Hotad, vad gäller?
Jag har blivit hotad och jag undrar vad som krävs för att ett besöksförbud ska gå igenom? Jag undrar också om det går att få larm (i lägenhet/överfallslarm) som larmar direkt till polisen?
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Det brukar krävas rätt mycket för att få besöksförbud.
Men det är beroende på fall till fall. Men det krävs en fällande dom mot den som hotar dig och ibland inte ens det.
Sen är hotens beskaffenhet och art av vikt.
Men kontakta polisen och där igenom kan du få svar men det är inte lätt att få dom att förstå hur hotad man känner sig.
överfallslarm krävs oftast att det varit upprepade fall av antingen misshandel, hot och personskador eller egendoms skador för att man ska få.
Sverige ligger rätt långt efter när det gäller hotbilder, och vittnesskydd.
Tyvärr.. det är en av anledningarna till att personer inte kliver in i vissa situationer och hjälper för att dom vet att dom inte får något skydd eller hjälp efter.
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Det krävs ingen fällande dom för att få besöksförbud. Däremot krävs att det föreligger en risk att förbudspersonen kommer begå brott mot, förfölja eller allvarligt trakassera skyddspersonen. Man beaktar särskilt om brott mot liv, hälsa, frihet eller frid tidigare begåtts gentemot skyddspersonen. Beslutsfattare är åklagare. Ring och gör en anmälan om du blivit utsatt för olaga hot (?) och ansök om besöksförbud. Då får du besked inom 5 arbetsdagar.
Som Freke säger så krävs det nog rätt mycket tyvärr för att få igenom ett besöksförbud men ansöka om ett kan man alltid göra.
För att få larm så ska hotet mot dig räknas som högt och det krävs en väldigt stor hotbild för att nå upp dit.
Okej, tack så mycket båda två! Anmält har jag redan gjort, men jag ska ringa igen ang besöksförbud.
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Det är ett stort problem att polisen inte kan agera innan något verkligen har hänt.
Hot är brottsligt men svårbevisat och därför har polisen svårt att göra nått åt det.
Sara
Ja, så sant.. Men då hot går att bevisa så borde det tas mer på allvar tycker jag.
\\\\\\\\\\\\\\\\_
# 5 Ja, det borde det verkligen!
Sara