12 år och livet är slut
Det är så tragiskt… Tänk att vara 12 år och få livstids fängelse…
Mvh Jenny
Så kan det gå när man skjuter nån.
Fast när man är 12 så är man bara ett barn och de förstår inte riktigt att ett vapen är dödande.
Fel att sätta dem i fängelse med ingen benådning. Fängelse med rehabilitering är bättre. Så de någon gång kan komma ut och leva ett vanligt liv.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Håller med #2 helt och hållet.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Dom förstår mer än vad vi tror, känner flera barn i den åldern som mycket väl vet vad det är.
Visst förstår barn men hjärnan är inte fullt utvecklad innan vi fyllt 14 år.
Sara

Här står det att hjärnan inte är fullt utvecklad förän vid 25 års ålder
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Men även om han skulle slippa fängelse så kommer detta att följa honom resten av livet. Tänk bara när han ska söka jobb. Alltfler chefer kollar ju register. Men sen tänker jag även på hans föräldrar, det måste ju ha brustit ordentligt någonstans i uppfostran…
Mvh Jenny
# 6 Ja se där.
Sara
Möjligt att den inte är fullt utvecklad men nog sören vet dom vad det är i alla fall och vad som händer om man skjuter någon.
Fast många barn tror det är som i tv-spel. De reser sig upp igen.
Väl mött, Tatsja
#10, Hmhmhm
Jag älskar att kolla på bl.a Criminal Minds. Där händer det verkligen vidriga saker. Tror inte ni att barn påverkas av tex sånna program, typ får ideer? Jag tror det och att barn blir nyfikna. Som tex filmer där det används vapen, barnen tyckar att det ser häftigt ut och vill prova för att se vad som händer
Mvh Jenny

Usch så hemskt. De får ju en ganska skev verklighetsuppfattning av alla spel o filmer som finns i dag. De förstår nog inte riktigt skillnaden mellan verklighet o påhittat.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Nej, sen har jag märkt i vissa familjer, att barnen får sitta ensamma och se allt våld i teven utan att föräldrarna är med och förklarar. Anser inte att en som är runt 6 år ska se nyheterna själv, med krig och elände.
Väl mött, Tatsja
#14 och alla våldsamma tv -och dataspel
Mvh Jenny
#15 Ja, jag har ett bonusbarnbarn som fyllde 14 år nu. Hans mamma har en bra regel. Inga tv- eller dataspel som det står åldersgräns 15 eller 18 år. Även om kompisar får spela det, så är det nobben hemma för honom.
Det tycker jag är bra. Många föräldrar tar ju inte sitt ansvar i att kolla åldersgräns.
Väl mött, Tatsja
#16, ja många föräldrar struntar i det o låter ungdomar springa vind för våg, komma hem när det själv behagar, göra precis som dom själva vill. Det är brist på ansvarstagande
De kallar det fri uppfostran, jag säger fri från uppfostran.
Upplevde mycket av föräldrars oansvarighet när jag arbetade som väktare i stockholm
Väl mött, Tatsja

Fri ifrån uppfostran håller jag med om, men fri uppfostran då måste vi i resterande samhälle få fostra? eller då vi lever i ett fritt samhälle?!
Den som kom på uttrycket fri uppfostran skulle vara kul och få ett samtal med, om just uppfostran!
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Enligt mig har det blivit mycket mer slappt idag än vad det var förr, idag kan ungdomar bete sig hur som helst utan konsekvenser, föräldrar kan inte göra mycke,

#20 Visst har det blivit slappare idag än för säg 30år sedan.
Men ett av problemen är just föräldrarna, eftersom dom inte orkar bry sig, orkar inte följa med, använder Tvn som barnvakt, låter barn & ungdomar sitta vid datorn surfande på nätet levande i en virtuell värld där gubbar dör men inte personen bakom tng-bordet.
Så jag skyller inte på samhället utan på föräldrar som inte tar sig tid med sina barn som inte gör saker med dom.
Föräldrar som tror i sin villfarelse att barn kan klara sig själva tidigt, -Nej låt barn vara barn och som förälder umgås med barnen för när de växer upp kommer det att bli ännu sämre och ännu mindre kontakt, mindre normer mindre tillvaro och mycket mindre gränser.
För tänk på att vi som är föräldrar idag, var våra föräldrars barn igår och i morgon är det våra barn som vi skickar ut i samhället utan styrning eller vägledning.
Samt att problemen som idag finns, är till stor del just pågrund av att den naturliga uppfostringen inte finns längre, när en annan växte upp så hände det väl att man var kaxig som f-n men då kom någon som var större, starkare och sa till en… -Så gör man inte! svarade gjorde man väl - Skit i det du! hmm, sen small det och man fick en dagsedel och insåg att så ska man inte göra.
Idag, någon säger till hörrö så gör man inte, sen till svar.. -en spark en kniv eller ett skjutvapen!
Respekten för varann finns inte längre, det finns inte heller någon naturlig uppfostring ungar sins emellan eftersom dom aldrig fått lära sig att vissa saker är inte okey.
Och där kan man beskylla samhället som dskrivit lagar som gör att om någon säger ifrån så är det denne som blir anmäld.
Kan lägga upp typ exempel.
-Jag själv sa till min flickväns barn att hon skulle göra läxorna, svaret jag fick var nästan så jag var villig att ta 2månader för..
Hon tittade på mig och sa Du kan inte bestämma vad jag ska eller inte ska göra.. Det har Kuratorn sagt.. Att ni kan eller får inte bestraffa mig om jag inte gör som ni säger! (hon är 10år nu)
Och Kuratorn har också sagt att om ni hotar med något ska jag säga till henne så kommer hon att anmäla er till Sociala myndigheter.
Och detta får en unge på 10 lära sig i skolan, gissa om man blev förvånad, förbannad.
Så dan efter gick jag ner till skolan och frågade va fan hon(kuratorn) höll på med?! Och fick till svar att jag har inte vårdnaden om barnet så hon behöver inte svara mig..
Så jag upplyste henne om att man inte ska kasta glas i domkyrkor..
Och frågade varför hon inte har kontakt eller tar vara på sin missbrukande dotter istället för att lära ungar att det är okey att skita i vad föräldrar säger till sina barn??
Helt plötsligt var det inte så roligt att vara en kaxig kurator, men har man jobbat med det jag har så är det inte svårt att få fram information om personer då det varit en stor del av mitt liv att "samla information" om allt och alla
Hälsn. Freke
När jag var väktare natt i Stockholm på 90-talet, så fick jag ofta komma ner till plattan på helgerna, då jag var den enda tjejen och mamma. Där fanns ofta barn från 8 år och uppåt på nätterna. Föräldrarna gav barnen 500 kronor och order att komma hem sent dagen efter, bara för att de hade fest.
De hade ju noll koll på vart barnen var. Inte undra på att många ungdomar hamnade i träsket.
Sen fanns det bra knarkare där också. De larmade oss och bad oss ta bort barnen därifrån. Många av dem vaktade barnen tills vi kom och tog hand om dem.
Väl mött, Tatsja

#22 bara för att man är fast i ett missbruk, betyder det inte att man är en dålig människa.
Under alla mina år som väktare/ordningsvakt så har jag kommit till insikten att tjyvar och pundare ofta är mer att lita på än vanliga "svenssons", då dom vet att ingen litar på dom, men får dom lite respons och förtroende så håller dom det mycket bättre än "svensson"
Sen av de gamla gardet av missbrukare, vill inte dra ner unga och vill inte hellre se att unga börjar för dom känner ofta igen sig i ungdomar och vet vilket helvete unga får när dom blir äldre och fast i missbruket.
Hälsn. Freke
Freke: Tror vi har ungefär samma erfarenhet. Det finns bra och dåliga människor, oavsett om man är missbrukare eller ej.
de som gick på plattan, ville inte att dessa barn skulle hamna i fel händer. Därför ringde de alltid oss. Upplevde det som väldigt bra. Men kan inte låta bli att undra hur föräldrarna tänkte.
Väl mött, Tatsja

Som freke säger, det finns en slags tjyvheder hos de gamla gråtjyvarana och pundarna. De vill ingen annan något ont egentligen. Nästa generation tjyvar och pundhuvuden är inte av samma skrot och korn dock…