Vilket årtal? ang anmälningar?
Förut kunde man ju ta tillbaka en anmälan man gjorde på misshandel bla, men detta ändrades ju sedan.
Är det någon som har koll på vilket årtal detta ändrades så att man inte kan ta tillbaka sin anmälan?
Oj, nej. Men ska försöka leta upp det.
Sara
Okej, tack :) Trodde däremot att detta infördes senare än 82.
Problemet som jag ser det, är att om en kvinna idag inte vill fortsätta anmälan så vittnar hon dåligt. Alltså säger att hon ramlade eller nått. Om kvinnan säger detta till åklagaren så lägger h*n sannorligt ner fallet eftersom det troligtsvis inte skulle leda till ett fällande.
Sara

#4 japp du har helt rätt. Jag blev misshandlad av min sambo och det gjordes en anmälan men när det skulle va ett kompleterande förhör sa jag att det var mitt fel och vägrade ställa upp och vittna, så åtalet lades ner. Sen när jag ville ta upp anmälan igen så blev det nerlagt igen eftersom jag redan hade nekat att vittna.
"Chaos is a friend of mine."

Jag ska berätta om det om ett tag, då jag blev misshandlad av min sambo, hon sparkade och slog mig.
Men sen anmälde hon mig för misshandel? så nu sitter jag mest och väntar på ett samtal ifrån Polisen för att inställa mig på förhör!
Jag har inte slagit henne, värjat mig genom att putta henne åt sidan för att undkomma hennes slag och sparkar, men som alltid blir det väl mitt fel?? Jag kommer att berätta mer om utfallet, när jag hört av Polisen.
För Kvinnofrid finns men mannsfrid är fiktivt och orealistigt, vi ska bara ta för det är alltid vårat fel, för att vi just är män och kan slå hårdare.
Men eftersom jag inte slåss längre, så tycker även jag att det ska bli intressant att se vad som händer?! Och jag är förberedd på att ta ett straff även om jag inte gjort något som helst fel!
Men min nu föredetta sambo inte har gjort nog med detta? så kastade även ut mig i från lägenheten vi haft i 5år tillsammans..
Så just nu lever jag livets glada dagar… Or NOT!? (fan va trött jag blir)
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
#2 Konstigt att jag lyckades ta tillbaka anmälan om kvinnomisshandel i år som jag anklagade in sambo för… 
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
#5, Men ofta läggs det ner innan det ens kommit så långt, om en åklagare känner för att inte gå vidare med det så kan man anmäla hur många ggr som helst, även om man själv har bevis och förövaren ljuger, så det läggs inte bara ner för att man drar tillbaka anmälan.

#7 En till synes dum fråga men? Varför anmälde du din sambo om det inte var så??
Hälsn. Freke
#9 Då kan vi vända på frågan… Varför tillät de mig att ta tillbaka anmälan när till och med polisen och åklagaren förstod att jag talade sanning. Jag har aldrig sagt att jag inte har anmält på några grunder. Jag skrev bara att jag kunde ta tillbaka den bara för att bevisa att man faktiskt kan…
Åtalet rubricerades som grov kvinnofridskränkning. Ni må kalla mig dum så lever kvar i samma förhållande…
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
#10, vill bara inflika, du är inte dum bara för att du lever kvar i samma relation. Tro inte det.
Jag önskar att alla kvinnor anmälde direkt efter första gången och höll fast vid det. Tänk så mycket lidande det skulle spara.
Sara

#12 gäller även män.
Kan idags läget bara anse att om man inom lägenhetens/husets väggar utsätts för någon form av våld.. Så bör man anmäla det.
För nu kommer jag själv troligen att bli åtalad för kvinnofridskränkning
Trots att det är jag som blivit slagen, sparkad och utkastad.
För att jag inte anmälde hennes tilltag, men eftersom jag inte motanmält så lovar jag att det blir så.. För det är till 99% mannen som är och förblir busen även om hon var påväg att bryta stortån när hon sparkade på mig.. Så det är mitt fel att jag inte gick trasigt, utan att det drabbade henne
Hälsn. Freke
Naturligtvis män också. 
Sara

Jag tycker synd om dig, Freke 
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Nu till det roliga, fick veta att Åklagare inte tar upp fallet, eftersom jag aldrig blivit dömd för något tidigare inte ens förekommit mer än i ett fall av påstådd misshandel, som hände under tjänste utövning. men lades ner det också då jag hade rättsintyg på dokumenterade skador.
Men enligt familjevåldsgruppen så är jag ändå en buse och dom ska till henne och förhöra sig om mina våldsutövningar mot henne?!
Trots att vi nu står på god fot men varann, så är det ju enligt dom tur att hon anmälde mig för misshandel för såna som jag ska ju bara sättas dit! Sen att jag inte slog henne har tydligen inte med saken att göra?! Så jag förstår mindre och mindre av rätts sverige.
Trots att jag är påläst i ämnet, så blir jag mer och mer förvånad för varje dag som går?!
Hälsn. Freke
Saken är nog att det finns massor av kvinnor som anmäler för att sedan inte vilja anmäla. På detta finns det säkert massor av män (som faktiskt har slagit) som nekar.
Så familjevåldsgrupper, kvinnojourer osv tar nog heller för många fall på allvar än för få. Tyvärr drabbar det de män som faktiskt är felaktigt beskyllda.
Skönt att åklagaren lade ner iaf!
Sara