Brott iFokus

Brott

Etiketter: skolao-västerås
Läst 184 ggr
Pyttelite
0

Skolattack Västerås? - rektor skadad - Psykisk störd

Två män har förts till sjukhus med svåra skador efter ett grovt våldsbrott i centrala Västerås på tisdagsmorgonen. En av de skadade är anställd på en gymnasieskola. Hans skador bedöms som livshotande. En 16-årig pojke har anhållits misstänkt för mordförsök. En person ska ha attackerat minst två män med ett vasst föremål i närheten av gallerian Igor och stadsbiblioteket i centrala Västerås vid 08.30-tiden på tisdagsmorgonen.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/polisen-utreder-grovt-valdsbrott-flera-skadade-i-vasteras

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Två män har förts till sjukhus med svåra skador efter ett grovt våldsbrott i centrala Västerås på tisdagsmorgonen. En av de skadade är anställd på en gymnasieskola. Hans skador bedöms som livshotande. En 16-årig pojke har anhållits misstänkt för mordförsök.
  • Redigerat 2022-09-07 19:28 av Pyttelite
Zadeira
3

Är det en skolattack om den inte skett på en skola? Bara för att de utsatta är anställda på en skola?

Pyttelite
0

Den 16-årige pojke som misstänks för våldsdådet i Västerås har ingen tydlig koppling till den skadade rektorn. Pojken var inte elev på rektorns skola, och heller inte på lovskolan, som rektorn ansvarar för. Två män skadades svårt i våldsdådet i centrala Västerås i går, då en 16-åring misstänks ha gått till attack med ett vasst föremål. En rektor på en gymnasieskola i Västerås var den som skadades mest allvarligt.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/skolan-ser-ingen-koppling-mellan-rektor-och-misstankt-16-aring

Den 16-årige pojke som misstänks för våldsdådet i Västerås har ingen tydlig koppling till den skadade rektorn. Pojken var inte elev på rektorns skola, och heller inte på lovskolan, som rektorn ansvarar för.
[Moon AppleGrey]
3

#1: det var inte en skolattck.
Hände ute i närheten av city trafikskola (är elev där och min utbildare berättade det för mig i torsdags).

Zadeira
3

#3 Det var det jag menade att påtala, men ställde det som en fråga eftersom jag var osäker och inte ville påstå något som ev inte var sant. Det kallas skolattack i trådrubriken (och i nån artikel men jag minns inte var) men det är ju ingen skolattack, trots att BO var rektor. Skolattacker kan man väl bara säga om såna som sker på skolområden.

[Moon AppleGrey]
1

#4: exakt. Och jag ville klargöra det, speciellt då jag själv faktiskt är Västeråsare.

Den andre mannen var bara någon som försökte hjälpa till och skadades i samband med det.

Pyttelite
0

Det framgår redan i #2 vad det handlade om.

Zadeira
4

#6 Vore bra om det kunde framgå tydligt i trådstarten också. Bara en tanke.

Pyttelite
0

#7: Det finns ett frågetecken i rubriken sedan kommer det rättsliga att visa dig vad som låg bakom.

[Moon AppleGrey]
3

#8: alltså fråga om clickbait, eftersom det inte kan förstås som en skolattack!

Pyttelite
0

#9: Du gör dina egna tolkningar och behöver inte klicka om du inte vill.

[Moon AppleGrey]
4

#10: Som värd borde det vara av intresse för dig att se till att dina titlar mm är korrekta.
Din frågeställning i titeln är det inte, och inbjuder till missförstånd.

Som redan nämnts är jag från Västerås. Trådar som handlar om min stad angår mig i alla högsta grad.

Pyttelite
0

#11: Det är en korrekt titel - du får moderera dina egna sajter.

[Moon AppleGrey]
2

#12: du kallar den skolattack i titeln, vilket det inte är.
Alltså är den inte korrekt oavsett vad du tycker om saken.

Och din ena etikett är skola, trots att det inte inträffade på en skola.

Zadeira
3

#8 Eftersom det visat sig att det inte var en skolattack tycker jag det borde ändras i trådtiteln. Titeln leder till att man kan misstolka den, och när det då är fastställt att det inte gäller en skolattack blir det lite som att trådtiteln medvetet nämner det för att man ska misstolka det. Men det är bara min åsikt.

[RasaNebulis]
2

#14: håller med dig.

Pyttelite
0

Så är det - vi kan ha olika uppfattningar i sakfrågan.

Pyttelite
0

Den 21 juni skadades två män i en knivattack i centrala Västerås. En pojke i 16-årsåldern häktades på sannolika för mordförsök och har senare erkänt att han knivhögg männen. Nu visar en rättspsykiatrisk undersökning att pojken lider av en allvarlig psykisk störning, rapporterar VLT.

Läs mer här:

https://www.expressen.se/nyheter/knivattacken-i-vasteras-misstankt-16-aring-psyksjuk/

En pojke i 16-årsåldern häktades för mordförsök efter att ha knivhuggit två män i Västerås. Nu visar en rättspsykiatrisk undersökning att pojken är allvarligt psyksjuk.