Brott iFokus

Brott

Etikettövrigt
Läst 103 ggr
[Tismon]
2022-05-23 11:40
0

Läcka nummer

Jag har ingen aning om var man ska posta detta inlägget så hoppas det hamnat i rätt sajt.

Är det ett brott att läcka andras telefon nummer?

Min sambo söker jobb och i jobbansökningar måste man ange telefon nummer för att kunna bli kontaktad. Han får istället en massa samtal nu av scammers som försöker lura honom på något.

I och med att han sökte flera jobb är det svårt att veta vem som läckte hans nummer. Vad hade ni gjort åt detta?

• Redigerat 2022-05-23 11:40 av [Tismon]
Draken
2022-05-23 12:02
0

Tror inte det är ett brott att läcka ett telefonnummer, såvida inte din sambo uttryckligen har sagt ifrån om att numret är hemligt.

Om det ringer telefonsäljare eller liknande till mig, så brukar jag bara säga att jag har anmält mig till NIX registret, då brukar de få lite eld i baken och avsluta samtalet snabbt som attan 😉

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Tismon]
2022-05-23 12:06
0

#1: Vad tråkigt…. 😐. Det känns jättetråkigt att man inte kan försöka leva sitt liv i frid utan att andra utnyttjar ens information man endast delgett för att kunna försörja sig.

Är du registrerad i nix?

Draken
2022-05-23 12:09
1

#2: Japp 🙂

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2022-05-23 12:10 av Draken
[Tismon]
2022-05-23 12:12
0

#3: Han visste inte ens vad nix var så tack för tipset! 😊

Syntium
2022-05-23 12:12
1

NIX är rätt bra grej men viktigt att komma ihåg att de företag du har ingått avtal med kan ringa dig för att sälja mer. Tex du tar ett lån. Då kan företaget ringa dig och erbjuda att höja lånet elller så, det funkar inte NIX på.
(Med reservation att det kan vara fel ^^)

Om han inte har hemligt nummer och/eller skyddad identitet så är det nog fritt fram att sälja kontaktuppgifter tror jag.

"I'm too old for this shit."

Carmarino
2022-05-23 13:47
0

Har man inte hemligt nummer så finns det med på åtskilliga sajter på internet, så det behöver inte vara någon som läckt det.

#5: Såvitt jag vet gäller fortfarande regeln att om man har ett avtal med ett företag så får de ringa dig. Fast man kan ju alltid vänligt men bestämt tala om för dem att man inte är intresserad. Det brukar jag göra så fort jag får chansen. Talar om att jag inte är intresserad och att det är onödigt för dem att slösa tiden på mig. Det är bättre att de ringer någon annan istället. Eftersom de oftast har provision på hur mycket de säljer så brukar de acceptera det förslaget. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Tismon]
2022-05-23 14:22
0

#6: Han har dock inte sitt nummer kopplat till sitt namn! Att de började ringa efter han angett sitt nummer i jobbansökan hjälper ju inte heller 😅

Carmarino
2022-05-23 14:25
3

#7: Om det inte är en otrolig tillfällighet så är det uppenbarligen ett företag som inte har särskilt bra säkerhet när det gäller personuppgifter. Skulle det vara företaget som har läckt uppgifterna - frivilligt eller ofrivilligt - så är det troligtvis ett brott mot GDPR.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2022-05-23 18:30
2

#8: Håller med - ett företag har inte rätt att lämna ut personlig information de fått via ansökan.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

[Tismon]
2022-05-24 13:23
0

#8 & #9: tyckte väl att det inte lät lagligt! Finns väl inte så mycket man kan göra åt, antar jag, annat än att skriva upp sig på nix?

Om jag skulle söka jobb blir jag nu skeptiskt till att själv ge ut mitt telefonnummer…

Carmarino
2022-05-24 13:37
1

#10: Har aldrig själv råkat ut för att något företag läckt mitt telefonnummer (vad jag märkt), men jag har i och för sig haft nix sedan det startade så det kanske är därför jag sluppit de flesta telefonförsäljare.

Det finns några som ringer ändå, men när jag frågar om de hört talas om nix och berättar att de inte får ringa mig, så brukar de för det mesta inte envisas med att fortsätta. De som gör det hotar jag med att polisanmäla och då brukar de förstå att det inte är lönt att försöka sälja något till mig.

Draken
2022-05-26 12:06
0

#10: Jag är tacksam att jag har det jobb jag har. Arbetsgivaren får inte lämna ut våra privata nummer till någon alls, för att "skydda" oss

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis