvinna för fem grova stölder. Kvinnan har arbetat inom hemtjänsten i Partille kommun och är åtalad för att ha stulit smycken och andra värdesaker från äldre personer som haft hemtjänst.
  • Redigerat 2025-11-03 19:52 av Pyttelite
Pyttelite
0

Listen to this episode from Krimrummet on Spotify. Idag har åklagare väckt åtal efter en serie grova stölder. Äldre kvinnor har blivit av med smycken för en halv miljon – och den som står åtalad är en 37-årig kvinna som jobbade i hemtjänsten. Kvinnan har varit aktuell förut. För 20 år sedan lämnade hon DNA efter sig vid ett brutalt mord, som under lång tid efteråt blev en av Göteborgs stora mordgåtor. Programledare: Kim Malmgren Gäst: Daniel Olsson, grävreporter på Expressen Producent: Anna Westman Swantesson Ansvarig utgivare: Klas Granström, Expressen AB
Pyttelite
0

Mordet på Marie - därför går mördaren fri.

Se programmet här:

https://www.tv4play.se/video/45d2f9a2ee267b288bea/mordet-pa-marie-darfor-gar-mordaren-fri

Marie Johansson mördades brutalt i Stuvkällaren 2005. Trots starka bevis tog det 18 år innan polisen hittade den skyldiga. Men förövaren slapp straff på grund av preskriptionstid. Familjen har bara minnen kvar av Marie.
  • Redigerat 2026-02-09 22:08 av Pyttelite