Brott iFokus

Brott

Etikettlagar
Läst 3334 ggr
Oriel
0

Bedrägeri bilaffär

Igår åkte jag och min pojkvän 8 mil med tåg för att köpa en bil. I annonsen stod det att den fungerade perfekt och att det inte var något fel med den. Men idag när vi skulle tanka visade det sig att tanken på bilen. Detta sa han som sålde bilen ingenting om. Det stod även i annonsen att bilen inte hade centrallås vilket den inte har.

Han var även oärlig under köpet av bilen, han sa tillexempel att det var hans dotter som ägde bilen och att hon hade använt den för att pendla till jobbet som låg ungefär 5 mil bort. Men hans dotter hade nu fått en bil av företaget och hon behövde nu inte den andra bilen. Dock visade det sig att dottern är 17 år och antagligen så har hon inte ens körkort.

Gör sig bilägaren skyldig till brott mot köplagen? Och kan vi kräva ersättning för tågresor + den besinen som rann ur tanken?

Tackar för snabbt svar! :)

-' Rebecca Johansson

Sara
0

Jag vet faktiskt inte. Alltså man köper ju begagnade bilar i befintligt skick och har själv ansvar att kolla upp bilen oavsett vad han säger.

Dessutom är det svårt om inte omöjligt att bevisa vad han sagt.

Självklart har han bedragit er men jag tror inte ni kommer nån vart med det tyvärr.

Sara

Freke
0

Det ni kan göra är att häva köpet..

Vilket han troligen kommer att motsäga sig men ni kan alltid hävda att ni blivit vilseledda och att bilen inte motsvarar det ni förväntade er..

Så det är nog enda möjligheten

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Sara
0

Fast kan man verkligen häva köpet när man handlar bil privat?

Sara

Oriel
0

#3 Jag läste att privata bilaffärer lyder under köplagen. Om han givit oss missvisande information kan vi häva köpet. Det gjorde vi också.

§ Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år.
För bedrägeri döms också den som genom att lämna oriktig eller ofullständig uppgift, genom att ändra i program eller upptagning eller på annat sätt olovligen påverkar resultatet av en automatisk informationsbehandling eller någon annan liknande automatisk process, så att det innebär vinning för gärningsmannen och skada för någon annan. Lag (1986:123).

För det är självklart att han visste om felet med bensintanken som läckte. Han försökte komma med ursäkter som "Men ni ungdomar tankar ju sällan fullt". Men vi fick lämna tillbaka bilen efter många om och men, jag tror att han blev lite rädd när jag drog upp lite lagar och annat. När vi var på väg hem ringde han och hotade min pojkvän. Eftersom att han tidigare försökt att ringa mannens fru och fråga om hon vissta något om detta. Dock ringde han en halvtimme senare och bad om ursäkt, och han tillade också att han skulle ersätta bensin osv.

Tur att allting löste sig. Men detta var en bra erfarenhet, i framtiden får man nog skriva ett utförligt kontrakt så att problem som dessa inte uppstår.

-' Rebecca Johansson

Sara
0

Underbart och fantastiskt att han gav med sig ändå, de flesta hade nog inte gjort det. =)

Sara

Freke
0

Jo det är skönt… Alla köp som görs faller under konsumetlagarna.

Men i värsta fall kan det ta en fruktansvärd lång tid att få igenom allt

Hälsn. Freke

[Moa-]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Freke: Köp mellan privatpersoner lyder under köplagen, ej under konsumentköplagen/konsumenttjänstlagen som hanterar köp/avtal mellan näringsidkare och konsumenter. Detta därför att man anser att ett avtal tecknas mellan två jämnstarka parter där det inte finns något extra skyddsbehov för en svagare part.

Freke
0

oki.. i stort samma innebörd, då du hela tiden kan häva köpet

Hälsn. Freke

[Moa-]
0

Freke: Det är skillnad på reglerna för hävning, om du läser de båda lagarna så märker man stor skillnad på hur höga krav och bevisvärden på fel som finns. I Köplagen bär du som köpare hela bevisbördan på att ett fel fanns vid köpet och inte uppstod senare, i Konsumentköplagen är det omvänd bevisbörda under det första året efter ett köp. Dessutom saknas motsvarighet till Konsumenttjänstlagen, då hänvisas till de betydligt mer generella reglerna i Avtalslagen. Det saknas i samtliga lagar någon allmän hävningsrätt baserad på endast köparens ånger, detta förekommer endast i Distans- och hemförsäljningslagen som precis som namnet antyder endast gäller vid distansköp eller vid uppsökande försäljning.