Ärekränkning på nätet
Jag har under ca fem års tid blivit utsatt för upprepade förtal på nätet. Jag misstänker att det är samma person som ligger bakom samtliga kommentarer som skrivits och är även tämligen säker på vem personen ifråga är.
Kränkningarna har skrivits lite varstans på nätet; i bloggkommentarer, i gästböcker på diverse hemsidor etc. Man finner dem om man gör en enkel google-sökning på mitt för- och efternamn (som jag för övrigt är helt ensam om). Det råder således ingen som helst tvekan om att kommentarerna gäller just mig.
Förövaren skriver att jag (i kommentarerna använder han sig av mitt fullständiga namn) är psykstörd, otrogen, opålitlig och äcklig och hävdar även att jag har sagt saker som jag aldrig har sagt. Allt för att underminera min trovärdighet och person.
År efter år har jag suttit och mailat runt till de som varit ansvariga förinnehållet på de sajter där kommentarerna har funnits för att få dem raderade; har hoppats på att personen som ligger bakom dem helt enkelt skall tröttna när han inte får ngt gehör. Detta verkar dessvärre inte som någon lösning, eftersom smutskastningen fortfarande pågår.
Nu har jag dock beslutat mig för att göra en polisanmälan. Hur bör jag gå tillväga? Finns det något hopp om att få personen ifråga fälld?

Ring 114 14 eller gå in på närmsta polisstation. Se till att ha alla fakta, gärna utskrifter på kommentarerna. Var noga med att berätta hur detta fått dig att må - ledsen? rädd? kränkt? Lycka till!
Håller med # 1, det viktigaste är att du samlar ihop alla bevis och sedan beskriver hur detta har påverkat dig negativt.
Sara
#1 Problemet är ju att alla kommentarer inte finns kvar, eftersom jag har fått dem raderade gång på gång genom att maila till den som varit ansvarig för innehållet på sidan. Jag har svårt att tro att IP-adresser går att plocka fram i efterhand.
Inte nog med det: Är det den kille jag tror som ligger bakom detta, är han en hacker och vet hur man skyddar sin IP-adress.
:/
Avvakta ett tag och se om du får fler kommentarer, spara då direkt och försök ta reda på IP-adress och anmäl det. Får du en ny kommentar så gör likadant då och gör en kompletteringsanmälan till det första, osv. Då jag blev hotad nyligen så ringde jag och anmälde det direkt, då samma person senare hörde av sig mer så ringde jag och anmälde igen, och nu vågar ng inte personen kontakta mig mer eftersom personen vet att jag anmäler direkt. Man behöver inte ha alla uppgifter i handen direkt, men kan alltid lägga till information då man får mer information. Jag ringde igår och anmälde bildstöld men ska ringa igen och komplettera anmälan med mer information så fort jag vet mer.
Gör så du också! Lycka till!
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus