Brott iFokus

Brott

Etikettövrigt
Läst 4277 ggr
Sara
0

Vad är rasism?

Jag vill ta upp frågan om vad ni tycker är rasism.

Ge gärna förslag på vad rasism är för just dig.

Sara

Sara
1

Rasism för mig är när man tycker någon är sämre än sig själv beroende på kultur och/eller hudfärg.

Tycker man sämre om folk pga deras åsikter eller handlande är det inte rasism.

Säger man däremot exempelvis att "de flesta invandrare begår brott" så är det en fördom och inte rasism. Jag tycker ofta att ordet rasism används alltför flitigt om saker som faktiskt inte är rasism utan fördomar.

Jag har flera fördomar. Ex skolmat, sjukhusmat är äckligt. Antagligen pga att när jag gick i skolan och varit på sjukhus så har maten varit just äcklig enligt mig. Jag vet att det säkert finns god mat i en del skolor men jag har ändå fördomen kvar.

En annan fördom jag har är att en hel del (naturligtvis inte alla) unga killar med släkt från mellanösten är bråkiga. Detta kommer säkert av att jag är uppvuxen i en förstad till Göteborg och sådana killar i min närhet var sådana. De få svenska killar som bodde där var inte sådana. Jag tycker inte de är sämre än svenska killar, bara att de inte agerar på ett bra sätt. Hade jag tyckt att de var sämre pga utseendet eller härstamningen hade jag varit rasistisk.

En tredje fördom jag har är att i alla varmare länder så har de kackerlackor på hotellen. Kackerlackor är dessutom en fobi hos mig så jag åker inte utomlands.

Fördomar kommer ofta från av vad man själv har upplevt eller hört folk berätta. Blir man biten av hundar tillräckligt många gånger så tar man snart förgivet att alla hundar bits.

Kontentan av mitt inlägg är att det är skillnad på rasism och fördomar, även om fördomarna handlar om människor från andra länder.

Sara

Freke
0

Lite beroende på hur och vad man diskuterar inom rasism eller rasistiska diskrimineringar!

Men ren och skär rasism är för mig att dra ett helt folkslag eller personer av en viss kultur, färg, utseende eller inställning över samma kam.

Att åberopa att bara för …. är av en sån typ, färg eller ursprung är ren rasism enligt min inställning.

Sen till diskriminering är det lite mer komplicerat då samma saker som övan med tillägg av läggning, utbildning eller av avikande åsikt kan ibland vara ras diskriminerande.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Loveferrets
0

"1, håller med dig helt o hållet.

Sara
0

Så här står det i Svenska akademins ordbok om rasism:

(politisk, soclal) åskåd­ning som (i enlighet med vissa utrerade ras­teorier) kraftigt betonar rasens betydelse för samhället; strävan att hålla den egna rasen fri från främmande raselement.

Och i Nationalencyklopedin:

rasism, ideologi som grundas på den vetenskapligt obevisade idén att människosläktet indelas i olika raser samt på den felaktiga idén att vissa av dessa raser är överlägsna andra.

Uppfattningen att vissa folk är överlägsna andra till följd av en bestämd rastillhörighet är i huvudsak en västerländsk skapelse som växte fram med kolonialismen från 1500-talet och framåt.

Sara

Sara
0

Sen har vi ordet främlingsfientlighet.

Nationalencyklopedin:

främlingsfientlighet, avståndstagande från eller fientlighet mot främlingar, under efterkrigstiden använt som synonym till rasism. Främlingsfientlighet är dock snarare ett avståndstagande till andra grupper grundat på kulturella skäl, inte fysiska.

---------

Man kan alltså vara främlingsfientlig utan att vara rasist. Personligen tar jag avstånd från alla kulturer där kvinnan anses mindre värd än mannen.

Inte hatar jag invandrare för det men jag tycker inte om när det anses att mannen står över kvinnan oavsätt om det är i ett kristet, muslimskt eller judiskt hem.

Jag tycker helt enkelt att människor är för snara att ropa rasism utan att egentligen tänka efter vad ordet står för.

Främlingsfientlighet betyder heller inte att man automatiskt ogillar invandrare bara för att man tycker vissa kulturella inslag är helt fel.

Personligen anser jag att människor som tycker att Sverige är ett så uselt land att bo i, kan flytta någon annanstans. Det finns antagligen ingen som tvingar dem att bo kvar här oavsätt om de är nysvenskar eller gammelsvenskar.

Sara

Tatsja
0

Som svensk kan man ibland få höra ordet rasist om sig själv, men det finns ju omvänd rasism. Finns invandrare som driver rasismen mot en själv, bara för att man är född i detta landet.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Freke
0

Omvänd rasism är vanligare tycker jag, då många invandrare vill bli särbehandlade.

Lite komiskt egentligen, eftersom Svenskar historiskt långt tillbaka i tiden inte varit rasistiska någonstans, men det kom till Sverige under WW2 och fick det stora genombrottet slutet på -70 talet när Sverige tog emot främst 2 stora invandrar gupper ifrån två olika världsdelar

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Tatsja
0

Jag som är mörkhårig med korkskruvar, mörkbruna ögon och ser inte svensk ut, har ibland får höra att jag är en rastist, bara för att jag vågar öppna munnen. Stick hem till ditt land, är också saker jag hört.

Är född i Solna, Karolinska BB. Vi får gå ända till 1300-talet för att hitta belgiska valloner. Så många gånger är jag mer svensk än de som skriker åt mig.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?