Brott iFokus

Brott

Etikett: begångna-eller-misstänkta-brott
Läst 1339 ggr
Sara
0

Nya sätt att frakta bomber

Det nyaste tricket att få en bomb till det tänkta stället är att ha bomben i analen.

I Jeddah sprängde en al-Qaidasjälvmordsbombare i augusti en bomb han hade fört upp i analen. Alla detektorer samt nakenskannrar blir därmed värdelösa.

Säkerheten på bl a flygplatser blir därmed ganska så värdelös om detta fortsätter.

Ett förslag är att helkroppsröntga alla passagerare men det antas vara en för stor hälsorisk.

Källa

Sara

Freke
0

Men det finns medel för att avslöja även dessa!

en så kallad Bomb Sniffer hade troligen avslöjat det, då jag själv fastnat i en pga krut rester på ett par handskar, som jag hade haft på mig på skjutbanan två veckor innan jag reste?!

Robo-Nose

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Sara
0

Fast handskarna var väl ute i luften?

Har man nått i rumpan så har man antagligen kläder utanpå så det inte kommer i kontakt med luften.

Sara

Freke
0

Nja, Handskarna låg i handbagaget men det luktade igenom.

Robo-nose känner av spår ämnen och är sjukt känslig

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Caspia
0

Jag såg på "Gränspoliserna Australien" häromdagen. Där sa de att knarkhunden kunde känna spår genom svett, alltså att substansen tagits upp av kroppen. Jag minns inte exakt, det var en karl som hade en massa paket med något jag inte minns i magen. Det handlade ju dock om droger, men kanske kan liknande används av bombletarhundar så småningom. Hundar har ju en väldig förkärlek till att nosa i skrev så jag utgår ifrån att den förmågan kan tas till vara på.

Envishet och drömmar