Brott iFokus

Brott

Etikettövrigt
Läst 10611 ggr
bloggtjejen96
0

Straff om snatteri?

Jag bara måste veta en sak. Kolla jag åkte fast för snatteri. För några veckor sen. Nu kommer två brev och det står att jag har åkt fast blablabla på första brevet och på andra så stod det att jag ska ha möte med socialen och mina päron ska vara med. Då vill jag veta. Jag är 13 år ju. Och inte straffmyndig. Aa men när jag blir 15 år och straffmyndig kommer jag då få mitt straff. Eller får man ens straff när man åker fast för snatteri? Eller kommer det inget att hända?

bloggtjejen96
0

ps. När jag åkte fast så sa dom hela tiden "förstår du hur allvarligt det är" asså snatta. jag bara ja Men förstår inte varför är snatteri allvarligt???? Det är bara ett liten snatteri? Det kan inte vara allvarligt?…

bloggtjejen96
0

Skrikandes

Salladshataren
0

Joho du, det kan leda till allvarligare brott. Tänk lite långsiktigt…

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Åsa S
0

Bara för att man är under 15år så blir det inte noll konsekvenser av att man begår brott. Du kan inte dömas till böter eller fängelsestraff men man kan hamna under uppsikt av sociala myndigheter och de kan ta till åtgärder ex. omplacering till fosterhem ifall ens föräldrahem anses olämpligt eller man mår bra av att komma ifrån kompisar med dåligt inflytande. Är det första gången detta hände så lär nog inte så mycket hända mer än att man får sitta i samtal med socialen men vid upprepade olagliga handlingar så kan det ju bli större konsekvenser även om du är under 15år.

+snatteri är stöld och är lika allvarligt som vilken annan stöld somhelst.

bloggtjejen96
0

#3 som vadå :O

bloggtjejen96
0

#3 som vadå :O

bloggtjejen96
0

#4 fattar inte. är under 15 varför skulle konsekvenser vara stora?Obestämd

Åsa S
0

Som sagt om detta sker upprepade gånger så kan sociala myndigheter vidta åtgärder ex. flytta på dig till en helt främmande familj i någon annan del av landet eller placera dig på något ungdomsboende mot din vilja vilket ju är en form av frihgetsberövande även om man inte kallar det fängelse. Åtminstone jag tycker det är ganska stora konsekvenser i någons liv att slitas upp från det liv man känner och hamna i händerna på folk man inte känner.

bloggtjejen96
0

#8 ne man kan väl inte gå till en främmande familj bara för man åker fast en gång för snatteri?

Åsa S
0

Nej inte en gång, ifall du läser mitt inlägg som jag skickade tidigare slipper man nog undan med en varning första gången (men man hamnar ju i socialens papper) och det är om du fortsätter på brottets bana (även småbrott) som konsekvenserna kan bli större än du tror även om du är under 15år.

bloggtjejen96
0

#10 OK Skrikandes

Freke
0

bloggtjejen: Varför har du Bold textad? Tror du inte att det syns vad du skriver eller??

det du gör etikett mässigt är att skrika??
Men det som du som 13 åring kan råka ut för är indraget lämp, om du tänk dig skaffa moppe kort, få en för aning om att du inte fattar vad som det innebär, men fortsätt med din ignorans och slapphet och få den upptäckten när du blir 17 och söker lämp för att skaffa körkort.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

bloggtjejen96
0

bloggtjejen96
0

vet någon vad man snackar i soc?

Freke
0

Ja.. Men det är något som du kommer att få veta, för det du gjort är att ha satt dina föräldrar i skiten.. på riktigt..

För det kommer att ältas om vad och varför du gjort de du gjort och hur era förhållanden är?!

Lider med dina föräldrar..

Hälsn. Freke

bloggtjejen96
0

Obestämd

ingann
0

Dina föräldrar kommer bli ifrågasatta på soc om hur de uppfostrar dig och om någon har koll på dig eller om du tillåts springa ute vind för våg. Hela din familj kommer troligtvis utredas för att se om det finns någon orsak till ditt snatteri så som alkoholproblem, missbruk eller annan brottslighet…  Så som Freke redan påpekat så har du satt dina föräldrar i skiten…

Hoppas dina föräldrar låter dig få ta konsekvenserna av vad du ställt till med och inte skyddar dig på soc…

Mina barn talade jag om för på ett tidigt stadium att om de snattar, även under anmälningssumman, så tänker inte jag hämta dem på affären utan butiken får kontakta polisen så de ser vad som händer om de tar något utan att betala… De är nu 17 och 14 och har aldrig snattat…

Och ja, jag vet att de inte gjort det för de är väldigt öppna mot mig och berättar om nån kompis snattar osv..

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

bloggtjejen96
0

vad menar du med hela familjen kmr troligtvis utredas Obestämd

ingann
0

att de kommer utreda varje person som bor i ditt hem för att se om det kan finnas något som påverkar dig till att snatta…

/Ingalill

bloggtjejen96
0

syskon oxå? Skrikandes

bloggtjejen96
0

syskon oxå? Skrikandes

Freke
0

#21 Jupp

Hälsn. Freke

bloggtjejen96
0

#22 oj….Förvånad

bloggtjejen96
0

men asså vad kmr dom att fråga till mina syskon??

bloggtjejen96
0

Förvånad

ingann
0

#24 De kommer att kolla om dina syskon också gjort något olagligt och har de det så kan soc se ett mönster mellan er och i värsta fall anse era föräldrar som olämpliga…  Eftersom det verkar vara första gången för dig slipper du nog undan med en varning men upprepas det kan ni bli flyttade från hemmet.

Jag hoppas att detta är en varningsklocka för dig och att du inte försöker prata bort det på soc utan erkänna direkt och vara villig att göra vad de ber dig om. Ser de att du är ångerfull och villig att ta konsekvenserna så kommer de säkert vara lite snällare mot dig:)

/Ingalill

bloggtjejen96
0

#26 bara? :D bra för mina syskon har inte gjort någon olagligt^^Skrattande

bloggtjejen96
0

jag tänker säga dom att när jag har tråkigt så snattar jag ^^

ingann
0

det tycker jag du ska göra Flört Du trivs alltså inte hemma utan söker en snabb väg till familjehem…

/Ingalill

bloggtjejen96
0

va? hur vet du att jag inte trivs hemma. och vadå familjehem????

ingann
0

du tänker säja att du snattar när du har tråkigt..  den logiska slutsatsen då är att det kommer upprepas och chansen är större att du blir placerad i familjehem (fosterhem) snabbare…

genom att säja att du gör det av tristess visar du ingen ånger och ingen respekt för dina föräldrar, vilket då tolkas som att du inte trivs hemma…

/Ingalill

bloggtjejen96
0

nee jag tror inte. men jag kan inte åka till fosterhem whatever för det ee första gången jag åker fast :D

ingann
0

misstanke om fortsatt brottslighet kan resultera i LVU (Lagen om Vård av Unga) oavsett om det är första gången eller inte…  Att din pappa haft fotboja förbättrar inte din situation direkt…

/Ingalill

bloggtjejen96
0

vad är det med min pappa. vadå förbättrar inte?Obestämd

ingann
0

att han är dömd för något brott…

/Ingalill

bloggtjejen96
0

vad har hans brott med att göra om det här?

Freke
0

Fattar du inte något???

I en Soc utredning så värderas hela familjens situation, dvs man ser och frågar hur familjebanden är och fungerar.

Det du gör är ett resultat av att dom kommer tro att du inte har det bra hemma och där av finns det alternativ för att försöka få det bättre för dig än vad dina föräldrar är kapabla till. Då du helt uppenbarligen kommer att fortsätta.

Ni kommer troligen att hela familjen få gå i familjerådgivning för att dina föräldrar ska få en bättre kontakt med varandra än vad ni tydligen har nu.

Förstår du annars kan jag rekommendera att du läser socialtjänst lagen gå in på www.lagen.nu så finns där praktiska fall om hur och vad som kan hända.

Hälsn. Freke

bloggtjejen96
0

#37 eh okej…Skrikandes

bloggtjejen96
0

fattade inte hemsidan

asvensso
0

Det skulle ju hjalpa om du visade nagon sorts sjalvinsikt och kan demonstrera att du kan skilja mellan ratt och fel och darmed angrar det du har gjort. Annars ar det ju ganska latt att dra slutsatsen att du skiter i det mesta, snattar for att du har trakigt och med all sannolikhet kommer att gora det och varre nasta gang.

Det ar viktigt att forsta att de som arbetar med ungdomsbrottligthet har tillgang till en del statistik samt mangarig erfarenhet av snattande ungdomar, deras familjer och prognosen for ytterligare brottslighet. Lagg sedan in en utredning om din familj och de varderingar du har runt dig sa har de grunden for beslut om hur de ska hantera dig. Ditt beteende i utvarderingsprocessen ar viktigt.

Men det ar ju helt upp till dig hur du vill att detta ska utvecklas. Du kan valja att ta det pa allvar eller inte men i bada fallen ar det du och din familj som far leva med konsekvenserna. Om du inte bryr dig sa tank pa de andra i alla fall. Det ar aldrig for sent att andra sig.

Moa-16
0

Är du här oxå? Har du inget roligare att göra? Spela spel på nätet kanske? Kan för övrigt säga att TS är ute efter att provocera.

Tycker det är onödigt att lägga ner tid på att ge seriösa svar. Då TS inte lyssnar för 5 öre!

LillaBenice
0

Moa-16..jag tror att hon inerst inne lyssnar…Men att hon kanske är rädd/orolig..:S

Moa-16
0

#42 Haha,nja, jag vet inte. Hon har skrivit så många saker som bara är för att provocera.. För några veckor sen fundera hon på att mörda sina kompisar,tex. så ja… Jag har svårt att ta det hon skriver på allvar.

LillaBenice
0

Hon kanske har otur i livet och vart har hon skrivit det??

Tkr inte du ska ta allt så förhastat;)

Moa-16
0

#44 Otur? Att vilja mörda? Eller hur tänker du nu?

Hon skrev det på TIF, tråden är dock borttagen. Hon erkände lixom att hon hitta på allt. Även om det vart rätt uppenbart att det var skrivit för att  provocera. Man vet ju aldrig & ett tag där tänkte jag faktiskt kontakta polisen. Hur som, Jag har väldigt svårt för människor som hittar på så allvarliga saker…

LillaBenice
0

Jag tror inte precis att hon ljuger om det…och om du tror det så kan du ju ge tips på hur hon kan göra¨..och hålla dina lögner om henne instängda i tryggt förvar hos dig :)

Freke
0

Takes one to know one.. eller hur Moa? när det gäller provokationer.

Hälsn. Freke

Moa-16
0

#46 Ursäkta, mina lögner? Jag har försökt prata med henne. Jag säger bara det att det är onödigt att lägga ner tid på att ge seriösa svar om hon inte vill ta dom till sig. Även om hon nu hade försökt mörda sin kompis,osv….

#47 Du var, hur gammal?

Salladshataren
0

#46 Jag måste faktiskt hålla med Moa här… Bloggtjejen har blivit avstängd ifrån tonåringar.ifokus. Med tanke på alla hennes trådar som hon gjorde…

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

LillaBenice
0

Okej men jag tänkte inte tjafsa och när jag sa lögner så mena jag inte dina lögner utan om hon nu hade det..och sedan sa du exakt vad du tckte…tyckte bara det var lite taskigt med nu lägger vi ner detta och återgår till det vanliga…vf det vart så tokigt var för jag börja skolan idag och kunde inte sova förens halv fem och gick upp klockan 6 jag ber om urkäkt för mina utryck

Moa-16
0

#50 Du skrev: hålla dina lögner om henne instängda i tryggt förvar hos dig :)

Det jag menar är att hon har skrivit mycket innan den här tråden bara för att få reaktioner. Samt en liknande den här inne på beroende iFokus. Men jag ber om ursäkt om det såg taskigt ut. Men det blir så oseriöst på sajterna. Tycker bara det är synd.

LillaBenice
0

Hmm det skulle kunna vara så att det är hennes "trygghet" hon kanske inte känner sig trygg hemma vem vet?ingen mer än hon..

Försåt för det jag skrev:)

vart lite fel men som sagt är trött som ett as;)

Freke
0

#48 det jag antydde var på dina anklagelser om hennes påstådda provokationer, då jag vet att även du varit i samma inställning och även du blivit som bloggtjejen avstängd pga av vissa provokationer. Och för övrigt är jag en massa år äldre än vad du är.

Hälsn. Freke

Moa-16
0

#52 Jag vet inte om jag tror på den teorin. Men om det skulle vara så tycker jag inte det är någon ursäkt. Det är som att säga "jag mörda h*n för jag har det så jobbigt hemma" Ja, du förstår. Men du får ju spekulera hur du vill.

#53 Jag vet att du är äldre än mig. Därför blir jag lite förvånad att du "ger dig på mig", Jag har aldrig varit ute efter att provocera. Så det är fel av dig att anklaga mig för det. Däremot säger jag vad jag tycker & kan vara lite rak på sak. Men jag står för det jag skriver, och har alltid gjort.

Erna
0

Undrar om du är ute efter uppmärksamhet?

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se