Brott iFokus

Brott

Etikett: begångna-eller-misstänkta-brott
Läst 2178 ggr
Sara
0

Helikopterrånet i Stockholm

Så här gick det till:

"05.15: Personal på Banverket, mitt emot G4S värdedepå i Västberga i Stockholm ser och hör hur en helikopter landar på värdedepåns tak.

05.19: Polisen får larmet om attentatet. Den vita helikoptern, en Bell 206 Jet Ranhrt, släpper tre eller fyra personer på taket . Flera smällar hörs från byggnaden när rånarna tar sig in med hjälp av sprängladdningar. Helikoptern hovrar över värdedepån. Flera vittnen ser sedan hur säckar med pengar hissas upp i helikoptern innan den lyfter och åker i väg.

Cirka 05.25: En första polispatrull är på plats i Västberga. De kan inte gå in utan de inväntar den nationella insatsstyrkan.

Cirka 05.35: Helikoptern lyfter och åker norrut. Fotanglar har lagts ut i området för att stoppa polisen.

Den nationella insatsstyrkan går in i byggnaden.

05.49: En misstänkt bomb hittas vid polishelikoptrarna på Myttingen på Värmdö och de kan inte lyfta.

Cirka 07.00: Polisen meddelar att ingen i G4S:s personal – 21 personer var på plats i byggnaden under attentatet – har skadats.

07.37: Polisens upptäcker sprängmedel i byggnaden och utökar de redan omfattande avspärrningarna.

08.15: Helikoptern, som under natten stulits från Roslagens helikopterflyg, hittas vid Skavlöten i Arninge norr om Stockholm, uppger ett vittne för Aftonbladet. Den står vid kanten av ett fält, bara någon meter ifrån skogskanten.

08.42: De G4S-anställda eskorteras ut ur värdedepån av polisen.

13-tiden: Polisen skjuter sönder det bombmisstänkta föremålet som hittats vid helikoptrarna i Myttinge med en vattenkanon.

Strax innan 15: Polisen griper en man. Han "var på en plats som är kontrollerad i arbetet efter det grova rånet mot värdedepån (…). Hans uppgifter kommer att kontrolleras för att se ifall de är relevanta i utredningen", skriver polisen på sin hemsida.

15-tiden: Polisen uppger vid en presskonferens att de definierar rånet som en särskild händelse. Det betyder att poliser från hela länet jobbar med brottet. Jan Evensson, kriminalchef i Norrmalms polisdistrikt är kommenderingschef under råninsatsen. Han har två insatschefer under sig, en i Västberga och en i Arninge. Samverkan sker även med Rikskriminalpolisen och GOB-polisen som är inriktad på grov, organsierad brottslighet.

18-tiden: Polisen griper ytterligare en man. Mannen är efterlyst och ska egentligen avtjäna ett fängeslestraff. Även denna man ska under kvällen höras om han har relevanta uppgifter för utredningen."

Källa: Sofia Ström Aftonbladet

Sara

Sara
0

"En viktig del i rånarnas plan var att se till att polishelikoptrarna inte kunde följa efter dem när de flydde. Någon gång före rånet placerades en låda med blinkande ljus framför ingången till hangaren på det öppna fältet på Myttinge. Inget stängsel eller lås hindrade personen eller personerna att ta sig in.

Alla andra helikopterstationer i Sverige ligger inom bevakat flygplatsområde. Polisflyget i Stockholm får nöja sig med en tillfällig station utan säkerhetskontroller."

Källa: Jessica Balksjö Aftonbladet

Sara

Sara
0

Det här kommer helt klart att bli årets brott!

Ska bli väldigt intressant att se om polisen får tag i någon.

Sara

Freke
0

Det har även väckt rubriker utomlands som ett spektakulärt rån.

Övrigt att tillägga kan väl vara att piloten som flög helikoptern kunde sin sak.

Att landa där dom gjorde krävs en skicklig pilot, i uppförsbacke, med inte mycket mer än en meter fritt på varje sida om rotorbladen för att dessa inte skulle slå i träd.. Är en skicklig pilots arbete.

Av dessa två som gripits av polis är ingen delgiven misstanke om själva rånet

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Freke
0

Daily News I värsta James Bond stilen, så även på andra sidan Altlanten skrivs det

Hälsn. Freke

huskatt08
0

Det var en otroligt välplanerad kupp…smarta personer.

Stora missen var ju polisens Obevakade helikoptrar!!!! Helt otroligt att de få ha dem obevakade…..de kanske tänkte som så…hände ju inget igår…

Tvivlar på att de kommer att lösa detta.

Freke
0

#5 Det tror jag! Tror det kanske kommar att ta ett tag men troligen kommer dom att åka dit, men det kommer att ta på Polisens krafter..

Finns för många spekulationer om vem som gjort det, så troligen kommer Polisen att hitta dom av mer eller mindre misstag..
Tror dom bara kommer att råka snubbla på dom som gjort det.

Hälsn. Freke

huskatt08
0

#6# Tja..vi får hoppas att de gör de…känner mig lite skeptisk.

Loveferrets
0

Såg detta på efterlyst hos en kompis, enligt Leif Persson så sa han att dom kommer åka fast så de hoppas jag verkligen, men att bara komma på sånna ideer, rån via helikopter, undrar vad de blir härnäst !! De blir ju värre o värre.

Caspia
0

Det fanns jättebra krönika i Sydsvenskan idag (eller var det igår…) som handlade just om dramatiken kring, där skribenten belyste att det av omgivningen uppfattas som "spektakulärt" och "häftigt", som ett äverntyr och inte som ett brott. Det är ju inte Robin Hood som vart i farten… Hittar tyvärr inte krönikan på nätet, ska se om jag kan få fram det.

Envishet och drömmar

Caspia
0

# 8. Jag missade Efterlyst i onsdags och det har fortfarande inte kommit ur på TV3Play. Rynkar på näsan

Envishet och drömmar

Loveferrets
0

#10, Synd att du missade, kommer det inte i repirs ? Ursäkta för dum fråga men vad är TV3 play ? ha ha

Loveferrets
0

Obs. repris skulle det stå.

Caspia
0

# 11. TV3Play är portalen (eller vad man ska kalla det, datatermer är inte riktigt mig grej) där en del program som sänds på trean läggs upp så att man kan se dem i efterhand. Kolla här: www.tv3.se Klicka på TV3Play, den fjärde blå rutan ovanifrån i vänsterspalten.

Men jo, det går säkert i repris. Tror att det är på söndagar.

Envishet och drömmar

Caspia
0

Nu finns Efterlyst på TV3Play. Det hjälper tydligen att klaga här, tror ni Efterlyst-redaktionen följer vår sajt? Flört

Envishet och drömmar

Loveferrets
0

"14, perfekt, ja jag tror nog dom lusläste här hehe

Caspia
0

# 15. Hallå, TV3, lägg ut hela programmet, inte bara del ett och tre. Nu får jag ju se halva "På heder och samvete också". Jag vill ju se psykologtanten tala om varför Alm ljuger.

Dock fick jag ju se inslaget om helikopterrånet (fast med uselt ljud). Det var intressant!

Envishet och drömmar

Loveferrets
0

#16, hahahaha

Sara
0

Flera personer är gripna i Stockholmsområdet idag och utländs press namnger elitsoldater. Om det är samma personer som de gripna framgår ej.

"De utpekade är

• Född i Montenegro. 30 år gammal. Tidigare medlem i Röda baskrarna, en serbisk specialstyrka inom polisen.

• Född i Montenegro. 31 år gammal. Tidigare medlem i Röda baskrarna.

• Uppgifterna om den tredje mannen är vagare. Ett smeknamn nämns i serbisk media."

Källa: Aftonbladet

Sara

Loveferrets
0

#18, o så bra hoppas att det är rätt personer nu bara.

Freke
0

Finns en rätt rolig grupp på Facebook om just detta rån, där personerna som är gripna visas med bild, namn och lite bakgrund.

The Helicopter Robbery heter gruppen

Hälsn. Freke

brunette
0

Jag är nära där dom rånade :D