Brott iFokus

Brott

Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 2187 ggr
[Zkold]
0

Söker efter brott...

Jag letar efter ett brott som skett mellan 1974 till slutet av 80-talet i Nybro. Jag vet namnet men hur kan man söka vidare vad som kan ha skett? hittar inget på nätet, finns det arkiv från gamla tidningar någonstans?

Caspia
0

Jag använde något slags register för tidningsartiklar när jag skrev B-uppsats, vänta lite så ska jag leta.

Envishet och drömmar

Caspia
0

ArtikelSök heter databasen jag tänkte på. Kräver dock inloggningskonto (som jag har genom högskolan, men jag kan inte lämna ut dem till dig). Hör med ditt bibliotek om de kan hjälpa dig. Är det ett väldigt specifikt brott kan du skicka mer info i pm till mig så kan jag försöka leta åt dig.

Mediearkivet är en liknande tjänst.

Envishet och drömmar

Sara
0

Skulle också tipsa om biblioteket eller tidningarna i Nybro.

Sara

Caspia
0

Ja, det finns säkert bibliotek som har gamla tidningar arkiverade eller åtminstone på mikrofilm, kruxet är ju bara att veta vilket nummer man ska leta i. Vet man datumet brottet inträffat är det ju en viss avgränsning men här rör det sig ju om uppemot femton år, det blir övermänskligt mycket mikrofilm.

# 3. Det är en jättebra idé att kontakta lokaltidningen, de kan säkert ge en ledtråd om när i tiden man ska leta om det rör sig om ett "unikt" brott som är minnesvärt av någon anledning.

Jag vet inte hur stort Nybro är men man kanske kan hitta någon pensionerad gammal polis med minnet i behåll som kan berätta vilken tidpunkt det handlar om. En riktig skvallertant skulle kunna ha samma effekt…

Envishet och drömmar

[Zkold]
0

Jag tror det kan bli svårt:( jag vet inte vad det är för slags brott bara att personen gjort ett grovt brott och då mellan tiden jag angav. Det är nog omöjligt att hitta om man inte har tillgång till brottsregister…

Sara
0

Vet du vem och personnr kan du alltid söka hos domstolen i det distrikt där han dömdes.

Sara

Caspia
0

Jag antar att det inte är så lätt som att fråga personen ifråga? Flört

Envishet och drömmar

ingann
0

#5 vet du inte vilken sorts brott så lär du inte hitta det i någon tidning då de inte brukar publicera namn, tyvärr.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Freke
0

Du kan som Sara skriver söka informationen hos repektive Tingsrätt, problemen är att det finns bara dataförda 5år sen är det pappersvägen, bläddra i domböcker hos tingsrätten.

Eller gå in på Flashback forum, Kriminal historia. det finns en som kallas skaraborg2 som finner intresse i att hitta gamla brott och brottslingar.

Lycka till

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus