Brott iFokus

Brott

Etikett: hedersrelaterat-våld
Läst 127 ggr
Pyttelite
0

De glömda hedersvåldsutsatta flickorna

Hedersvåldsutsatta flickor tvingas börja om med en ny identitet – livrädda för att när som helst bli hittade av sina familjer. I flera månader har SVT följt flickorna för att granska hedersförtrycket och våldet i Sverige. Bland ungdomarna som omhändertas av socialtjänsten på grund av familjeförhållanden är 15 procent hedersutsatta, och våldet börjar ofta redan i förskoleåldern.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/15-procent-av-omhandertagna-barn-ar-hedersutsatta

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Hedersvåldsutsatta flickor tvingas börja om med en ny identitet – livrädda för att när som helst bli hittade av sina familjer. I flera månader har SVT följt flickorna för att granska hedersförtrycket och våldet i Sverige. Bland ungdomarna som omhändertas av socialtjänsten är 15 procent hedersutsatta, och våldet börjar ofta redan i förskoleåldern.
Pyttelite
0

Sasha och Sara lyckades lämna en vardag under hedersförtryck, och lever i dag ett liv fritt från kontroll. Men vägen dit var lång. – Det kunde vara att jag hade använt tampong, han sa att man förlorade sin oskuld om man använde det. Så han kom och örfilade mig och slog mig, säger Sara, 16 år.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sasha-och-sara-jag-onskar-inte-detta-at-min-varsta-fiende

Sasha och Sara lyckades lämna en vardag under hedersförtryck, och lever i dag ett liv fritt från kontroll. Men vägen dit var lång. – Det kunde vara att jag hade använt tampong, han sa att man förlorade sin oskuld om man använde det. Så han kom och örfilade mig och slog mig, säger Sara, 16 år.
Pyttelite
0

Dödshot, strypgrepp och piskningar. En majoritet av barnen som levt med hedersförtryck har blivit utsatta för fysiskt våld i större omfattning, visar SVT:s granskning av hundratals domar från hela landet. Bland förövarna finns pappor, mammor och syskon.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/dodshot-strypgrepp-och-piskningar-sa-ser-hedersfortrycket-ut

Dödshot, strypgrepp och piskningar. En majoritet av barnen som levt med hedersförtryck har blivit utsatta för fysiskt våld i större omfattning, visar SVT:s granskning av hundratals domar från hela landet. Bland förövarna finns pappor, mammor och syskon.
  • Redigerat 2021-12-05 13:54 av Pyttelite
Pyttelite
0

”Jag har levt i det här sedan jag var tre år och minns min första smäll”. En flicka som flytt från hedersvåld berättar i ett öppet brev till sin mamma om känslorna av att vara gömd från sin familj. De öppna breven från gömda hedersflickor är ett sätt att ge röst åt de som inte kan höras, synas eller leva det liv som de vill. SVT har därför tagit hjälp av unga ambassadörer som jobbar på verksamheten Elektra på Fryshuset i Stockholm för att högläsa breven. Här är ett av dem, skrivet av en flicka som lever gömd från hedersvåld – och sin egen mamma.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/hor-flickans-ord-till-mamma-far-aldrig-mer-se-mig-halvdod

”Jag har levt i det här sedan jag var tre år och minns min första smäll”. En flicka som flytt från hedersvåld berättar i ett öppet brev till sin mamma om känslorna av att vara gömd från sin familj.
Pyttelite
0

”Varför sitter jag här och förövarna är ute?” En flicka som flytt från hedersvåld berättar i ett öppet brev om känslorna av att befinna sig på ett Sis-hem.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hor-brevet-inifran-sis-varfor-trostar-ingen-mig

”Varför sitter jag här och förövarna är ute?” En flicka som flytt från hedersvåld berättar i ett öppet brev om känslorna av att befinna sig på ett Sis-hem.
Pyttelite
0

Sedan lagen om barnfridsbrott började gälla i somras har polisen sett en ökning av brottsmisstankar. I vissa fall har de brottsutsatta varit spädbarn.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/polisen-vi-har-haft-spadbarn-som-malsagare

Sedan lagen om barnfridsbrott började gälla i somras har polisen sett en ökning av brottsmisstankar. I vissa fall har de brottsutsatta varit spädbarn.
Pyttelite
1

Efter SVT:s granskning om hedersvåldet säger Moderaternas rättspolitiska talesperson att han vill skärpa sekretesslagstiftningen – och Liberalernas partisekreterare vill se en diskussion om hedersvåldet i riksdagen. – Jag uppmanar socialministern att möta mig i en debatt, eller inte ens debatt utan en diskussion om frågan, säger hon.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/skarp-kritik-mot-regeringen-bottnar-inte-i-fragorna

Efter SVT:s granskning om hedersvåldet säger Moderaternas rättspolitiska talesperson att han vill skärpa sekretesslagstiftningen – och Liberalernas partisekreterare vill se en diskussion om hedersvåldet i riksdagen. – Jag uppmanar socialministern att möta mig i en debatt, eller inte ens debatt utan en diskussion om frågan, säger hon.
Pyttelite
1

En ung kvinna i Göteborg, som i reportaget kallas “Honey”, lever i dag på flykt och med skyddade uppgifter efter att ha brutit med sin familj. Enligt uppgifter i Göteborgs-Posten handlar hennes situation om hedersrelaterat våld och stark social kontroll, där konsekvenserna av att gå emot familjens krav blivit hot och allvarlig oro för hennes säkerhet.

Ett liv som förändrades snabbt

Hennes vardag ska ha förändrats drastiskt efter att hon tog steg som uppfattades som oacceptabla inom familjens hedersnormer. Det kan handla om val av relationer, livsstil eller självständighet – sådant som i hederskontext ofta leder till konflikter där individens frihet begränsas kraftigt.

När konflikten eskalerade blev situationen så allvarlig att hon inte längre kunde bo kvar eller leva öppet. Hon tvingades lämna sin hemmiljö och placeras på en hemlig ort med skydd.

Lever med skydd och ständig oro

I dag lever “Honey” under skyddade förhållanden, där hon inte kan röra sig fritt eller leva ett normalt socialt liv. Kontakten med omvärlden är begränsad, och säkerheten måste hela tiden prioriteras.

Myndigheter och socialtjänst uppges vara involverade i hennes skydd, vilket är vanligt i ärenden där unga personer riskerar att utsättas för hedersvåld. Trots detta kvarstår en stark känsla av osäkerhet, eftersom hotbilden bedöms som allvarlig.

Hedersförtryck i Sverige

Fallet lyfter en bredare problematik i Sverige: hedersrelaterat våld och förtryck. Det handlar om situationer där familj eller släkt utövar kontroll över individens livsval och kan använda hot, isolering eller våld för att upprätthålla normer kring exempelvis relationer och “heder”.

Experter brukar betona att det kan vara mycket svårt att lämna sådana miljöer, eftersom konsekvenserna ofta är både sociala och fysiska.

Ett liv i väntan

För “Honey” innebär situationen ett liv i paus – där trygghet och frihet inte kan tas för givna. Samtidigt pågår arbetet från myndigheter för att ge skydd och hitta långsiktiga lösningar.

Reportaget i Göteborgs-Posten sätter ljuset på hur hedersförtryck kan påverka unga människors liv i Sverige – och hur långt vissa tvingas gå för att överleva sin egen frihet.

https://www.gp.se/nyheter/goteborg/honey-fran-goteborg-ar-pa-flykt-undan-hedersvaldet.3717ca41-7404-478e-b7d7-72d02efa741f

”Bland somalier är förnekelsen stor” • Honey som växte upp i Göteborg arbetar nu med att förebygga psykologiskt våld.
  • Redigerat 2026-06-14 11:07 av Pyttelite
Carmarino
4

#7: De som straffas för hedersvåld borde bli utvisade på livstid från Sverige. Vill de inte följa svenska lagar så är det bättre att de bor i ett land där lagarna stämmer överens med deras hedersuppfattning.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
0

#8: Jag delar uppfattningen att hedersvåld ska mötas med hårda konsekvenser.

Samtidigt behöver man skilja på avsky för brottet och vilka straff som är förenliga med rättsstatens principer.

Svenska lagar ska gälla alla, men straff bör fortfarande vara individuella, proportionerliga och rättssäkra – även när brotten väcker starka känslor.

Carmarino
2

#9: Visst ska svenska lagar gälla, men då kanske det är dags att ändra på lagarna så att det är möjligt att utvisa dem som anser sig ha rätt att begränsa livet för, och/eller till och med mörda sina egna släktingar för att försvara familjens "heder".

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Caeli
2

#10: Håller med dig, men vid mord kan man redan idag utvisas och den gränsen är väl på väg att sänkas så att det gäller även brott med lägre straffskala.

Pyttelite
0

Hon hade precis ansökt om skilsmässa mot sin våldsamma man. Sedan blev sexbarnsmamman Fahima brutalt mördad på en parkering i Västerås.

Nu döms hennes 63-åriga man till livstids fängelse.

Läs mer här:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7pRr8V/fahima-mordades-i-vasteras-nu-faller-domen

Hon hade precis ansökt om skilsmässa mot sin våldsamma man. Sedan blev sexbarnsmamman Fahima brutalt mördad på en parkering i Västerås. Nu döms hennes 63-åriga man till livstids fängelse.
  • Redigerat 2026-07-02 11:20 av Pyttelite