Brott iFokus

Brott

Etikettbrottsoffer
Läst 5994 ggr
parlan84
0

Psykisk misshandel, ej straffbart?

Min sambo har gjort en anmälan på en person gällande psykisk misshandel som pågått under 13 års tid…

Vi fick beslutet från åklagaren igår att förundersökningen läggs ner.

Så han ringde till polisen som haft hand om ärendet och frågade varför…
Han påstår att det finns inget brott som heter psykisk misshandel… Jag hävdar ju då att det får bli en "vanlig" misshandel av det hela…
Han har ju sin psykolog som bekräftar att det är p.g.a. detta han har svårt att hålla sina relationer hälsosamma i sitt liv… Till allt och alla som inte förstår situationen…
Så expertvittne finns att tillgå…

Stämmer det att man inte kan anmäla någon för psykisk misshandel????
Jag var tidigare helt övertygad om att man kunde det….. Oskyldig

Sara
0

Jag har aldrig hört om det faktiskt. Däremot är det olagligt att vara kränkande eller att mobba. Så psykisk misshandel kanske inte är rätt ord för det när det gäller att anmäla.

Sen gäller det bevisningen. Man ska ha lidit uppenbar skada alltså det räcker inte att ha blivit ledsen eller sårad. Att psykologen säger en sak är egentligen inte bevisning även om det säkert är sant.

Så jag tror det blir svårt att få det att gå igenom till åtal.

Sara

Freke
0

Anmäla kan man alltid, men juridisk term som ska tas i bruk är kränkning.

Men som Sara skriver är det svårt att få domslut på det då det är oerhört svår bevisat då det kommer att stå ord mot ord.

Och med tanke på hur dåligt svenskt rättsystem funkar i personbrott om det inte finns fysiska skador så lär det nog inte komma någon vart heller.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus