Brott iFokus

Brott

Etikettövrigt
Läst 2657 ggr
Freke
0

Våldsbrott

Jag tycker det börjar bli mycket våldsbrott nu på sista tiden, då främst med dödlig utgång?

Våldsbrott har väl alltid funnits i mängder men det är många som stryker med av det.

Utvecklingen är oroväckande lavinartad.
Frågan är väl hur ska vi som lever i Sverige komma till stånd med dessa brott och dess förövare?

Tycker det även verkar vara en ålders sänkning av brotten.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Sara
0

Javisst känns det som om det blir värre och värre.

Sara

asvensso
0

Jag haller med. Ibland ser vi perioder av okade brott pga knarkuppgorelser eller viss organiserad brottslighet, men manga brott verkar nu vara begangna av allt yngre garningsman som inte ar knutna till organiserad brottslighet, men ofta tillhor gang.

Runtom i Europa okar valdet och mindre brott sasom ran, inbrott, bilstolder, haleri etc knutna till ungdomsgang. Trist att det verkar vara en gemenskap manga stravar efter. Facebook, Myspace, YouTube tror jag bidrar dar ledare kan skapa sina profiler och publicera filmer pa sina stordad och snabbt dissa sina motstandare.

ingann
0

Ja, jag tycker verkligen det verkar bli mer och mer… Ändå påstår myndigheterna hela tiden att brotten minskar…  Om det var mer förr, undlät de då att gå ut med det?

Jag tror att en stor anledning är internet och brist på tid från föräldrar som måste arbeta hela dagarna istället för att hinna med sina barn..  Jag tror att det till stor del är sk "nyckelbarn" som löper störst risk att hamna i gäng och börja med småbrott som sedan eskalerar…

Jag kan ha helt fel men jag inbillar mig att det är så iaf…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Hoppfull
0

Jag tog nyligen del av statistik (som jag inte minns var den kom ifrån) där man fastslog att våldsbrotten minskat.

Det är den enorma rapporteringen som gör att vi upplever det som brotten ökar. Det är dock en positiv nyhet att våldbrotten minskar tycker jag.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Freke
0

#4 Enligt Brå har det inte minskat?!

Förvisso inte ökat markant heller men trots allt är det en generell ökning med ca: 2% inom alla kategorier, några mer och andra mindre

men här finns det senaste ifrån BRÅ

Hälsn. Freke

ingann
0

#5 Enligt länken så har våldsbrott med dödlig utgång minskat… Så det är ju positivt iaf…

/Ingalill

Hoppfull
0

Ja som sagt kommer jag inte ihåg exakta siffror eller vad de specifikt gällde. Men man kunde i alla fall klart se att våldet inte ökar direkt och att någon form till och med hade minskat.

Det är viktigt att lyfta fram tycker jag, för debatten förs ofta ganska ensidigt kring ökat våld och högre straff men sällan kring hur det verkligen ser ut och framför allt kring att den typen av straff vi har idag är ganska värdelösa.

Freke
0

#7 Klart att det är en ensidig diskussion, nästan en monolog.

Då all ökning är negativt, ska man försvara våldsanvändningen oavs vilken form det är?

Så jag måste nog säga emot dig att den är inget att diskutera.
Det är fel…

Och straffsatserna är förvisso låga i förhållande till gärning.

Men pariteterna handling kontra straff aldrig kommer att stå i partition till varandra eftersom den som blivit utsatt alltid vill ha ett högre straff men straff rehabiliterar inte förövaren.

Där tror jag att fokus måste läggas istället.

Hälsn. Freke

Hoppfull
0

#8 Jag förstår inte vad du menar så du får gärna förklara.

Freke
0

Du skriver att du sätt statistik på minskade våldsbrott!
Eller iallf. Ingen ökning, visst om man räknar att summan av brotten är konstant och Sverige ökar i befolkning så matematiskt blir det så ledes en minskning, men det är de mindre brotten som minskar och dom grövre och brutalare ökar enl de publicerade siffror som finns att tillgå.

Ang. Diskussionen så anser jag att det finns inget att diskutera folk måste lära sig att respektera varann och varandras olikheter men eftersom människan är ett dumt väsen på jorden som är destruktivt och elakt i eget syfte och vinning, så måste det till en straff skärpning och en alternativ behandling då kriminalvården inte idag fyller någon större funktion.
Och straffen som man döms till är i vissa fall rent av barnsligt låga.
Ta tex, en Rattonykterhet(Rattfylla) om personen ifråga erkänner missbruk, och underkastar sig behandling så blir straffsatsen behandling och skyddstillsyn eller snitt två månader på kåken.
Vad är det för straff???
Säg att det är ett olaga Vapenbrott då döms man till 6månader eller upp till 2år.

Vilket är generellt farligast??
Inte vapnetbrottet enl mig.
Då ett vapen i sig inte är farligt inte heller en person som inte har det uppe och färdigt att använda, men en som sitter bakom ratten i en bil är farlig från start och onykter dessutom då är det förberedelse till dråp principiellt.
Partisk?? -Jo kanske, då jag har en före detta som blivigt ihjälkörd och har även ett antal bekanta som blivigt det.

Hälsn. Freke

Hoppfull
0

#10 Ok då förstår jag hur du menar. Jag håller inte alls med dig och har en helt annan erfarenhet och åsikt i frågan, trots egna erfarenheter som du hänvisar till, men nu vet jag hur du tänker.

bloggtjejen96
0

jag tycker att det kommer inga brott mera :/ Tycker att det blir mindre och mindre än förut

ingann
0

#12 läs en tidning, text-tv eller nätet så vimlar det av våldsbrottsartiklar…

/Ingalill

bloggtjejen96
0

#13 jag gör det

Freke
0

#13 Då kanske du bör lära dig att läsa?

Om du inte ser vad som står, kolla även lokal tidningarnas hemsidor

Hälsn. Freke

ingann
0

Men du Freke.. Jag ser artiklarna, det är bloggtjejen som inte ser dem Flört

/Ingalill

Freke
0

Upps Fel nummer menat till bloggtjejen.. men men en 13åring bör läsa lite nogrannare, eller iallafall läsa annat än horoskop och serier? Flört

Hälsn. Freke

bloggtjejen96
0

jag läser nogramt ? tönt…

ingann
0

#18 det första som står på aftonbladet idag tex är detta: www.aftonbladet.se/nyheter/article7556847.ab (18-åring kvivskar lillasyster i halsen)

Mycket mer finns både i aftonbladet, expressen och landets alla lokaltidningar…  Ser man inte det bör man nog överväga glasögon eller lära sig läsa Flört

Från 4an och uppåt har skolorna här haft som hemuppgift varje vecka att hitta och berätta om antingen en våldsnyhet, en olycksnyhet, en glad nyhet eller en politisk nyhet med källhänvisning… Görs inte det på fler platser i landet? Det är ett bra sätt att lära barn bli uppmärksam om saker runt omkring…

/Ingalill

bloggtjejen96
0

#19 om jag inte kan se elr läsa vrf svarar jag på dina frågor om jag inte kan se? vilken idiot

Freke
0

Men lilla bloggtjejen, Det som påvisar att brotten inte minskat är statistik och vare sig du kan hitta det eller inte i tidningar eller i annan media så talar siffrorna för sig själv, om du nu ska fortsätta att tjafsa emot eftersom du inte hittar tydligen???

Gå in på BRÅs hemsida och läs och lär och jag vet inte vad du anser som töntigt, i min värld och de flesta andras så är det däremot töntigt å snatta, åka fast och tjafsa emot saker som det finns en massa bevis på och mot.. Det är verkligen Töntigt

Hälsn. Freke

ingann
0

#20 du kanske har ett läsprogram för synskadade? då hör du i hörlurar vad som skrivs här Flört

/Ingalill

bloggtjejen96
0

#22 vad är läsprogram för synskadade?

Hoppfull
0

Varför är ni så nedlåtande mot bloggtjejen? Hon har väl ändå rätt till sin åsikt även om ni tycker och vet annorlunda?

asvensso
0

Visst, men om du laser alla hennes inlagg i tradarna sa forstar du kanske varfor man trottnar ibland.

ingann
0

#24 nedlåtande? jag iaf undrar på allvar hur man kan missa att våld förekommer mycket och ofta…

och du kanske missar hennes otrevliga sätt och uttryck? Det går inte att skylla på åldern för henne heller för varken mina eller andra barn i den åldern är så respektlösa och använder ord och uttryck som bloggtjejen..

En fråga till dig dok.. är inte länken i din signatur till en annan verksamhet än iFokus?  Det är inte tillåtet enligt användarvillkoren..

/Ingalill

Hoppfull
0

#26 Läs villkoren en gång till… Skrattande Skulle aldrig bryta mot dem!

Tänker bara att man kanske kan förvänta sig mer av vuxna än av ett barn, men det kan ju förstås vara fel.

ingann
0

#27 Visst ska man förvänta sig mer av vuxna än barn..  Men det är inte acceptabelt att ett barn uppför sig hur som helst mot vuxna heller.  Inte konstigt att världen ser ut som den gör om man låter barnen beté sig hur som helst…  Dålig uppfostran bäddar för trubbel när barnen blir äldre för de har inte fått lära sig rätt och fel..

/Ingalill

asvensso
0

Hur var det nu? Svarade hon pa om hon var 41 eller 14 med anledning av hennes olika inlagg med olika info?

Lole
0

Kan inte alla bara ignorera "bloggtjejen"!? Hon är bara här för att provicera och tills hon börjar komma ner på jorden kanske man kan göra det? Det är precis detta hon vill, att trådarna ska spåra ut och att hon ska få uppmärksamhet!

LillaBenice
0

En liten fråga vad är våldsbrott nu igen?

Freke
0

#31 Brott med psykisk eller fysisk skada på person.

Är det mot djur så blir det inte våldsbrott enligt svensklagstiftning då är det istället skadegörelse även om det är fysiskt mot djuret/n

Hälsn. Freke

LillaBenice
0

just ja det är det de är:)