Brott iFokus

Brott

Etikettetik-och-moral
Läst 1764 ggr
Freke
0

Finns det tillfällen när

det är okey med att slå någon?

Vi hamnade i den diskussionen i helgen?!

Då jag personligen anser att det är mänskligt att lacka er och ibland, dock inte ofta. Men tycker ända att ibland finns det tillfällen då det är försvarsbart att ge någon en örfil eller så.

För trots allt så är man bara mäniska, och en människa har sina gränser och när någon börjar närma sig gränsen för att sen kliva över trots varningar om att man kommer att ge vederbörande en örfil(lavett) om personen fortsätter att provocera. i det fallet?!

Kan det då finnas förklarliga och ursäktande skäl till personen då kan få en lavett??

Jag tycker det?! Vad tycker ni..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Sara
0

Om någon provocerar en tillräckligt mycket så tycker jag det är försvarbart med en smäll. Exempelvis så tycker jag det är helt ok att smälla till någon som mobbar en. De får skylla sig själva helt enkelt.

Samma sak om man känner sig hotat. Ett exempel är när jag gick i åttan och en tjej i nian påstod att jag kallat henne hora. Jag nekade och hon gav ultimatumet att om jag sa nej en gång till så skulle jag få stryk. Då fick hon en knytnäve 2 gånger på ena ögat och hårt var det. Jag tänkte väl inte så mycket just då men jag visste ju att jag skulle få stryk om jag sa ja också.

Sen är det ju skillnad på att ge ett par smällar och halvt döda någon.

Sara

Freke
0

Klart det är skillnad på att ge en smäll eller att ha ihjäl någon!

Själv gör jag även skillnad en eller ett par smällar och misshandel.
Misshandel då är det en fortsättning på en uppläxning eller markering..

Men det är en fortsättning när en person är mer eller mindre satt ur funktion och inte kan gå, springa eller på annat sätt undkomma fortsättningen, men det är en personlig inställning även om jag är fullt medveten om vad lagen säger..

Hälsn. Freke

Loveferrets
0

Om personen tjatar sig till något 15 ggr  och inte kan acceptera Nej då ska denne verkligen ha en käftsmäll. Då anser jag oxå dom får skylla sig själva, det handlar om respekt ! Hatar om nån ska provocera bara för att "dom vill", Vissa borde verkligen lära sig vad konsekvenser är för något.

kerstinjo
0

# 3 Respekt kan man inte kräva, det är endast något man kan göra sig förtjänt av.

Kerstin 

Loveferrets
0

Det är väldigt respektlöst om vederbörande tjatar gång på gång på gång, lyssnar dom då inte efter tillsägelse så får h*n skylla sig själv om h*n åker på en lusing. Att lyssna på varann är respekt.

kerstinjo
0

Man kan också välja att säga ett bestämt nej och sedan gå där ifrån.

För egen del ser jag ingen mening med att lyssna på någon som inte respekterar mitt "nej".

Kerstin 

Loveferrets
0

#6, Tja om det bara hade hjälpt men det gör det tyvärr inte alla ggr, går man ut en sväng o sen kommer hem igen så fortsätter tjatet, så vad anser du då man ska göra ?

Om du säger nej och går och det ändå fortsätter, vad gör du ? De finns sånna som adlrig ger upp förrän man ber dom dra åt hel*****, hjälper då inte de heller får man ta till andra åtgärder.

Freke
0

#6 som #7 om det är i hemmet? Eller på arbetet? Ska du gå för att inte komma tillbaka?

Och Som du själv skrivit, Respekt är inget som fås, det är något som förtjänas.
Om nu denne inte förtjänar respekten och inte kan förvalta den? Så?

Visst resonemanget köper jag men

Hälsn. Freke

Sara
0

Enligt mig förtjänar alla människor respekt tills de visar att de inte förtjänar den.

Sara

Loveferrets
0

#9, men det är ju de jag säger.

#8, Jag utgick från att man var hemma o inte på arbetet. Sker det på arbetsplatsen är det nog tid att prata med chefen.

Terrierlina
0

Jag tycker att det är okej i självförsvar, ALDRIG annars. Människor begåvades med en hjärna och talets förmåga….. måste säga att jag är lite förvånad att folk tycker att det är okej att slåss bara för att man blir provocerad. Märkligt.

Tatsja
0

Det är aldrig försvarsbart att "slå" någon, oavsett om det är en örfil eller annat.

Regler att följa både för barn och djur enligt mig är:

Kärlek och omtanke

Regler och normer.

Du kan aldrig slå in vett och lydnat, bara rädsla.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Hausswolff
0

Håller i princip med #11, men funderar samtidigt över varför det inte kan jämställas, att skada någon psykiskt och att skada någon fysiskt…

Vore det så skulle det ju kunna anses vara självförsvar att fläta till någon som sårar en t.ex.

Men generellt tror jag inte på våld. Där hjärnan tar slut tar nävarna vid. De enda som har rätt att använda våld är poliser och det är nog bra att det är så. Man ska inte få slåss hur som helst.

Freke
0

Polisen ska definitivt inte slåss, i min värld dom om några ska kunna stå över det..

#11,12 vad är provocation? för er..

Jag vet ett tillfälle där jag stänger av allt vad sunt förnuft finns och spelar mig ingen roll om det är rätt eller fel, men det finns ett tilfälle då näven är snabbare än vad hjärnan är..

Fast jag i grund och botten vet att det är hur fel som helst. Men en viss form av kränkning tar jag bara inte, inte av någon… Då klappar jag till…

Gissa vilken?!

Och till det med Polisen, dom bör gå Psykologi kurser istället, tycker inte ens att dom borde ha skjutvapen, för i och med det så har dom redan klivit upp på våldstrappan och det eskalerar väldans fort!
Hur kommer det sig att Brittiska Bobbys klarar sig så väl utan vapen? Dom har en särskild insats styrka som har vapen befogenheter och inte vanliga kleti&pleti bobbyn, något som Sverige borde ta efter så blev det kanske inte så mycket fel och onödiga skjutningar.. Eller borttappade vapen!

Hälsn. Freke

emelie92
0

Det är aldrig okej att slå någon, bara när det gäller självförsvar.

Hausswolff
0

Jag sa inte att polisen ska slåss, bara att de faktisk har lagstöd att bruka våld, vilket civila inte har, annat än i nödvärnssituationer.

Freke
0

Kanska ska dra det lite längre då, Alla Som kan stödja sig på Nödvärnslagen BrB 24 samt väktare och ordningsvakter som kan stödja sig på Polislagen och även alla som är i tjänsteutövning och blir ansatta.

Och om vi ska fortsätta spinna på Polislagen så har dom Laga Stöd att använda sig av våld, men det enda den innefattar är att dom får använda sig av så pass mycket våld som krävs för att deras tjänsteutövning ska kunna genomföras, med andra ord så får dom inte heller använda sig av våld principellet.

Lustigt eller hur..

Så du som privat preson får använda dig av lika mycket våld som polisen, i situationer då du behöver använda dig av våld. vid nästan samma tillfällen också!

Lagen är lite rolig ibland..

Hälsn. Freke